Zoals (bijna) iedere paardenman/vrouw wel weet, is het heel erg belangrijk voor een paard om gezelschap te hebben. Zo staat ons dier altijd bij andere paarden of kan er in ieder geval contact mee maken.
Maar het paard van mijn opa heeft dat niet. In de verste verte heeft deze arabische hengst geen vriend, nu al zo'n 9 jaar lang of meer. Nou vind ik dat dit echt niet kan. Eigenlijk vind ik ook dat hij gecastreerd moet worden, maar mijn opa's ego zit wat in de weg (want een hengst is zo mooi etc.) en dat wil hij niet doen. Ik wil ook graag dat hij er een vriendje voor hem bij neemt. Het paard heeft al allerlei onnatuurlijke gedragingen. Ook heeft hij verlatingsangst.
Ik heb al vaak een paardje aan hem laten zien 'want die is zo leuk als vriendje voor Juez'. Elke keer heeft hij er iets aan op te merken. Gelukkig vertelde hij me laatst dat hij het financieel wél aan zou kunnen.
Hebben jullie tips wat ik nog meer kan doen? Ik heb ook al eens een lange mail geschreven over het castreren, met prijzen en manieren erbij. Opa vindt het toch een te grote ingreep, het gaat namelijk niet altijd goed.
Dus, waar ik tips voor vraag:
Mijn opa overtuigen om een vriendje voor Juez te kopen en eventueel hem te laten castreren. Denk hierbij wel dat hij een hele lieve man is, maar een groot ego heeft (woont in zijn eentje en heeft twee mooie auto's en twee motoren) en het lastig vind om te accepteren dat zo'n druk paard vol hormonen levensgevaarlijk is voor een oudere man.
.
Ik heb zelf ook de voorkeur aan een ruin waar hij wél veilig op kan rijden en niet ondoordacht op Juez springt.