Haflinger buiten niet te houden, niks werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Haflinger buiten niet te houden, niks werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:08

Ik heb al eerder een topic geopend met dit onderwerp,maar niks werkt. Frustratie ten top. Hulpteugels doen niks,ander paard erbij doet niks,zadel past goed,ander bit doet niks.
Maar ze wil alleen maar hard en terug. In de bak is ze niet vooruit te branden. Mijn hoofd zegt nu echt verkopen die hap. Mijn hart kan het niet. Wat te doen?

Sim

Re: Haflinger buiten niet te houden, niks werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:12

Andere ruiter al geprobeerd?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:14

Ja. Dat ging goed tot een bepaald punt,daarna weer hetzelfde verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:17

Tja het is maar met hoe ver je wilt gaan. Anders goede begeleiding zoeken die je zowel op de grond als onder het zadel helpt, zowel in de bak als buiten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:22

Die zijn hier vrij moeilijk te vinden in de buurt met westernachtergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:23

Lous schreef:
Die zijn hier vrij moeilijk te vinden in de buurt met westernachtergrond.

Het hoeft ook niet perse iemand te zijn met westernachtergrond en trouwens, daar zou ik nu ook niet al te kritisch op zijn. Dressuur en basiswerk(vertrouwen, leiderschap etc) komt in alle disciplines voor.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:25

Ik zou persoonlijk de westernachtergrond even achterwege laten en op zoek gaan naar iemand die jullie kan helpen met t vertrouwen in elkaar terug te vinden.. eerst op de grond en later in t zadel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:25

Ik ga met bovenstaande mee. Als je geen begeleiding kan vinden op de "western" manier (whatever that means), dan by all means, zoek hulp buiten je discipline.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:27

Betaalbare opties mogen hier gegeven worden. Voor minder dan 50 euro per uur wil ik het nog wel een kans geven.

Ik heb alleen geen trailer en/of auto die die kan trekken. Dus hulp elders is niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Lous op 17-08-14 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:30

Rond Breda weet ik zo niemand, maar wellicht anderen wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:33

Je zou eens contact op kunnen nemen met Monique Schellekens van http://www.eenmetjepaard.nl/. Ze geeft mij dressuurles, weet ook niet 100% zeker of ze hier iets aan kan doen, maar ze is ontzettend goed, kalm en heeft veel inzicht in waarom dieren doen wat ze doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:34

Lous schreef:
Betaalbare opties mogen hier gegeven worden. Voor minder dan 50 euro per uur wil ik het nog wel een kans geven.

Ik heb alleen geen trailer en/of auto die die kan trekken. Dus hulp elders is niet mogelijk.

Is het echt niet mogelijk om je paard ter correctie ergens anders heen te brengen? Paardentaxi is zo geregeld. Maar het is idd een investering waartoe je bereid moet zijn om die te maken. Alleen, de markt is echt zo goed niet op dit moment. Als je gaat verkopen, waar denk je dat je paard uiteindelijk gaat belanden?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:37

En als je het probeert voor te zijn. Dus direct aan het werk zetten. Flink draven of galoperen?
En dan een flinke rit.

Of juist wat oefeningen tijdens de rit. Pasje op zij. Stelling naar links en rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:38

Cassidy schreef:
Lous schreef:

Is het echt niet mogelijk om je paard ter correctie ergens anders heen te brengen? Paardentaxi is zo geregeld. Maar het is idd een investering waartoe je bereid moet zijn om die te maken. Alleen, de markt is echt zo goed niet op dit moment. Als je gaat verkopen, waar denk je dat je paard uiteindelijk gaat belanden?

Ik denk dat ts dit beter samen met haar paard kan oplossen ipv wegbrengen want ik denk dat het toch te maken heeft met de samenwerking.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:42

AnnemiekvM schreef:
En als je het probeert voor te zijn. Dus direct aan het werk zetten. Flink draven of galoperen?
En dan een flinke rit.

Of juist wat oefeningen tijdens de rit. Pasje op zij. Stelling naar links en rechts

Meteen vol voluit betekend,rengalop terug naar stal zonder rem. Pasje opzij en stelling is niet mogelijk. Ze gaat alleen de kant op die zij wil,dus weer hard.

Flinke rit en bezweet=nog steeds vol energie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:47

Als je problemen hebt tijden het buitenrijden, dan ga je terug naar de basis en monteerd de One Rein Stop. En ga je voorlopig alleen maar in de bak rijden.
En pas naar buiten als de One Rein Stop goed is bevestigd. En je in vertrouwde omgeving eraan gewerkt hebt om de verhoudingen recht te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:49

Joolien schreef:
Ik denk dat ts dit beter samen met haar paard kan oplossen ipv wegbrengen want ik denk dat het toch te maken heeft met de samenwerking.

Het paard dient eerste gecorrigeerd te worden en daarna samen met de ruiter een trainingstraject te doorlopen. Of je lost het idd zelf op. Monteer de One Rein Stop, ga grondwerk doen om vanaf de grond dingen recht te zetten, stap vervolgens in het zadel om dat vanuit het zadel te doen, en ga geen buitenritten maken voordat dit goed is bevestigd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:50

Daarom dat ik ook niet meer buitenrijd. Probeerde het nog heel af en toe,maar het veranderd niet.
In de bak hoef je maar je benen weg te drukken en ze staat stil. Je zegt ho met lichte teugelaanname en ze staat stil.
Daar kan ze het dus wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:53

Verdiep je in de One Rein Stop, en oefen zo lang in de bak totdat dit een aangeleerde reflex wordt. Neusje naar je stijgbeugel en achterhand wegzetten en het paard kan nooit voluit er vandoor gaan en buiten controle in volle vaart naar huis rennen. De One Rein Stop is de beste noodrem die je monteren kunt.

Informatie over flexing en de One Rein Stop

https://www.youtube.com/watch?v=gXABo6H ... xVrPFaIjjA

Daarnaast kun je je paard ook behandelen alsof het om een klever gaat. Die willen doorgaans niet van stal weg en gaan op weg van stal af compleet in de staak. Of ze gaan idd in volle galop naar stal toe.
Leer je paard aan dat stal=werk en buitenrit houdt in dat ze op een gegeven moment kan ontspannen.

Bijv.

https://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Maar dit na het monteren van de One Rein Stop en het werken aan de verhoudingen vanaf de grond.

En wat jij nu ziet bij je Haf, hoor ik wel vaker. Supersterk worden en niet meer luisteren. Is op te lossen. Via Parelli. Die zorgt voor een goede basis vanaf de grond, waarna veel problemen vanuit het zadel als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Of je doet het op een andere manier. Maar verdiep je eens in Natural Horsemanship?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:04

Hoe is het paard als er iemand naast wandelt en er iemand op zit?

En gekke vraag misschien, maar al eens bitloos geprobeerd? Soms wil de druk op een andere plek ook nog uitmaken (en het feit dat het bit niet vastgepakt kan worden).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:46

Ik heb haar bitloos gekocht,maar hiermee kreeg ik onvoldoende/niet snel genoeg reactie.Dit was een kaakgekruist systeem.Ook eens een uitstapje gemaakt op een hack toen deze een keer kapot was,maar die druk vond ze vreselijk op haar neus.

Ze is heel licht in de mond en is fijner te rijden op een shank (scharenbit) dan snaffle (trens).
Maar buiten is de rem dus weg.
Aan de hand in het donker is ze een schaapje.Overdag gaat het aan het begin goed,daarna gaat ze ook weer trekken en sneller lopen.

Andere ruiter erop en ik met mijn shet ernaast ook geprobeerd. Zelfde verhaal. (zie ook eerdere post)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:42

Je gaf aan dat als een ander erop zit, het voor een stukje wel goed gaat en na een poosje ook weer niet. Dit houdt dus in dat je pony wel degelijk naar buiten kan, maar dat je dit in kleine stukjes moet opbouwen. Je pony voelt duidelijk dat jij onzeker bent (zij het bewust, zij het onbewust) en dat betekent: het is niet veilig buiten, dus ik moet terug naar stal. De andere persoon was in het begin waarschijnlijk wat meer te vertrouwen voor je pony, maar dan komt de klad erin: er is waarschijnlijk iets te ver gereden. Ik denk dat je deze persoon er gerust nog eens op kunt laten en dan de buitenrit te laten opbouwen van 5 meter buiten de poort, naar 10 meter buiten de poort, naar 20 meter, 30 meter, etc. Het kan dus best een poosje duren, maar dan bouw je wel de rust erin. En dan is het heel belangrijk om je bewust te gaan worden van je eigen houding ten opzichte van je pony. Als je pony al 50 meter buiten de poort kan, zonder hard terug te rennen, dan ga jij erop en begin je net als die andere persoon met 5 meter buiten de poort, etc. Zodra jij je vertrouwen terug krijgt, zul je dit ook op je pony overbrengen. Dit zul je dus met heel, heel veel geduld moeten doen. En laat vooral iemand van buitenaf je helpen om jou aan te geven waar je (onbewust) begint te spannen. Dit begint al in de bak op de grond. Deze hulp zal zich voornamelijk op jou richten en op de tweede plaats op je pony. Van daaruit zal deze persoon je helpen om een goede leider voor je pony te zijn. Je zult zien dat je dan helemaal geen hulpmiddelen meer nodig hebt en dat de band tussen jou en je pony alleen maar (weer) sterker wordt. ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:48

Ik vraag me af wat er gebeurd als je samen met een ander paard naar buiten gaat?
Gaat dat goed dan is het duidelijk zo snel mogelijk terug naar stal weet je tenminste de oorzaak.

giessenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:49

Aangezien je dit niet alleen gaat oplossen:

http://www.equinova.nl

Ligt dicht bij je in de buurt

Ik kan je Nicky persoonlijk aanraden. Niet alleen om je probleem onder het zadel aan te pakken, maar juist ook een goede basis op de grond te verkrijgen

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:51

http://www.silversandhorsemanship.nl/pa ... emarie.php

zei is echt goed! ze is heel rustig en begint met grondwerk. als iets niet werkt voor jullie als combinatie dan verzint ze wat anders. ik kon 2 maanden geleden ook niet naar buiten en nu al weer wel. ze leert jou de voeten van jou paard te bewegen. hierbij komt veel vertrouwen van beide kanten bij. als je aangeeft dat je buiten wilt rijden dan loopt ze gewoon met je mee als het moet.
kosten 30 euro per uur. ze kan naar jou toe komen.