Enige spoed: wat is dit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Enige spoed: wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:27

Ik wil niet te veel prijsgeven ivm. privacy van de eigenaar.

Ik heb een paard in de buurt in de wei lopen, een jonge hengst. De eigenaar doet wel vaker dingen waarvan ik denk 'ehm...?', maar dit gaat mij alles te boven..

Het is een nieuwe en hij loopt al de hele dag lang in de wei het zelfde cirkeltje te wandelen, het lijkt haast op gestoord gedrag. Toen ik eens ging kijken zag ik dat er aan beide zijkanten van zijn halster twee zakjes hingen, ik ben dus (tegen beterweten in) bij het dier gaan kijken, maar stil staan deed 'ie niet. Uit die zakjes kwam me een lucht! Enorm chemisch (spiritus achtig maar 100x erger) en wat er in zit is wit en het voelt aan als kleine knikkers (het zijn geen mottenballen, dit spul stinkt ECHT vreselijk). Ik heb dus het halster van z'n hoofd gehaald en een van de zakjes mee naar huis genomen, maar het stinkt zo erg dat het door 3 lagen plastic zakken heen komt.

Mijn vermoeden is dat het dier hiermee opgegroeid is, want zelfs zonder halster blijft hij dwangmatig zijn rondje lopen. Ik denk dat hij dat doet om de geur enigs zins bij zijn neus vandaan te houden.
Ik moet er ook bij vermelden dat ik vermoed dat hij iets van eczeem/luizen heeft, zijn manen en staart en kruis zijn kapot van het schuren.

Wat kan dit zijn?? Wij hebben de dierenbescherming gebeld, maar die zeggen dat het dier niet lijdt, dus dat ze er niks aan doen.

Voor de bokkers die vallen over het feit dat ik naar binnen ben gegaan om het halster af te halen, ik deed wat mij goed dunkte, ik ga er uiteraard over naar de eigenaar in de ochtend.

Anoniem

Re: Enige spoed: wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:29

Jeetje wat vreemd :oo Die zakjes hingen dan vlakbij zijn neus ook of?
Geen idee wat voor iets het kan zijn :n

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:29

Ik ben nu ook wel benieuwd naar het hoe en waarom. Ik lees even mee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:30

Klinkt heel vreemd!
Heb geprobeerd te googelen maar kan helaas ook niks hierover vinden.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:31

Zijn het geen kamferballen tegen de knutjes?

knollentuin

Kan je een foto maken van de zakjes en inhoud?

Vulina

Ben jij de pensionhouder?

Zo ja, dan denk ik dat je hebt gehandeld naar wat je goed dunkt.
Ik zou inderdaad wel zo snel mogelijk overleggen met de eigenaar en een veearts adviseren?
Luizen en mijt is nl vrij makkelijk te behandelen.. Door de jeuk kunnen ze ook gaan wandelen, om de muggen bij zich weg te houden. Dan zou misschien een deken beter zijn?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:32

Ik volg ook even....vreemd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:32

Kan je een foto maken van de zakjes en inhoud?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:32

Ik kon ook niks vinden, vandaar dat ik me tot bokt wend. Ik dacht dat het ging om een oud huismiddel en er zijn veel bokkers die daar wel eea. van weten.

Het hing aan de 'bakstukken' van het halster, voor op de wang dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:33

Eerste waar ik aan denk is misschien iets tegen de vliegen?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:33

wat raar! ben wel benieuw wat het is

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:34

Especial schreef:
Eerste waar ik aan denk is misschien iets tegen de vliegen?

Dat zou een optie zijn. Maar daar zijn ook middeltjes voor die niet vreselijk stinken.
Waarom zoiets stinkends kiezen is vooral mijn vraag...

felineepino

Ik denk dan ook aan iets tegen de vliegen/jeuk? Ik ben erg benieuwd..

tamary

Je hebt dus zo maar een beslissing genomen over andermans paard zonder dat die in nood was?

Die stank zou wel eens een antivlieg/antiknut werking kunnen/moeten hebben gezien de seme die je aangeeft. Ijsberen kan van alles zijn incl. onrust door het overgevoelig zijn voor de knuttenbeten en die willen ontlopen. Zonder die antiknut stank zal zijn welzijn er deze nacht en vooral morgen ochtend als de zon op komt niet op vooruit gaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:35

Middel tegen vliegen/knutjes kan heel goed, maar dit stinkt zo vreselijk en ruikt zo ontzettend chemisch, zou het? Ik ga even een foto maken.

Ik ben trouwens het buurmeisje, geen pensionhouder, maar ik heb al zoveel gezien bij de betreffende eigenaar wat eigenlijk niet door de beugel kan dat ik gelijk actie heb ondernomen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:36

Vreemd, nooit van gehoord, nooit gezien. Lijkt me wel vreselijk vervelend/zielig voor het paard. Ben ook benieuwd.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:36

tamary schreef:
Je hebt dus zo maar een beslissing genomen over andermans paard zonder dat die in nood was?

Die stank zou wel eens een antivlieg/antiknut werking kunnen/moeten hebben gezien de seme die je aangeeft. Ijsberen kan van alles zijn incl. onrust door het overgevoelig zijn voor de knuttenbeten en die willen ontlopen. Zonder die antiknut stank zal zijn welzijn er deze nacht en vooral morgen ochtend als de zon op komt niet op vooruit gaan.

Dat zal best, maar dit spul kan nooit goed zijn, zeker gezien ik er al zere slijmvliezen van kreeg. En nog maals ik heb al aardig wat dingen gezien daar die gewoon echt niet kunnen, daarom dus gelijk iets gedaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:40

Wel vreemd, het eerste wat ik kan bedenken is idd iets tegen vliegjes oid. Maar wat voor dingen heb je nog meer gezien daar waardoor je het niet vertrouwd? (mag ook via PB)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:41

Andermans dier, andermans inzicht en andermans verantwoordelijkheid. Hoe dit wettelijk zit weet ik niet, helaas is een paard een voorwerp voor de wet, maar imho is wat je doet strafbaar.

Als je het niet eens bent met hoe een ander met zijn dieren omgaat dan spreek je die persoon aan of doe je een melding bij de dierenbescherming/144. Eigen rechter gaan spelen kan niet en al helemaal niet als je niet weet wat er aan de hand is en waarom dit dier deze behandeling krijgt.

felineepino

Ik ben ook wel benieuwd..?

Ladybird

c_alsemgeest schreef:
Wel vreemd, het eerste wat ik kan bedenken is idd iets tegen vliegjes oid. Maar wat voor dingen heb je nog meer gezien daar waardoor je het niet vertrouwd? (mag ook via PB)

ja daar bei k ook benieuwd naar, mede ook omdat je het vaker denkt, maar je maar 1 ding noemt. Wat ik overigens wel vrij vreemd iets vind

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:42

Hier een foto van de inhoud.

Mocht iemand mij er trouwens 100% van kunnen verzekeren dat het anti vlieg spul is hang ik het halster gewoon weer terug, maar wel met een kwart van de inhoud.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:42

Wat voor'n dingen doel jij op?
Dingen die onder mishandeling vallen o.i.d?

Je haalt nu zomaar iets van een paard af wat niet van jou is... Dat valt onder diefstal...

Weet nou niet of dit het juiste is wat je gedaan hebt.
Heb je er al foto's van?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:43

tamary schreef:
Andermans dier, andermans inzicht en andermans verantwoordelijkheid. Hoe dit wettelijk zit weet ik niet, helaas is een paard een voorwerp voor de wet, maar imho is wat je doet strafbaar.

Als je het niet eens bent met hoe een ander met zijn dieren omgaat dan spreek je die persoon aan of doe je een melding bij de dierenbescherming/144. Eigen rechter gaan spelen kan niet en al helemaal niet als je niet weet wat er aan de hand is en waarom dit dier deze behandeling krijgt.

Helemaal mee eens.

Dat ijsberen hoeft er niets mee te maken te hebben, kan ook een hele andere reden hebben. Maar zomaar het weiland van een ander betreden en aan zijn/haar paarden gaan zitten is niet wenselijk. Ik zou in ieder geval behoorlijk kwaad worden als ik hier iemand in mijn weiland betrap.