Shetlander moeilijk tehouden bij buiten wandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxanne17

Shetlander moeilijk tehouden bij buiten wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:22

Ik heb bij me moeder een Shetlander enkel heb ik nooit de over hand |(
Dus heb nu probleem dat me moeder wil dat ik niet alleen met hem ga lopen maar wil wel graag |(
Dus heeft iemand tips om toch hem rustig te houden :')

elenaMM77

Re: Shetlander moeilijk tehouden bij buiten wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:26

zorgen dat je zijn respect krijgt op eigen terrein lijkt mij een eerste beginsel.. hij ziet je nu gewoon niet als leider. Corrigeren als hij een loopje met je wilt nemen.

maar ik zie dat je 17 bent volgens je profiel? dan moet je toch in staat zijn zonder problemen een shetlander mee te voeren? En dan zou je moeder zich toch niet druk hoeven te maken of je een shet kunt handelen?

wat doet hij dan dat je hem niet kunt houden?

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:33

Vroeger hadden we een veulen toen ik een keer wou oefenen met lopen in de wei ging die er vandoor toen moest ik achter hem aan anders was hij gestruikeld gelukkig ging het goed maar denk ook wel dat ik beetje bang geworden daar door
Dus kan ook wel door mij komen |(

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:36

Het touw hing naar beneden en daar struikelde hij bijna over

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:26

beginnen met het touw goed vasthouden (meer spinazie eten?) is vast een goed begin, en probeer wat grondwerk met hem te doen in een kleine ruimte.. zo leer je de pony dat jij de leider bent en het denken wel alleen af kunt. hij hoeft alleen maar te volgen

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 08:00

Oke zal gaan proberen :\

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:05

Neem eens les van iemand ervaren in grondwerk, die kan je vast heel goed opweg helpen :)

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:46

Je kan eerst op het erf oefenen met wandelen. Zorgen dat hij naast je blijft en stopt als jij stopt met lopen. Zolang dat niet goed gaat, lijkt het me niet slim de weg op te gaan met hem!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:47

Staat de shet met soort genoten en wat doe je nog meer met de shet? Staat hij in de wei of op een stal?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:02

Jij ben de leider, met dat in je gedachten kom je volgens mij al een eind.

Die shet ziet jou niet als leider, dat is ook waarom hij de benen neemt. Straal rust uit maar wees ook consequent. Zorg dat je paard met zijn hoofd naast jou schouder loopt en dat jij voorop de stal, weide etc betreedt. Dan is het voor je paard meteen al een stuk duidelijker dat hij wordt geacht jou te volgen. Leer je pony basiscommando's. Stop als jij duidelijk "stop" zegt en jij duidelijk stil gaat staan. Hij mag pas weer weg stappen als jij gaat lopen en/of "stap" zegt. Wees consequent en beloon je shetje vooral als het goed gaat. Loop ontspannen met het halstertouw. Houd het touw niet de hele tijd strak vast, maar gewoon in een klein boogje/met een recht lijntje. Dan kom jij meer ontspannen over, en daar kan je shet ook rustiger van worden. shetjes zijn meestal heel slim, en hebben dit soort dingen al snel door. Maar het nadeel van hun intelligentie is dat ze ook gaatjes kunnen vinden of zwakke plekken in jouw leiderschap en daar kunnen ze ook heel goed op inspelen.

Mijn fjord had (en soms heeft) dit probleem ook. We zijn gaan oefenen op de grond. Stilstaan, wachten en weer wegstappen. Nou is Sandor (de fjord dus) ontzettend ongeduldig dus we zijn rustig bezig met het uitbouwen van het stilstaan. Hij snapt het wel, maar wil soms langs mij heen schieten. Ook was hij een ontzettende bijter, maar door gewoon consequent af straffen en belonen als het goed gaat is hij dit nagenoeg afgeleerd. Hij bereikt er niks meer mee.

Met Sandor ben ik een hengstenketting gaan gebruiken. Als hij toch een bokkenpruik op zet en er vandoor wil gaan loopt hij regelrecht die ketting in. Dat geeft hem het gevoel dat hij dat zelf doet. Daar leren ze het ook snel van af. Als hij niet gaat rennen loopt hij zichzelf ook niet in die ketting. Probeer overigens niet te zeggen dat dit de oplossing is, maar bij Sandor merkte ik dat het een positieve invloed had.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:08

Eerst voldoende en goed grondwerken en als je het dan nog fijner vind kan je iemand met een brave pony meevragen.

Uiteraad moet de pony met soortgenoten staan.

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 06:57

De Shetlander stond vroeger bij andere nu staat hij alleen

Maar kwa jullie tips denk ik dat ik gewoon eerst ga oefenen met hem in de wei en dan op het erf en als ik vind dat we goed vooruit gaan dan ga ik denk ik pas op de weg beginnen

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 06:58

O bedankt voor alle tips nog mensen :D
Nou maar afwachten hoe het zal gaan

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:50

Goed consequent zijn, en duidelijk maken wie de baas is. Doet hij stout? Straffen met boze stem. Doet hij iets goed, geef een snoepje oid. Na een tijdje gaat hij het waarschijnlijk wel leren.

Succes!