paard vindt alles heel snel saai, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

paard vindt alles heel snel saai, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:15

Ik heb een super lief maar ook eigenwijs en sterk verzorgpaard. Ze vindt alles wat nieuw is helemaal geweldig, maar na 3 keer is de lol er vanaf. Met rijden valt dit wel mee, maar ik wil haar ook niet alleen maar iedere dag laten werken.

Voorbeeld: pad A splitst zich na een tijdje in pad B C en D maar als ik dus drie keer via A naar B ga vindt ze het niet meer leuk en staat gewoon stil. Met aanmoedigen komt ze dan weer vooruit maar staat al snel weer stil. Dit is natuurlijk voor allebei heel vermoeiend.
Dus als ik dan via A naar C wil, moet ik haar eerst over pad A krijgen. Zodra ze dan het nieuwe pad ziet is ze weer blij en voorwaarts. Ik geef niet aan dit gedrag toe en neem haar gewoon mee, maar het is voor haar niet leuk en voor mij dan ook niet.

Nu is ook het weer vaak niet geweldig om te wandelen... wie weet een paar leuke activiteiten of manieren om de oude dingen weer leven in te blazen?

Marjo89

Re: paard vindt alles heel snel saai, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:17

Oefeningen doen op de paden, wijken, galops wissels.
Tempo wisselingen. Zat te variatie te bedenken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:21

Ik mag nog niet met haar onder het zadel naar buiten, dus sneller als een middendrafje kunnen we buiten niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:22

Haha ik heb ook zo'n paard ik lees mee

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:27

Wandelen jullie dus? Ook dan kan je wat meer overgangen rijden en oefeningetjes om haar hoofd erbij te houden. Kleine stukjes draf en dan weer even stappen, dan weer vlotte overgang naar draf, dan weer naar stap. Lekker tempo erin houden. Dit is voor jouzelf alleen wel redelijk vermoeiend... Dus ook eens een pasje laten wijken of achteruit, lekker grondwerken in het bos. Maar als het gewoon koppigheid is, moet ze daar maar doorheen hoor. Staken is lekker makkelijk, goed dat je haar haar zin niet geeft. Eventueel een zweepje mee.

Ook als je zelf ernaast fietst, kan je wel wat meer variëren in tempo. Op ruiterpaden is het niet echt makkelijk fietsen, maar misschien kan je dat wel op wat meer verharde wegen proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:29

Dat stap/draf/stap/stop/achteruit etc doen we al, en ze krijgt haar zin zeker niet. Ik hoop dat ze eroverheen komt en braaf meeloopt. Wat ik me nog meer afvroeg, wat kan ik als het regent in een kleine binnenbak allemaal doen?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:30

Oefeningetjes aan de hand doen, tijdens het lopen.
Mee laten draven, terug naar stap, stilstaan, volte om je heen, achterwaarts, zijgangen.

Ik heb ook veel gewandeld met mijn pony, en ik deed tussendoor altijd van dit soort oefeningetjes. Goed om pony alert te houden (want van draf naar stap mag ze niet voorbij mijn schouder, en van stap naar draf moet zonder te trekken, bijvoorbeeld), en voor de gehoorzaamheid.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:43

Dit doe ik ook allemaal al. Maar als ze echt geen zin heeft staat ze ook gewoon vanuit middendraf opeens stil. Dit helpt dus wel een beetje maar is niet de oplossing helaas.

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:28

steeds nieuwe dingen doen! niet de heletijd hetzelfde doen ofso. ik heb zo'n zelfe verzorgpony

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:39

Loop je zeg maar van a naar c en dan weer dezelfde weg terug? Ja, dat is dan niet omdat ze het vervelend/saai vinden maar eerder dat ze het nut er niet zo van in zien.

Ga zelf iedere week een kleine 3 keer uitwandelen. We proberen dan zo veel mogelijk rondjes te lopen. Een rondje is namelijk nog een keer extra leuk omdat hoe sneller je loopt, hoe sneller je thuis bent. :+

Loop je wel een rondje? Tja, dan proberen zoveel mogelijk van route te wisselen, iedere keer een andere route dan de vorige keer of gewoon tijdens de route oefeningen vragen. Van gewoon achterwaarts gaan naar een klein kunstje met ?vrijheidsdressuur?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:03

Soms een rondje en soms dezelfde weg terug omdat die weg doodlopend is. Zodra we weer richting huis gaan is ze ook weer vrolijk en voorwaarts. Helaas zijn er niet zoveel opties aangezien ik nog niet echt weet waar ieder pad uitkomt.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:57

Toch proberen om het leuk te houden door bijvoorbeeld verschillende dingen te doen elke keer of een andere volgorde etc. :)

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:29

Ik lees ook even mee, ben wel benieuwd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:02

Paarden zijn gewoontedieren, ze voelen zich het prettigst wanneer alle dingen telkens op dezelfde manier en in dezelfde volgorde plaats vinden, dat geeft ze een gevoel van veiligheid.
De reden waarom ze dingen "saai" vinden en niet meer geinteresseerd zijn ligt met grote waarschijnlijkheid in het feit dat wat er door de ruiter op een bepaald moment van ze gevraagd wordt niet goed begerepen is, afgedwongen en op een zinloze manier eindeloos herhaald en meestal ook nog zonder enige positieve bevestiging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:36

Morgane herkenbaar je verhaal met onze oudste. DUS deden wij afwisseling zoveel mogelijk. Nooit twee keer hetzelfde achter elkaar. Buiten iedere keer nieuwe en andere routes voor hem zoeken of de route andersom. Balkjes neerleggen, spannende voorwerpen, een zeil op de grond, paraplu aan de trailer hangen waar hij langs moet etc. Maak er een soort behendigheidsparcours van. In het werk wisselden we af met het mennen, onder de man rijden, dressuur, springen en buitenrit en oefenen voor show. Behalve met show rijden, iets dat hij geweldig vond voor al de grote groepen mensen laten zien hoe mooi hij was, mochten we paar keer per dag de zelfde show doen. Dan bleef hij wel ijverig en braaf vooral als de tribunes uitpuilden.
Ook het dressuur rijden zoveel mogelijk afwisselen. Zet hem aan het werk en prijs dit soort paarden de hemel in als ze het goed doen. Wij deden nooit straffen want daar had hij sch..t aan, maar het handje op zijn nek als beloning daar groeide hij van en ging er nog een schepje bovenop.
De jongste daar en tegen wil altijd het liefst het zelfde programma en wordt nerveus als we iets nieuws doen of gaan afwisselen. Dat vraagt dus een totaal andere aanpak. Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:47

Simpelman schreef:
Paarden zijn gewoontedieren, ze voelen zich het prettigst wanneer alle dingen telkens op dezelfde manier en in dezelfde volgorde plaats vinden, dat geeft ze een gevoel van veiligheid.
De reden waarom ze dingen "saai" vinden en niet meer geinteresseerd zijn ligt met grote waarschijnlijkheid in het feit dat wat er door de ruiter op een bepaald moment van ze gevraagd wordt niet goed begerepen is, afgedwongen en op een zinloze manier eindeloos herhaald en meestal ook nog zonder enige positieve bevestiging.

Daar ben ik t niet mee eens.. Mijn bijrijdpaard vind ook al snel iets saai en dan wordt ze echt sloom. Goed voorbeeld is de bak, gewoon rondjdes lopen vind ze echt niks an. Als je iets nieuws gaat doen en vooral iets waar ze bij moet nadenken (spelletjesachtig) wordt ze helemaal actief en heegt zr dr echy zin in. Hoe vaker je t doet, hoe meer de lol er vamaf is.
Ook buiten trouwens, nieuwe omgeving of ergens waat je niet vaak komt is altijd leuk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:07

Eileen_ schreef:
Simpelman schreef:

Daar ben ik t niet mee eens.. Mijn bijrijdpaard vind ook al snel iets saai en dan wordt ze echt sloom. Goed voorbeeld is de bak, gewoon rondjdes lopen vind ze echt niks an. Als je iets nieuws gaat doen en vooral iets waar ze bij moet nadenken (spelletjesachtig) wordt ze helemaal actief en heeft ze dr echt zin in. Hoe vaker je t doet, hoe meer de lol er van af is.
Ook buiten trouwens, nieuwe omgeving of ergens waat je niet vaak komt is altijd leuk.

In de Klassieke Dressuur is het de bedoeling op harmonische wijze de natuurlijke eigenschappen van het paard te ontwikkelen
Het zijn de woorden harmonisch en natuurlijk waar het om gaat.

Harmonisch wil dan zeggen rustig, kalm, vriendelijk, zonder dwang.
Natuurlijk wil dan zeggen dat wat het paard van nature in zich heeft.
Een paard is een kuddedier, een kudde paarden is niet voortdurend op zoek naar avontuur en nieuwe dingen, integendeel, dat is levensgevaarlijk, paarden blijven zoveel mogelijk binnen dezelfde kaders, nemen altijd dezelfde paden, doen dezelfde dingen op hetzelfde moment van de dag. Zo overleven ze in een jungle.

Veel ruiters zijn permanent bezig hun paard murw te rijden, het eindeloos herhalen van dezelfde, voor het paard onzinnige, dingen maken dat het paard dat hier geen enkel genoegen aan beleeft het "saai" gaat vinden.
Het het paard in voor hem opwindendende omstandigheden brengen geeft dan de schijn dat het dat "leuk" vindt, dit is naar alle waarschijnlijkheid vooral leuk voor de ruiter.

Paarden vinden het prettig om rustig en kalm voor een vriendelijke aanmoedigende ruiter in korte reprises te werken.
Onder deze omstandigheden zijn ze in staat om op optimale manier keihard te werken naar een positief resultaat.
De kunst voor de ruiter is het zich te beperken tot korte voor het paard zinvolle reprises.
Reprises zijn zinvol wanneer het paard er iets uit haalt, stoppen met werken, beloning.

"Always quit at the right moment".

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:37

Wat ik mij bij het lezen van jouw oorspronkelijke vraag mij afvraag is "wat gebeurt hier nu eigenlijk?". Bij jou én bij je paard. Want door de band die jij met je paard hebt heb je ook invloed op elkaars gedrag. Want als jij op voorhand al problemen verwacht, zul je ze waarschijnlijk ook krijgen. We worden nu eenmaal ontzettend gespiegeld door onze paarden. Dus wat spiegelt het paard jou?

Het is een totaal andere invalshoek waarbij het er niet om gaat dat je iets raars of verkeerds doet, maar dat het paard mogelijk iets oppikt wat jij uitstraalt. Wat dat is kan ik zo onmogelijk zeggen. Maar je kunt misschien proberen er zelf bewust van te worden 'met welke pet op' je naar je paard gaat en daar verandering in aanbrengen door bewust iets heel anders uit stralen. Misschien iets minder afwachtend en meer leidingnemend bijvoorbeeld?

www.beautiful-creatures.nl
aandacht voor dier én mens

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:12

.