Bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RacexPuck

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:01

Hoii bokkerss,
mijn verzorgpony Mendi is heel bang voor het touw en stokken enzo
als je dan wilt lopen en iemand zit verder op met het halster touw te spelen dus rond draaien
gaat ze dus echt niet lopen dan loopt ze helemaal achter uit en laat zien dat ze bang is ook als je met het touw perongeluk naar achter slaat (dus naar haar ) schrikt ze zich kapot daarom kan ze ook niet longeren als je dan met t touw slaat op de grond dat ze harder moet is ze heel bang
ook doet ze dat als je de wei in komt dat ze niet komt en wegrent , omdat ze bang is
ik vind dit echt super iri want je kan niet normaal vrijheidsdressuur doen dus tips hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:03

Voorzichtig met de pony omgaan en haar vertrouwen geven. Dat vrijheidsdressuur kun je -als het echt onmogelijk is- even laten voor wat het is. Eventueel kun je voorzichtig een 'schriktraining' doen, maar ik raad je aan om eerst een band op te bouwen met de pony en haar het gevoel te geven dat ze bij jou veilig is

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:04

misschien een trauma opgelopen?
wat weet je van zijn verleden?
bouw het rustig op.
het is irri dat je geen VD kunt doen.
maar als je hem ertoe dwingt word de angst ook niet minder.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:05

Oefenen, langzaam aan wennen. Waarschijnlijk vroeger mee geslagen geweest. Veel oefenen dat het geen zeer doet en er niks aan de hand is. Vooral veel oefenen, veel belonen.
succes

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:05

dus ze wil ook niet komen als je haar komt halen in de wei? ga in de wei zitten tot ze naar je toe komt, zelf ook gedaan! en tijdens het lopen het uiteinde van het touw niet laten hangen en heen en weer zwabberen, hou het uiteinde tot in het puntje in je hand en loop niet voor haar maar ernaast. ik hoop dat het helpt! _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:06

Beste RacexPuck. Ik zelf heb een fantastische pony die minder en minder bang is. Alles doen we hier met heel veel geduld en rust. Als hier iemand verderop met een halster touw gaat swiepen of draaien is mijn pony ook bang. Als ik met het touw per ongeluk naar achteren zou slaan dan deinst mijn pony ook naar achteren. Als ik met het touw op de grond zou slaan zal mijn pown ook heel erg bang zijn. Dus jullie hulpen zijn gewoon veel te hard voor jullie sensibele pony.
Zachtjes aan en rustig aan is hier het devies. Vanuit rust met hulp met de pony om gaan. Wellicht is er iemandi n jullie buurt die jou wilt helpen en je zaken wilt uitleggen in het beter omgaan met je pony, want je maakt haar alleen maar bang. Juist deze sensibele ponies willen zo graag bij het "baasje" zijn. Kan echt wel hoor, als je anders met je pown omgaat en beter gaat luisteren naar haar.
Groetjes.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:06

ik las het en dacht meteen: trauma!
Rustig doen en niet meteen alles willen.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:07

Los het op met rust.
Laat haar een touw zien en Laat haar zien dat het niks doet.
En VD hoeft ook niet met Halstertouw.

Britt_E

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:27

Ik zou mezelf ook gaan inlezen in VD en schriktraining en dit met je paardje gaan doen. Je kan daarmee zoveel overwinnen en vertrouwen winnen bij je paardje, dat is geweldig en nog eens leuk om te doen.