Onopgevoed belgs trekpaard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gallop3

Onopgevoed belgs trekpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:22

hoii bokkers!
op de stal waar ik verzorg staan 4 Belgische trekpaardjes, 1 daarvan is Jolien, ze is 4 jaar.
ze is alleen niet opgevoed.., ze kan een halster om maar meelopen.. ze rent er vandoor! en dat x op x. we hebben ontzettend veel met haar geprobeerd, natuurlijk ook een nadeel is dat ze heel erg sterk is en wij haar niet kunnen houden. ook haarprobleem is dat ze niet zonder haar moeder kan. we zijn echt einde raad! we oefenen wel vaker met meelopen maar vaak gaat het 2 stappen goed en vliegt ze er vandoor, tegen houden is onmogelijk. ook zweep of stick lukt niet, hengsten ketting ook niet. ze is ook instaat om van een muurtje van 150 cm te springen (had ze bijna gedaan)
Wie helpt ons? alle tips of weetjes zijn welkom!
groetjes de verzorgers

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:24

Probeer eens moeder en dochter mee te nemen, met goede begeleiding die volwassen zijn.
Niet zelf klooien, zij wint toch wel van je.

Het is voor die 2 ook raar, ineens uit elkaar, als ze nooit uit elkaar zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 06-09-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:25

Niet meer zelf proberen en even ergens hulp zoeken, pas op dat jou niets overkomt! :)

Gallop3

Re: Onopgevoed belgs trekpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:29

dankjewell voor de snelle reactie, ik denk inderdaad dat we hulp moeten gaan zoeken.. maar wat voor hulp en waar vinden we die?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:31

Je instructrice?
Iemand die echt verstand heeft van het gedrag bij paarden?

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:33

Kost tijd en geduld. Wij hebben er ook zo een. Was bij haar ook onzekerheid maar ja, 800kg daar houdt je niets aan. We hebben veel grondwerk gedaan, horsemanship lessen gehad en wat bij haar heel goed hielp was een bitje in! Gewoon een trensje, ze is heel soepel en fijn gevoelig in haar mond. We hoefden helemaal niet sterk te worden. Heb echt wel eens gedacht, wat moet dit worden maar we Hebben nu echt een top paard!!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:36

Ik heb bij mensen gezien dat ze het halstertouw door de mond van het paard deden.Het paard ging er dan niet meer vandoor.Maar of dit nou diervriendelijk is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:05

Dat is eigenlijk een heel traject om te leren. Sowieso moet je het paard langzaam laten wennen om gescheiden te worden van haar moeder. Het paard moet leren wijken voor druk. Ze moet dus leren welke reactie ze moet geven als jij druk zet op het halster (of later het bit) Ik leer mijn jonge paard dat ze hun hoofd naar me toe moeten buigen als ik druk zet op het neus d.m.v. het halster. Leer ze stoppen en nageven. Dat leer je uiteraard door langzaam druk te zetten en bij de gewenste reactie direct los te laten en te belonen.

Het oefenen met druk zou ik voor nu wel samen met de moeder of met de moeder in de buurt. Het paard zal zich nu niet voldoende kunnen concentreren om het zonder haar moeder te doen.

Daarbij kan het helpen dat je je paard een reden geeft om bij jou te willen zijn en blijven, omdat het bij jou prettig is of omdat jij het paard beloont als het netjes met je meeloopt naar de wei. Ik heb zo ooit voor een paard van een pensionklant steeds een wortel meegenomen bij het naar de wei brengen. Ik liet hem een hap nemen op stal en gaf hem de rest in de wei. Het dier is nooit meer bij me vandaan gerent. ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:17

Met zo'n groot zwaar paard lijkt me dat heel moeilijk... Ik zou haar te paard bestrijden :+ Neem een lasso mee?

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:26

Niet verder gaan tobben. Ik heb zon zelfde situatie gehad. En het werd gevaarlijk. Door dat ze het nu steeds meer wint. Gaat ze beseffen hoe sterk ze is. Krijgt ze meer zelf vertrouwen. Levensgevaarlijk!! Breng haar naar een africhtingsstal gespecialiceerd in trekpaarden. Pak dit meteen goed aan. Blijf niet hannesen, kans is groot dat je straks niets meer met der kan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 03:05

antje_vip schreef:
Met zo'n groot zwaar paard lijkt me dat heel moeilijk... Ik zou haar te paard bestrijden :+ Neem een lasso mee?

:+
Ik zie nu hele beelden van een paard en ruiter voortgesleept door de belg :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 03:41

We hebben er hier een tijdje een gehad(belg x paint) die ze vroeger blijkbaar toen ie net op stal was met een hoofdstel en 2 mensen met een touw/ketting eraan mee naar buiten moesten nemen. Toen ik daar kwam had ie naast zn halter nog wel een ketting maar die had ie normaal niet meer nodig. Het was meer dat zolang ie wist dat de ketting er was hij niet hoefde weg te rennen want dan konden we hem wel houden. Had ie eenmaal door dat de ketting eraf was dan viel er niks te houden en ging ie zelf aan de wandel en hoi zeggen tegen iedereen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:21

Ik weet in Ermelo zit een vrouw met meerdere trekpaarden.
Weet niet of ze ook africht en anders heeft ze misschien wat adressen voor je.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:33

Zelf werk ik bijna dagelijks met trekpaarden en het verschilt niet tot nauwelijks met elk ander paard. Natuurlijk zijn ze sterk, maar het draait - net als in elk ander topic al wordt aangegeven - om leiderschap. Dit paard is, zoals je zelf zegt, niet opgevoed maar hier ligt dus een taak bij de eigenaar en jouzelf. Een Shetlander kan een volwassene net zo goed onderuit trekken, daar hoef je echt niet alleen een trekpaard voor te hebben. Zoek deskundige hulp, dat is het enige wat ik je kan adviseren. Iemand die niet alleen het paard, maar ook zeer zeker de eigenaar en jou leert hoe je moet handelen (bewust worden van je eigen lichaamshouding is een van de meest belangrijke zaken). ;)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:46

Je hebt nu al heel veel fout gedrag aan geleerd, en geleerd dat 800 kg goed te gebruiken is voor zijn eigen plannetjes.
Dat kost veel tijd en inzicht om dat op te lossen, zoals eerder aangegeven, zoek hulp bij mensen met ervaring met trekpaarden. Die van mij moest ik ook overnieuw beginnen en die weegt 900 kg dan leer je weer respect hebben voor paarden en duidelijk communiceren. Nu 2 jaar later is het nog niet allemaal over, maar begint te komen. in iedergeval is het een heerlijk gebruikspaard, alleen er naast blijft een lastig punt als ze haar gewicht er in gooit.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:47

Misschien de eerste paar keer een vriendje/vriendinnetje meenemen, en dan steeds meer afbouwen. Evt. ook een hoofdstel in anders? Of met meerdere mensen.. Anders zou ik toch echt serieus hulp gaan zoeken, want het kan nog eens gevaarlijk worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:50

Klopt je leeftijd in je profiel nog? Zo ja dan snap ik niet dat de eigenaar een 13 jarige een zwaar trekpaard laat opvoeden en verzorgen dat nog veel moet leren en gewicht in de strijd gooit. Het is normaal een kwestie van slim zijn maar eenmaal door dat gewicht wint moet je er zelf ook gewicht in kunnen gooien en duidelijk en dominant zijn. Dingen die een gemiddelde 13 jarige mist.

Ik zou op zoek gaan naar een volwassen persoon die je kan helpen met dit probleem voor dat je plat of beschadigd bent of de merrie nog meer doorkrijgt dat ze sterk is.

hi5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:55

Mijn advies: Ga op zoek naar professionele mensen die vaker trekpaarden in handen hebben.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:23

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:43

Ik heb ook zoeen gehad is wel een oplossing voor, ik pb je morgen wel ff

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 01:07

c_alsemgeest schreef:
antje_vip schreef:

:+
Ik zie nu hele beelden van een paard en ruiter voortgesleept door de belg :D

I like it :')

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:02

mijn leeftijd klopt nog maar ik doe niks met haar alleen de andere volwassen verzorgsters. veder hebben we elke dag geoefend met het wandelen & horsemanship en gaat het een stuk beter! ze rent niet meer weg en kan aan de longe lopen, het gaat met de x beter!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:45

Das super om te horen...
Als die belgen eenmaal weten dat ze sterk zijn, schuwen ze niet om dat in te zetten als t goed uitkomt. Dan is het echt een zaak van samenwerken en het voor het paard interessant maken om bij jou te zijn en bij jou te blijven.

Succes verder, zo te horen gaat het echt de goede kant op:)