Paard vervelend op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KB01

Paard vervelend op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 01:11

Hallo,

Ik ben vroeger begonnen met 2 paarden altijd super braaf op buitenrit en zette beide geen stap verkeerd. Nu is afgelopen jaar mijn ruin overleden en bleef mijn merrie dus over. Ik heb toen een nieuw paard gekocht, ook een merrie maar absoluut niet mak in het verkeer. Dit is nu enorm verbeterd maar ze heeft nog steeds veel angst maar zal niet bokken of steigeren. Nu is mijn andere merrie enorm vervelend geworden buiten, ze begint met bokken en springt alle kanten op en stopt ook niet meer totdat je valt. Ik ben dan nog geen 5 minuten op weg dus we zitten nog gewoon lekker rustig en ontspannen in stap op de verharde weg. Ik heb in het verleden dagtochten met haar gemaakt met en zonder zadel en er was ook nooit iets aan de hand. Ze wil zelf altijd aan kop lopen en mijn angstige merrie loopt achter haar.

Wie heeft er hier tips voor of misschien zelfs een oplossing :o :o ?

LinekeP

Re: Paard vervelend op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:35

eerst kijken of het zadel en alles nog goed is denk ik.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:18

Klopt, maar dat is al gebeurt. Ik heb een zadelmaker laten komen en voor beide alles laten nakijken en laten aanpassen. Ook is de paardentandarts geweest enz. Maar toch bedankt. Iemand nog tips?

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:16

Ik denk toch een questie van volhouden, en laat je niet beinvloeden door het gedrag wat of gaat komen. Makkelijk gezegt maar toch blijven proberen. Probeer haar goed voorwaarts te houden zodat ze niet de mogelijkheid heeft om vervelend te doen. Als jij zegt dat er lichamelijk niks aan de hand is denk ik zelf toch een keer streng optreden. Stap desnoods is een keer op het erf warm en vertrek daarna in een rustig drafje, heb je vlugger de versnelling te pakken om ze voorwaarts te houden. Veel succes ;)

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 00:30

Ze is juist erg voorwaarts, maar echt enorm onvoorspelbaar en dit heeft ze nooit gehad pas sinds dat ik die nieuwe merrie heb die dus erg angstig is. Ik weet dat het fout is maar ik heb angst gekregen en niet om te vallen maar om het feit dat ze dit dus midden op de weg doet en het gewoonweg gevaarlijk is voor haarzelf maar ook voor al het andere verkeer. Ben laatst ook gevallen recht op het asfalt en liep een nekblessure en een open arm op. Ik ben ook meteen weer opgestapt en doorgegaan maar ze bleef doorgaan recht tussen de auto's, fietsers en scooters en toen had ik niet veel andere keuze dan afstappen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:44

katja111993 schreef:
Ik ben ook meteen weer opgestapt en doorgegaan maar ze bleef doorgaan recht tussen de auto's, fietsers en scooters en toen had ik niet veel andere keuze dan afstappen.

Een oplossing weet ik zo niet, daarvoor zou er te veel aan de hand kunnen zijn.

Maar afstappen is helemaal niet erg toch ? Als jij overziet dat de situatie, zeker in het verkeer, erop niet veilig is en ernaast wel dan is dat lijkt mij een hele logische en veilige optie.

Inmiddels kan het zo zijn dat het probleem mede door jouw spanning/angst getriggerd wordt. Met je ademhaling en mentale gedachten kan je een hoop doen om jezelf "onder controle" te houden. En daar hoort bij accepteren dat je nu even angstig bent, dat is niet fout, dat is voor nu een feit en daar kun je mee om leren gaan. Zoals jij het nu beschrijft is alert zijn (wat je bent bij angst) in dit geval ook goed. Een paard wat oncontroleerbaar is in het verkeer is ook een onveilige situatie.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:51

Ik herken het wel een beetje..
Ik zou als het echt gevaarlijk wordt inderdaad afstappen en ernaast lopen..
Mijn tip is ook om een rustige route te kiezen dus niet de hoofdweg ;)
Probeer lekker te ontspannen..
Ik had zelf altijd een 'tik' dat als ik in een lastige situatie zat ik begon te zingen :')
Mijn paard had dit snel door dus ook al was er niks aan de hand als ik begon te zingen werd hij helemaal onrustig :+
Misschien heb je ook zoiets? Of dat het altijd precies op dat ene hoekje gebeurt?
Veel succes ermee en misschien kan iemand (of een instructrice) met je mee op buitenrit kijken wat er fout gaat?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:58

Ik ben er bang voor dat als ik afstap dat ik haar gewonnen geeft en dat ze denkt, nou als ik de volgende keer weer zo doe dan stapt ze af en dan heb ik gewonnen. Het is altijd best wel een dominant paard geweest niet alleen naar paarden toe maar ook naar mensen toe, maar ik heb wel altijd goed duidelijk gemaakt dat ik de leider ben. Ik ben nu zelf ook bezig met grondwerk in de wei en neem haar nog mee naar buiten toe maar naast de fiets en dat gaat wel super. Ik merk dat ik het moment van opstappen en een buitenritje maken steeds uitstel in mijn hoofd omdat ik bang ben dat er wat gebeurt met haar of in het verkeer.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:10

ik heb indertijd een paard gehad dat moeilijk te scheiden was, die niet van het erf af wilde, met hem hielp het om gewoon thuis te rijden en tijdens deze sessie gewoon naar buiten te gaan, hem aanmoedigen niet boos worden. Hij werd hierdoor zekerder en kreeg meer zelfvertrouwen. Als ik de tijd niet had om hem eerst te rijden, nam ik hem aan de hand mee buiten en stapte een straat verder op.

Je hebt je paard omdat je plezier met hem wil hebben, vergeet dat nooit, een paard denkt niet in winnen of verliezen. Gewoon blijven proberen op een manier die voor beiden past. Dit paard is aan mijn gegeven, net omdat hij zo honkvast was.

Ik heb er even over gedaan, maar hij vond het daarna helemaal niet meer erg om zijn maatje of weiland achter te laten. Als hij degene maar was die mee mocht was het goed. ;-)

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:21

Ze gaan altijd beide mee naar buiten toe, en dat is eigenlijk ook de enige manier van rijden die ik nu heb. Hier is een rijbak geweest in de weide tegenover mij maar die is weggehaald door de eigenaren van daar. Ze staan op weides met een grote inloopstal. We zijn bezig met verhuizen naar het huis wat hierbij hoort en dan wordt weer een nieuwe bak gemaakt. Ik kan de andere merrie wel longeren in de weide maar de merrie die zo vervelend is buiten niet omdat de grond te ongelijk is voor haar in de weides. De merrie die zo vervelend is buiten denkt ook zo als ik maar mee kan is het prima en vergeet dan even spontaan de andere merrie haha

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:25

Misschien klinkt dit raar, maar kan het niet zo zijn dat de merrie juist altijd zo kalm was door de ruin, en doordat er nu een onzeker paard bij loopt zij dit ook wordt.

Weet niet of je de mogelijkheid hebt om een aantal keer met een ander paard erbij naar buiten te gaan die wel kalm is?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:27

En wat als je een ander paard erbij hebt dat totaal geen angst heeft?
Misschien pakt je merrie de angst van de nieuwe op en reageert ze daarom zo heftig.
Of hoe is ze alleen buiten?

Verder een kwestie van rustig op gaan bouwen lijkt me, geen dingen gaan doen waar je zelf bang van wordt. Misschien betekent dat helemaal opnieuw beginnen met kleine stukjes wandelen, maar liever dat dan ongelukken midden op een drukke weg toch ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:50

katja111993 schreef:
Ik ben er bang voor dat als ik afstap dat ik haar gewonnen geeft en dat ze denkt, nou als ik de volgende keer weer zo doe dan stapt ze af en dan heb ik gewonnen. Het is altijd best wel een dominant paard geweest niet alleen naar paarden toe maar ook naar mensen toe, maar ik heb wel altijd goed duidelijk gemaakt dat ik de leider ben. Ik ben nu zelf ook bezig met grondwerk in de wei en neem haar nog mee naar buiten toe maar naast de fiets en dat gaat wel super. Ik merk dat ik het moment van opstappen en een buitenritje maken steeds uitstel in mijn hoofd omdat ik bang ben dat er wat gebeurt met haar of in het verkeer.

Ik sta er bij geklier, etc. liever naast, maar mijn pony's zijn aan de hand erg braaf. Is dat niet zo dan wil ik er echt niet op. Het hele "dan heeft paard gewonnen" verhaal is onzin. Paard kan op dat moment het voorop lopen en inschatten of dat veilig is niet aan en heeft dan hulp nodig. Zolang jij er voor kiest om je al geplande route verder te volgen maakt het niks uit of je er naast loopt of er op zit. Er naast lopen is soms nodig om zelfvertrouwen te kweken. Installeer verder een ORS (one rein stop) zodat je bij bokken, etc. dat meteen kan afbreken. Bokken/steigeren/rennen kan nl alleen als de ruggegraad op 1 lijn staat, met neus bij schouder/singel lukt dat niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:55

Heeft ze geen last van haar rug? Een vastzittende spier of zo? Iets wat pijnlijk drukt? Of juist veroorzaakt wordt door harde ondergrond, waardoor schokken harder doordreunen tot in de rug?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:36

Ja dat zou misschien wel kunnen dat er een spier in de rug vastzit. En ik vind het ook een goed idee om een ander paard mee op buitenrit te nemen, moet er alleen nog eentje vinden haha. Hier in de omgeving staan wel veel paarden maar met geen enkel paard wordt er iets gedaan helaas.. Ook liggen manege's en pensionstallen op een verre afstand van hier.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:38

Als je aan de hand met haar een stuk de weg op gaat (dus net zo ver als op buitenrit) doet ze dan ook raar?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:20

Mag ik vragen wat jou omgeving is? misschien zijn er bokkers die wel naar jou toe willen komen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:41

sanne1992 schreef:
Mag ik vragen wat jou omgeving is? misschien zijn er bokkers die wel naar jou toe willen komen.

Ik woon in maastricht, en ik sta voor jou optie natuurlijk ook open !

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:42

Is helaas voor mij wel heel ver weg (provincie Groningen :)) Maar misschien zijn er wel andere in de buurt. Wellicht een oproepje plaatsen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:44

WillBokkers schreef:
Als je aan de hand met haar een stuk de weg op gaat (dus net zo ver als op buitenrit) doet ze dan ook raar?

Als ik haar aan de hand mee naar buiten neem is er niks aan de hand. Op de terugweg kan ze wel eens wat trekken maar verder is ze super braaf. Toevallig eergisteren de dierenarts moeten laten komen omdat ik de laatste tijd veel last heb van mensen die in mijn weides zitten terwijl ze daar niks te zoeken hebben. En nu had me ene het hek opengezet zodat mijn paarden zich helemaal volgevreten hadden. Ik heb veel met ze gewandeld en een jongetje van 10 jaar heeft met haar gelopen en dat gaat allemaal goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:46

En met de trailer naar het bos en daar dan de rit beginnen, is dat een optie? Moet je ver over de weg?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:55

Het ligt eraan welke kant ik uit wil. Het bos is een km of 5/6 verderop. En als ik korte buitenritten maak wisselt het zich af tussen weg en veldjes enzo. Maar om hier weg te kunnen op buitenrit kom ik als ik naar links ga een stuk op een grote weg uit met fietspad waar de auto's altijd echt hard rijden en naar rechts eigenlijk hetzelfde verhaal..

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:16

In valkenburg is iemand die speciaal les geeft aan mensen die "buitenrij-problemen" hebben. Wellicht kun je hem eens inschakelen. Hij heeft ook een eigen site

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:24

Zandro schreef:
In valkenburg is iemand die speciaal les geeft aan mensen die "buitenrij-problemen" hebben. Wellicht kun je hem eens inschakelen. Hij heeft ook een eigen site

Ohw dat wist ik niet, dankjewel !