2 merries en een ruin. Probleem!!!! Help!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

francientjed

2 merries en een ruin. Probleem!!!! Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:13

Hey, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen en raad heeft, want ik zit met m,n handen in t haar.
We hadden al 2 merries, een halfbloed arabiertje van 18j met een hormoonprobleem, dus super vaak hengstig, en een lusitanomerrie van 5j. Die komen super overeen; Nu hebben we een maand en half geleden een anglo-arabier van 15j gekocht, heel lief en braaf, super om mee te rijden. De eerste week dat ze bij elkaar stonden was het even afwachten, maar de tweede week stonden ze alle 3 samen te grazen. Wij blij.
Nu hebben we ze vorige week alle drie verzet van weide en nu is de miserie begonnen. M,n 18j merrie stond hengstig, en de anglo-arabier dacht ineens weer dat hij hengst was, en begon met dekken. Hij is wel pas geruind op 11-jarige leeftijd. M,n merrie liet het allemaal toe, maar toen begon hij ook te proberen bij de lusitano-merrie, en die kon er niet zo mee lachen. Kloppen, smijten en bijten. daarna is de rust even terug gekeerd, maar nu kwamen we gister op de weide, en nu was de lusitano-merrie volledig geschonden op haar flanken, rug en nek. Tot bloedens toe. Ook de ruin had serieuze wonden en bulten op z,n hoofd, borst en benen. Nu hebben we van ellende, de ruin even op een weide gezet van familie, maar dit is ook geen oplossing voor ons, want deze winter moeten ze alle drie samen staan op een winterweide met schuilstal. We willen hem echt niet verkopen, maar als er geen oplossing is, dan zullen we wel moeten. Wie heeft raad???? Alvast bedankt

elenaMM77

Re: 2 merries en een ruin. Probleem!!!! Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:17

draadje ertussen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:19

Wat een mega vervelend probleem zeg!!
Een merrie is tijdens de winter en de herfst niet of niet goed hengstig. Heel misschien dat jullie ruin dan ook minder/geen last van zijn hormonen heeft?!
Anders kan ik helaas geen oplossing verzinnen buiten ze apart houden, wat dus helemaal geen oplossing is... -O-
Ik hoop van harte dat het goed gaat komen voor jullie!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:20

Ik had ook 2 merries en 1 ruin maar dat ging net zo. Ik heb er een draad tussen gedaan. Helaas zat er ook geen verbetering in, na 10 jaar nog niet. Dus heb er altijd een draad tussen gehouden. Liever dat dan allemaal gewonde paarden.

francientjed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:29

Daar hadden we ook al aan gedacht om er een draad tussen te doen, maar op de winterweide gaat dat niet aangezien er maar 1 schuilstal is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:35

Tja, dan zul je toch iets moeten bedenken dat ze apart kunnen en beiden kunnen schuilen, want dit kan ook niet!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:38

Als ie pas met 11 geruind is, dan zul je toch nog veel hengstgedrag blijven houden.
De kans is behoorlijk aanwezig dat dit niet meer gaat veranderen.

Dus of een draadje ertussen, of een ander plekje zoeken voor de ruin.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:39

Is er al eens gekeken naar een oplossing voor de merrie met hormoonproblemen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:41

Als de andere merrie hem zelf niet duidelijk kan maken dat ze niet van hem is gecharmeerd en hij blijft ondanks haar tegenstribbelen toch volhouden, is het een hardleers manneke.
Zelfs een echte hengst laat een onwillige merrie met rust ...

Weet je overigens zeker dat hij goed geruind is ?

Draadje ertussen zal weinig oplossen, dan krijg je een heel ongelukkige ruin, denk ik.
En/of veel kapotte heiningen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:42

Draadje doet hier anders prima dienst hoor al 11 jaar. En mijn ruin is totaal niet ongelukkig en ook komt hij niet door de omheining. Dus prima te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:42

Hij is laat gecastreerd, maar ook vroeg gecastreerde ruinen blijven soms hun hele leven dekken. Je zou in overleg met de dierenarts iets kunnen geven wat zijn hormonen een beetje tempert. Maar als er dan weer een merrie hengstig wordt dan zal het natuurlijk lastig blijven. Ik zou er toch een draad tussen spannen en helaas dan ook voor nog een inloopstal of afdak zorgen.

Andere optie is een nieuw plekje zoeken voor je ruin.

francientjed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:49

De merrie met hormoonprobleem is nog niet nagekeken door de DA. De vorige eigenaars hebben hem laten ruinen, daar heb ik naar gebeld, en die zeggen dat allebei z,n balletjes er zijn uitgehaald :) Hij is inderdaad wat hardleers denk ik. Ik zal best eens naar de DA bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn. En ondertussen mag hij nog even op een aparte wei staan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:57

Hier t zelfde probleem gehad maar er staa. Nu een dominante ruin bij en t gedoe is over.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:53

M'n ruin van vier staat ook alleen in z'n eigen land, hij blijft helaas ook dekken.
Aangezien ik geen zin heb in dat geklooi, staat hij alleen. Wel kan hij neuzen en kozen met de dames, maar wel met een aantal draden er tussen.

Maar ik heb het voordeel dat ik gewoon stallen heb voor de winter en niet afhankelijk ben van een schuilstal.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:50

Je kan je merrie ook regulatie geven dan word ze niet meer hengstig

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:39

Apart in een weiland ernaast?