eerst klik en is nu helemaal verdwenen mijn schuld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHlovertje

eerst klik en is nu helemaal verdwenen mijn schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:42

Hallo,
Dit maakt mij heel verdrietig en orthos komt al eens kijken maar ik wil toch nog wat tips.
Dit gaat om mijn eerste pony genaamd Sandy en het is al wat maandjes aan de gang.

Ik houd heel veel van haar en ben blij als ik naar haar toe ga,
maar toch doet ze nu heel erg negatief tegen mij met grondwerk, rijden, borstelenen uit de wei halen.
In het begin kwam ze altijd naar mij toe gegaloppeerd hinnikend waren we een goed team en was er nog echt een band dit heeft orthos ook gezien en vond ze ook heel erg raar.

Maar nu als ik haar uit de wei haal rent ze weg en moet ik wachten.
met longeren rent ze naar me toe, af en toe zelfs aanvallend.
Ze trapt met borstelen en wanneer ik straf probeert ze me te trappen tussen de muur te klemmen of te bijten.

Met het rijden rent ze onder mij vandaan en kan ik niet laten stoppen of sturen op een volte.
Veel mensen zeggen dat ik een martingaal moet gebruiken,
maar ik heb het een keertje geprobeerd en toen begon ze te steigeren en klapte ze om en ik weet zeker dat hij paste en alles goed zat want ik heb er vaker mee gewerkt bij verzorgpony`s en op de manege.
Ik heb ook geprobeerd om vriendelijk te rijden en strenger te rijden.

Hierdoor vind ik het ook niet meer leuk op stal want sindsdien doen de mensen op stal ook alsof ik ongewenst ben of een ziekte ben.
En elke keer als ik stal verlaat voel ik me alleen veel slechter.
Eigenlijk hoort Sandy mij op te vrolijken zoals vroeger maar nu heb ik helemaal geen plezier meer in het rijden,ook niet op de manege omdat ik steeds banger ben om paard te rijden.

Alvast bedankt.
LHlovertje.

Mandy73_unes

Re: eerst klik en is nu helemaal verdwenen mijn schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:47

Ik zou je pony maar eens lichamelijk na laten kijken. De reacties die ze geeft duiden op pijn ergens....rugklachten, zadel niet goed, zere tanden etc. Ze loopt voor je weg in de wei omdat ze opziet tegen het werken met haar, dat doet haar ergens pijn....martingaal is geen optie, je moet de oorzaak zien te vinden en wegnemen....
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:48

Mijn tip is om eens te gaan googlen op grondwerk en dan daar een kundig persoon bij te halen die weet waar hij/zij mee bezig is.

Als je een nieuw paard hebt dan gaan ze je altijd uitproberen. En gaan ze kijken tot hoe ver ze kunnen gaan. Hier heb ik zelf een leuk voorbeeldje van.

Toevallig heb ik zelf ook een paard gekocht deze zomer. Dit paard staat er om bekend dat hij erg sterk kan worden aan de hand (dus gaan rennen) nu is mijn paard ook groot dus dit kan heel imponerend zijn als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan. Op dat moment weet ik hoe ik moet handelen en waar mijn paard met zijn vorige eigenaar met een bit naar de wei gebracht moest worden, kan ik hem nu aan een lang touwtje naar buiten brengen en dan loopt hij rustig achter mij aan. En soms dan probeert hij het nog wel eens maar dan vertel ik mijn paard weer duidelijk dat ik de gene ben die hem naar de wei brengt, en dat ik bepaal hoe lang we daar over gaan doen. En welke route dat we lopen.

Dit heb ik van iemand geleerd, en voor jou is het ook handig om er iemand bij te halen die jou met dat soort kleine probleempjes gaat helpen.

EDIT: Je moet natuurlijk wel zeker weten dat jou paard geen pijn heeft.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:56

bedankt.
de tandarts is laatst geweest en had tand getrokken maar is nu helemaal genezen en het zadel is ook al na gekeken.
als ik haar eindelijk heb gepakt in de wei loopt ze ok braaf naast of achter mij maar als ik de wei uit haal dan begint alles op het weg rennen na dan.
mijn pony springt wel kei goed ze is 1,37 m en springt vrijwillig een meter en met het springen heb ik nergens last van en als ze last van haar rug heeft doet ze dat dan toch ook niet?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:58

Ik zou iemand zoeken die jou kan begeleiden met jouw paard.

Een paard is eenmaal geen "lieve" vriend. Jij moet nog de balans zoeken tussen het natuurlijke gedrag van het paard, en jouw eigen gedrag. Ik denk persoonlijk dat jij te lief bent. En een ander kan je daar beter mee helpen.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:11

tegenwoordig doe ik juist veel strenger tegen mijn pony dat zien mijn ouders ook want die komen vaak om te kijken of er verbetering is gekomen.
mijn vader zegt zelfs dat het lijkt alsof er een haat relatie tussen ons is gekomen. :n :?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:13

Je paard is op zoek naar grenzen. Waar sta jij in de rangorde? Waar staat je paard? Dat kan je met goed grondwerk duidelijk maken. Maar ook in de dagelijkse omgang. Je hebt er een goede instructeur bij nodig.
Hier op Bokt denkt men al snel en graag dat er een lichamelijk probleem is. Het is echter een mentaal probleem. Als een paard geen duidelijkheid heeft, vertoont het vervelend en soms zelfs gevaarlijk gedrag naar berijder, verzorger, eigenaar.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:14

Nog iets: hoewel paarden intelligent en gevoelig zijn, menselijke eigenschappen en emoties zoals ruzie en haat hebben ze niet.

ennaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:16

Misschien heeft je pony een probleem of is er iets veranderd aan jou waardoor ze niet naar je toe wilt komen

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:19

Kan het geen hormonaal probleem zijn ? Dan kunnen ze ook ineens een kreng worden ...

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:28

ja ik weet dat ze geen ruzie en haat hebben maar als ze een stap dichter komt dan duw ik haar terug omdat ze niet in persoonlijke ruimte mag komen.
wanneer ze aanvalt doe ik alles er aan om haar te laten stoppen en werkt niet.
ook als er iemand in de bak staat en sandy gaat er van door sta ik op de rem zit ik diep en naar achter en stond 1 keer die persoon ervoor en ze rende er zo overheen, alsof ze die persoon niet ziet en ze als ze iets hoort in paniek raakt want het is altijd aan de kant waar de andere paarden in de wei staan.
en alsof ze met het longeren echt iemand zoekt die haar kan begeleiden. maar ze is 20 jaar en als beginners pony gebruikt voor dat ik haar had. en het is zo al vanaf begin mei. zo lang duurt dat uitproberen toch niet?

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:28

wat is een hormonaal probleem? :oo

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:53

ah ja bedankt ik heb het opgezocht maar mijn pony heeft het ook buiten de periode dat ze hengstig is om als dat het was zou ik zo blij zijn want dan had ik het maar ik ga al jullie oplossingen proberen een tijde en hopen dat het werkt. en als het niet werkt moet ik misschien gaan na denken om haar te verkopen omdat ze niet geschikt is voor mij?
tips zijn nog altijd welkom *D
en heel erg bedankt iedereen _/-\o_

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:58

Ha zoek er iemand bij om te kijken, en niet een vriendinnetje zoeken of ouders, maar iemand die echt veel verstand van mensen en paarden heeft. en die persoon laten adviseren wat je moet doen.
Sommige fouten zijn voor anderen al van kilometers zichtbaar terwijl je ze zelf niet ziet.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 13:04

orthos heeft ook veel ervaring en mij al eerder geholpen met problemen en er zijn niet veel mensen in mijn buurt die kunnen helpen want ik had dat al eerder gevraagd en zij en nog iemand anders hadden hulp aan geboden maar die ander kwam maar zelden naar deze omgeving. dus als ik iemand wou die iedere week kon dan was Orthos de enige oplossing

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:09

Paar keer duidelijk laten zien wie de baas is. Nee is nee, en doen is doen. Je pony probeert je duidelijk uit.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:32

Ik adviseer om niet gelijk de baas te gaan spelen, als je pony bang is is het precies het verkeerde om te doen.
Consequent zijn is iets anders, dat is de basis.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:21

Je hebt een rangorde probleem.
Bij paarden is het hoger of lager in rangorde.
Je pony heeft uitgevonden dat je lager in rangorde bent en handelt daarnaar.

Wil je je probleem oplossen en dat kun je alleen maar zelf en persoonlijk dan zul je je moeten gaan verdiepen in het in het installeren van rangorde, daar ben je intellectueel even mee bezig om dat te doorgronden.

Paarden en pony's die in als beginnerspaard hebben gefunctioneerd zijn extra bedreven in het handhaven van hun hogere rangorde t.o.v. onervaren mensen.

In feite is het doodsimpel voor iemand mét ervaring, in minder dan 5 minuten is het probleem opgelost, het is voornamelijk een kwestie van bluf in de zin van "jij dood of ik".
Maar nogmaals, rangorde is persoonlijk en je zult het dus zélf moeten oplossen, hulp is alleen zinnig als je het als voorbeeld beschouwd én begrijpt wat er gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:41

Lovertje, je hebt inderdaad een rangorde probleem. Paar tips....Ga eens je pony afstandelijk benaderen. Minder poetsen en alleen als ze braaf is geweest. Eventjes een borstel halen over de plek waar zadel en singel ligt voldoet voorlopig. Laat de hoefjes maar eventjes, kan altijd nog na het rijden als je paard braaf is geweest.
Je bent te lief voor je paard. Je hebt haar te veel nodig. Afstandelijkheid en rustig zijn innerlijk als het ware boven je paard staan is belangrijk. Als paard zaken doet die echt niet kunnen niet nadenken maar gelijk pats of elleboog erin. Streng toespreken tegelijkertijd kort en krachtig en streng tegelijkertijd met de elleboog zo van: "uhuh, of pas op hé". Voordeel is dat je later met minder strenge correctie mondeling je paard kunt corrigeren, zelfs op afstand.
Oortjes naar achteren gelijk paar pasjes naar achteren laten gaan met streng uhuh... Zoek iemand die daar verstand van rangorde bepalen heeft en je kan helpen. Echt waar je hebt een leuk paard maar je paard wil en kan je niet opvrolijken want het heeft jou nodig en niet andersom.
Wat je wei betreft het volgende....gras is wel erg lekker. Stel er iets fijns tegenover als jouw paard van de wei haalt. Dacht je nu echt dat mijn paarden van 4 ha wei gelijk naar me komen galopperen als ze naar de paddock moeten voor de nacht met een beetje hooi? Natuurlijk niet, kan toch niets tegen die wei op. Maar die twee staan bijna altijd al op me te wachten bij het hek want ze krijgen gelijk voordat halster om gaat, stukjes appeltjes (wie het eerst komt wie het eerst maalt, lees die krijgt dus het meeste, dus vaak wedstrijdje wie het eerste bij het baasje lees appeltjes is...) en nadat het halster om is ook nog eens paar stukjes met zeggen "laatste voor H en laatste voor P, zodat paarden weten wanneer appeltjes feest voorbij is en ze rustig met me meelopen naar huis). Zijn we thuis en gaan we rijden, dan nog een half uurtje op het gras voor het huis (is echt vele male lekkerder dan de wei) of ze krijgen hun eten als ze de paddock in gaan. Dat is eventjes zoeken wat voor jou werkt om je paard blij en rustig met je mee naar stal te krijgen.