Heb een heeeeeele leuke, lief verzorgpaard waar ik stapel gek op ben.. Echter heeft hij ook zijn mindere kanten (zacht gezegd) het kan nogal een Draak zijn.
Floris is een Shire ruin van bijna 10 jaar, hij staat bij zijn baasjes aan huis eerst samen met nog 2 andere ruinen van 23 Libretas en Rubicon van 16 jaar, Rubicon is leider van de kudde hier staat Floris al mee samen vanaf dat hij bij zijn baasjes is. Libretas is hier 2 jaar geleden bij komen te staan. Voordat hij bij de paarden kwam staan reed ik eerst al een paar keer buiten met Lieb en zijn baasje, Floris was nog niet echt verkeersmak en Libretas was buiten zijn steun en toeverlaat! Lieb is er bij gekomen en heeft de eerste dag apart van de andere 2 gestaan, Een dag later mocht ik van Floris zijn eigenaren mee doen aan een georganiseerde buitenrit, Lieb kon toen bij Rubi in het land staan en wij gingen op pad de buitenrit was met een grote groep en Floris liep eigenlijk bijna de hele rit dapper voorop! Kon hem na een rengalopje (veilig en in overleg) makkelijk terug rijden en het ging boven verwachting. Op een gegeven moment kwamen we bij het hondenstrandje en zouden we gaan zwemmen een deel van de groep was al in het water aan het crossen wat op Floris een beetje eng over kwam en hij met geen mogelijkheid het water in kwam.. ook niet aangemoedigd (gedrukt) door twee andere shires.. hij dramde overal doorheen en was echt angstig. mislukte poging dus maar goed we wouden ook verder geen ongelukken en besloten dit later in alle rust nog wel eens te proberen.
Toen wij terug kwamen konden de mannen het op wat geklier van Floris zijn kant na het prima vinden.. af en toe werd hij flink op zijn plek gezet en het was klaar.
Wel is er wel eens gedacht dat Floris misschien aan een leeftijd genootje nog wat meer zou hebben om samen mee te kunnen spelen en racen.. Zo kwam ik met een kennis met een hele leuke tinker aan ook een ruin van dezelfde leeftijd. Het klikte allemaal vrijwel direct dus afgesproken dat we op zoek zouden naar stalwanden en gister was het dan zover Flint (de tinker) werd verhuisd.
De paarden stonden in het land (Libretas vanwege een blessure apart) Flint hebben wij in de bak gezet en het leek heel erg goed te klikken met Floris en dus besloten deze twee even samen in de bak te zetten. Flint heeft zomereczeem en draagt normaal een deken en een kap deze waren nu af en we hebben ze samen gezet.. boven verwachting het ging echt heel erg goed.. ze konden het samen direct goed vinden.. Rubicon is eigenlijk een heel erg makkelijk paard en nadat ze op het warmst van de dag allemaal op stal hadden gestaan hebben we besloten hem er bij te zetten.
Allemaal weer in de vliegen dekens en Flint zijn eczeem deken op. Rubicon heeft een paar keer gegild en Floris is daar tussen gesprongen duurde maar even en ze liepen met zijn 3 gezellig te grazen in het land.
Halfuur gekeken ging goed en wij zijn de stallen gaan mesten op een gegeven moment hoorden we iets en daar kwam Flint aan de bak in gerend achtervolgd door Floris en Rubicon (Rubi jaagde alleen) Maar Floris dook er direct boven op en beet hem in zijn hals en in zijn kont. Flint trapte hem weg en na een paar minuten gingen ze weer grazen in het land (bak en land grenzen aan elkaar en die staat altijd open. Flint op een afstandje. En uit het niets begon Floris weer en beet de deken stuk. even weer rustig en toen hebben we ze binnen gehaald voor de nacht en besloten dat we vandaag alleen Floris en Flint weer samen zouden zetten.
Vanmorgen Flint ingepakt Floris ingepakt en weer met zijn 2en en de andere 2 ook samen. dit ging en goed maar op een gegeven moment mocht Flint het land niet inkomen van Floris en deze bleef hem opjagen met tussenpozen. op een gegeven moment is Flint gevallen en was zijn deken dus ook echt stuk Gelukkig heeft hij zelf niks behalve een kleine schram op zijn hals..
Gelijk uit elkaar gehaald en in overleg hoe gaan we dit aanpakken? Flint hebben we bij Libretas gezet en Rubicon en Floris weer samen dit gaat heel erg goed. Wel vonden wij allemaal Floris zijn gedrag toch wel heel erg extreem.
Uit eindelijk moeten ze allemaal samen komen te staan en ja hoe gaan we dat verder aanpakken?
En dan ga je nadenken over het gedrag van Floris.. Weet nog dat ik een keer met een fjorden merrie op buitenrit ben geweest en wel vaker ook en we deze 2 een keer na het rijden samen in de bak hebben gezet konden we nog wat drinken samen en dan Floris weer in het land en zei weer naar huis.. Die merrie hebben we er heel rap bij weggehaald hij ging er als een dolle op af met zijn oren plat in zijn nek open gesperde mond en bijten maar heel smerig trappen en hij zou er niks van heel gelaten hebben. Op dat moment dat wij ze uit elkaar zouden halen had hij ook geen enkel respect voor zijn baas die hem toen ter plekke natuurlijk per direct op zijn plaats gezet heeft.. Maar goed merries en ruinen maakt natuurlijk verschil met ruinen waren er immers nooit problemen geweest.. nu lijkt dit (het is niet zo extreem als toen) maar ook gewoon niet goed te gaan het is echt te extreem gedrag.
Op zich kan ik verder heel goed met hem rijden en ook aan de hand is zijn gedrag wel eens als een haantje maar met kordaat optreden gelijk terug zetten gaat dit goed. Toch ben ik zo verder aan het nadenken en herinner me ineens het voorval dat wij met zijn 3 in de bak aan het rijden waren een jaar geleden toen ik net zwanger was.. ik stap niet zomaar op in een zwangerschap zo gemeen is hij dus niet.. Toch ineens besloot hij tijdens het rijden uit te breken en in volle galop met zijn oren in zijn nek op Libretas af te gaan.. ik kon dit zelf gelukkig voorkomen.
Nogmaals het is echt een schat van een paard,kan samen rijden met anderen (ruinen) kan er uren ook mee knuffelen en borstelen etc en zelf kan ik hem ook met gemak behandelen met zijn mijten waarvoor we hem nog wel eens moeten wassen als dit de kop op steekt en lijkt hij soms bij mij voorzichtiger te zijn als dat hij bij mannen is, het gebeurd ook wel eens dat hij word gewassen door zijn baas en een vriend van hem (zijn baasje zit op de binnenvaart en is dus best heel veel van huis)
Het idee van klophengst hebben we al gehoord.. Dat hij extreem dominant is in de kudde is duidelijk.. echter staat hij toch niet boven aan..
Ben benieuwd naar jullie meningen na het lezen van dit verhaal..
Hoop dat het een beetje duidelijk is