Uit het niets, trekt zich los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Uit het niets, trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 16:19

Mijn 11 jarige ruin is nogal een speelvogel, heeft ook weinig geduld, snel afgeleid. Ook tijdens het rijden is hij snel afgeleid. Hij staat 24/7 buiten. Hij is ook een kribbebijter, dit vermoeilijkt het probleem met vast zetten. Want als hij vast staat, trekt hij aan het touw om zo lucht te zuigen. Dus ik kan geen soort van paniekhaak/gewone paardenknoop zetten want dan trekt hij zich los met luchtzuigen op het touw.

Het begon vorig jaar bij de smid, ineens uit het niets paniek. Gaat naar achter/hangen tot hij los is. Enkele weken geleden, nieuwe manege dus nieuwe smid: helemaal gestresseerd, de eerste stap naar de muur/smid en hij trok zich los.

2tal weken geleden paniek wegens water op zijn hoofd/oren tijdens douche, eerste x kwam hij niet los, 2de x wel.
Gisteren verschoten door borstel op zijn hoofd, opnieuw los getrokken.
Maar dan.. vandaag.. Heeft zich 3x na elkaar losgetrokken. Eerste x zonder reden (volgens mij dan toch). 2de x omdat ik zadeldekje op hem leg. 3de x omdat ik wou aansingelen. Erna kon ik zelfs niet meer in de buurt van de betreffende muur komen, zodra ik er hem naar toebracht ging hij achteruit. Zat niets anders op dan hem tijdelijk in een leegstaande stal optezadelen.

Zucht! Mr heeft duidelijk door dat hij zo los komt.. Wat nu?
Ik zoek een oplossing, dus niet in de aard van 'strotouwtje' want daarmee wordt het probleem niet opgelost. Ik wil hem terug kunnen vastmaken.

lauratjuhhh

Re: Uit het niets, trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:22

Je hebt (volgens mij) speciale tuigjes die je een paard of pony om kan doen zodat ze geen lucht kunnen zuigen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:23

Ow dat heeft die van mij ook gehad. de eerste keer was uit paniek. Maar daarna was het puur om los te komen.

We hebben een koeienband om de hals gedaan, daar het touw aan vast. en door de kinriempje heen halen. (waar dat rondje waar je normaal het touw aan vast klikt aan hangt). en daarna vast gemaakt.

Het lukte hem niet om toen los te komen, en nu is het klaar. en staat hij al ruim 1.5 jaar weer gewoon vast.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:13

Wij zetten vroeger een paard dat ging hangen vast met een kaptoom, dan komen ze niet los hoor

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:54

sanne1992 schreef:
Ow dat heeft die van mij ook gehad. de eerste keer was uit paniek. Maar daarna was het puur om los te komen.

We hebben een koeienband om de hals gedaan, daar het touw aan vast. en door de kinriempje heen halen. (waar dat rondje waar je normaal het touw aan vast klikt aan hangt). en daarna vast gemaakt.

Het lukte hem niet om toen los te komen, en nu is het klaar. en staat hij al ruim 1.5 jaar weer gewoon vast.

Hiermee heb je alleen wel kans dat je de nekwervels beschadigd.
TS, heb je iemand die kan helpen? Je paard maakt er nu een spelletje van namelijk. Iemand erachter zetten met een longeerzweep en zodra hij gaat hangen een pets op zijn reet. Dit hoef je maar 1x te doen, dan weten ze het wel. Ook het "luchtzuigen" op het touw niet toestaan, hij dient gewoon stil te staan en overal af te blijven als je hem aan het poetsen bent.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:00

Het eerste waar ik aan moest denken, ziet en of hoort ie nog wel goed? Je zegt los trekken met water aan z'n hoofd, borstel aan z'n hoofd. Misschien is het een schrikreactie omdat hij het niet ziet of hoort aankomen? Kijk eens of hij altijd aan dezelfde kant 'schrikt', met poetsen, aansingelen, smid enz.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:02

Denk niet dat je het luchtzuigen kunt voorkomen op het touw . Dat is w.s al zo ingesleten dat hij helemaal niet snapt dat hij iets doet wat niet mag en dus nog sneller gaat hangen als je hem bestraft.
Wat ook belangrijk is is dat je als je met water komt je van de achterzijde begint dus niet aan de voorzijde benaderen en dan steeds meer naar voren werken , dan drijf jehet paard naar voren i.p.v. hangen in het halster. Verder maakt het vaak uit hoe vaak hij werkt , hoe minder werk en afleiding hoe meer stress , hoe vaker hangen . Zorg dat je dat doorbreekt door elke dag met hem te werken op wat voor manier dan ook .

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:30

Het luchtzuigen heb ik al lang opgegeven. Het stoort mij ook niet (meer), hij staat nu 24/7 buiten wat voor hem ideaal is.

Bedankt voor de douchetip. Is eigelijk helemaal logisch maar toch goed om me er aan te herrineren :)

Ik ga eerst proberen met zweep/bezem erachter, zodat hij opnieuw naar voor gaat. Optie 2 is het koeienhalster. Hopelijk leert hij het snel af.

Ik wou hem vandaag grondig douche maar wordt moeilijk aangezien ik hem niet vast kan zetten. Andere keer :)