Onberijbare pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeJasmijn

Onberijbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:23

Wij trainen, ONDER BEGELEINDING, een pony. Deze pony is in een jaar tijd van de makste pony onder het zadel tot de wildste pony onder het zadel verandert, hier mee bedoelen wij niet alleen hard rennen, hier komen ook vaak hoge bokken en steigeren bij kijken. Hij gooit iedereen eraf en heeft een tijdje geleden ook iemands arm gebroken. We willen deze pony in ieder geval weer berijbaar krijgen, een bom-proef, superlieve pony onder het zadel hoeft niet perseé. Het is eigenlijk 95% zeker dat deze pony geen rugproblemen heeft want wanneer er iemand naast loopt is er niet zo'n groot probleem.. Er zijn al meerdere trainingsessies gedaan met deze pony maar wij willen nu weten wat wij nog meer kunnen proberen. We hoeven niet perseé meteen weer in galop of wat dan ook.

Wat informatie over de pony:

Het is een bonte E pony van circa. 12 jaar oud, hij heeft al heel wat jaartjes vlekkenloos op de manege gestaan en hij reed vaak mee in de lessen, hierin heeft hij nooit een stap foutgezet. Nu vragen wij ons af waar het fout is gegaan. In de buitenbak mag hij absoluut niet meer, hier is hij met ruiter en al over het hek de weidegang ingegaan. Natuurlijk willen wij dat hij een fijn leven lijdt en moeten jullie ook eerlijk commentaar geven..

Wij doen dit alles onder begeleiding dus wij hoeven niet te horen dat we te jong zijn en dat we er niks van af weten want wij vragen altijd alles en doen geen roekeloze dingen met deze pony.

Hier een paar foto's naast en op de pony:

Afbeelding

Afbeelding

Kindvriendelijk :)
Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto : Onder het opstapsysteem van de gehandicapten
Afbeelding

Carrousel proef waar de pony in mee rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=SOzzwjMBlSk

Met een gehandicapte een proef rijden
https://www.youtube.com/watch?v=-4niDh-sv8M

AnnemiekvM

Re: Onberijbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:26

Pijn? Is ze al goed nagekeken?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:26

jullie weten 95% zeker dat het niet zijn rug is omdat je er wel normaal naast kunt lopen? Vind ik een drogreden.
Hebben jullie hem helemaal na laten kijken? Zo nee, ga dit doen. Dit lijkt me een probleem n.a.v. pijn

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:27

De enige manier om zeker te weten dat hij geen rugklachten heeft is het na te laten kijken door een expert (röntgen foto door dierenarts en check door fysio lijkt me een goed begin). Als hij niks doet als je ernaast loopt zegt helaas helemaal niks. Als je die eerste controle hebt gedaan lijkt me een zadelcontrole door een expert een goede tweede stap en vervolgens tanden laten nakijken door een tandarts en als vierde een erg ervaren ruiter laten komen, namelijk er weer op kruipen. Simpelweg opstappen en kijken wat er gebeurt vind ik als eerste sneu voor de pony (die vast niet voor zijn lol door hekken heen stormt) en gevaarlijk voor jullie. Weet de eigenaar wel dat hij aansprakelijk is voor schade die deze pony aanricht bij jullie eigenlijk?? Dan is die vast niet zo happig meer op dit soort gevaarlijk experimenten!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:28

hmmmm 95% vind ik weinig >;)

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:28

Dit is ook na gekeken door een expert. Hoeven, tanden en rug zijn in orden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:31

Absoluut na laten kijken. Dat ze dit alleen doet als er iemand op zit is juist een teken van pijn omdat de rug dan belast wordt en het dan pijn gaat doen. Zolang er niemand op zit doet dit geen pijn.

Zolang ze medisch niet is nagekeken qua trainen niet teveel doen, eerst uitsluiten of ze geen pijn heeft.
Ook het gebit en het zadel na laten kijken, dit kan ook voor ongemakken zorgen.

Als medisch alles in orde is kan je kijken of er met een andere trainer of op een andere manier aan het probleem gewerkt kan worden.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:31

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een paard alleen maar INEENS zo is gaan doen als hij toch echt pijn heeft.

Persoonlijk zou ik hem door laten meten door kliniek den hoed.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:32

kellaxy schreef:
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een paard alleen maar INEENS zo is gaan doen als hij toch echt pijn heeft.

Mee eens.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:32

een tweede nieuwe dierenarts er na laten kijken.. misschien vind die wel iets.

een paard word nooit zonder reden zo gevaarlijk.

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:33

De ruggengraat, spieren, achterhand, voorhand, tanden en hoeven zijn gecontroleerd
Wij doen hem ook voor een rede niet meer in de lessen en kwakken niet zomaar het zadel erop. Natuurlijk kan er iets mis zijn maar kan het geen klieren zijn??
Laatst bijgewerkt door EsmeeJasmijn op 02-09-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:34

troi schreef:
De enige manier om zeker te weten dat hij geen rugklachten heeft is het na te laten kijken door een expert (röntgen foto door dierenarts en check door fysio lijkt me een goed begin). Als hij niks doet als je ernaast loopt zegt helaas helemaal niks. Als je die eerste controle hebt gedaan lijkt me een zadelcontrole door een expert een goede tweede stap en vervolgens tanden laten nakijken door een tandarts en als vierde een erg ervaren ruiter laten komen, namelijk er weer op kruipen. Simpelweg opstappen en kijken wat er gebeurt vind ik als eerste sneu voor de pony (die vast niet voor zijn lol door hekken heen stormt) en gevaarlijk voor jullie. Weet de eigenaar wel dat hij aansprakelijk is voor schade die deze pony aanricht bij jullie eigenlijk?? Dan is die vast niet zo happig meer op dit soort gevaarlijk experimenten!

Het meisje met paars vest heeft hem bereden en haar arm gebroken, ze wil er maar al te graag weer op maar dit vindt de bazin inderdaad nog niet verstandig

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:36

Lijkt me beter om eerst uit te sluiten of er iets met het lichaam van het paard mis is en daaaaarna ermee bezig te gaan of het wel of niet klieren is..

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:36

kellaxy schreef:

Persoonlijk zou ik hem door laten meten door kliniek den hoed.

Dit zal ik met de bazin bespreken maar persoonlijk kan ik mij voorstellen dat hier niet veel geld voor is. Misschien is een nieuw baasje toch een beter plan? Hier zit de bazin ook al lang over te denken..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:38

Ik zou niet denken dat het zo maar klieren is, vaak is er toch een medische reden voor die niet altijd zomaar te vinden is.

Maar hoe is de pony nagekeken? Dmv rontgen en scan bij een goede kliniek?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:38

laat het eens controleren op kissing spines.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:39

EsmeeJasmijn schreef:

Wat voor expert heeft er naar deze dingen gekeken?

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:40

De pony is door professionele veeartsen nagekeken, of dit paard naar de kliniek is geweest weet ik niet maar ik weet wel dat deze pony van staart tot voorlok is gecontroleerd

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:41

troi schreef:
EsmeeJasmijn schreef:

Wat voor expert heeft er naar deze dingen gekeken?

Voor de hoeven een gespecialiceerde hoefsmid, voor tanden een gespecialiceerde tandarts en voor rug een veearts

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:43

Is dit El Nino? Ik heb hem nog geboren zien worden.

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:45

Cayenne schreef:

Ja, dit is El niño, wat leuk, kan je ons misschien wat vertellen over zijn geschiedenis?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:46

EsmeeJasmijn schreef:
Voor de hoeven een gespecialiceerde hoefsmid, voor tanden een gespecialiceerde tandarts en voor rug een veearts

Hmm dat klinkt idd knap grondig.

Tja als alles in orde is dan blijft het deel 'tussen de oren' over. Al eens een erg goede ruiter er op gehad?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:47

EsmeeJasmijn schreef:
Cayenne schreef:

Ja, dit is El niño, wat leuk, kan je ons misschien wat vertellen over zijn geschiedenis?

Eh, nou hij is geboren op de manege uit een merrie genaamd Noëlla. Meer weet ik niet :+ Ik liep toen stage.

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:48

troi schreef:
EsmeeJasmijn schreef:

Hmm dat klinkt idd knap grondig.

Tja als alles in orde is dan blijft het deel 'tussen de oren' over. Al eens een erg goede ruiter er op gehad?

Ja, een ruiter die met haar paard op een speciale ruiterschool is geweest, deze had al vanaf jongsafaan een band met dit paard. Ze heeft al even niet gereden maar ik zal even vragen of ze deze week weer kan komen, dan zet ik de vooruitgang hierbij

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:49

Hoelang geleden is de pony nagekeken?

Misschien weer helemaal over nieuw beginnen, dus beginnen met longeren en dan langzaam opbouwen.