Gedrag snappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Gedrag snappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:06

Hallo,

Ik heb een jaarling shetlander en ik zag hier op bokt weleens foto's langs komen met dat veulentjes een dekje op krijgen. Hier werd positief op gereageerd door andere bokkers dus ik dacht is vast niet heel erg om te doen. En als hij later een vliegendeken op krijgt of een andere deken is hij hier wel aan gewend

Nu heb ik net bij hem een dekje opgedaan, gewoon los eerst vond hij het heel eng maar even laten snuffelen en toen viel het wel weer mee. maar nu mijn vraag hij ging achteruit lopen met dekje op. Zonder doet hij dat nooit.

Ik wil graag zijn gedrag snappen waarom hij dat doet, doet hij dat uit angst of omdat hij druk voelt?
ook ging hij het eraf trekken, waarom doet hij dit en hoe kun je dit afleren? lijkt me namelijk niet heel handig met een deken als hij dat dan ook doet

Groeten Gurde.

Corelli

Re: Gedrag snappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:10

Waarom je paard bepaald gedrag laat zien, is erg lastig te beoordelen vanachter een pc omdat je het niet ziet :) Je ziet niet hoe zijn ogen staan, je ziet niet of hij tekenen van spanning in zijn lijf laat zien, je ziet niet of hij ontspannen achteruit loopt of hard etc etc
Al deze observaties zijn nodig om het gedrag te kunnen plaatsen en er betekenis aan te geven.

Heb je zelf het idee dat hij angstig is voor het dekje? Dat kan inderdaad het geval zijn :j Het eraf trekken van het dekje kan nieuwsgierigheid zijn, of speelsheid, of .. Noem maar op

Ik zou je adviseren om je gevoel te volgen en hiermee te stoppen als je denkt dat het je paard spanning oplevert, daar heb je namelijk niks aan. Ook kun je je meer verdiepen in paardengedrag en welke lichaamskenmerken op welke gevoelens (kunnen) duiden, zodat je je paard beter gaat lezen en begrijpen :) succes!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:15

Dankjewel voor je reactie,

Ik snap dat het lastig is, maar ik dacht misschien is dit vaker zo.
Hij loopt niet hard achteruit en volgens mij geeft het hem niet veel spanning.
Als ik het dekje erop leg blijft hij staan (doe het in de wei zonder halstertouw) maar doet alleen zijn oren naar achteren.

Ik zou me graag meer verdiepen in paardengedrag en lichaamskenmerken enzo, kan ik dit het beste via internet doen (lezen, filmpjes kijken?) of zijn hier speciale boeken voor?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:22

Lezen en filmpjes kijken zijn inderdaad goed :j Ik kan je "de natuur van het paard" aanraden https://m.bol.com/nl/p/de-natuur-van-he ... 006586427/

En verder is het vooral veel doen en leren, bijv meekijken met mensen die er meer van weten en vooral vragen stellen!

In jouw geval: oren naar achter kan een boze blik zijn omdat het dekje ongemak veroorzaakt of een focusreactie op het feit dat er iets onbekends op de rug ligt. De oren zijn in beide gevallen naar achter, maar net anders gedraaid en de gelaatsuitdrukking is totaal verschillend.

Misschien kan iemand eens meekijken en je helpen?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:28

Dankjewel,

ik ga zeker even voor zorgen dat iemand me helpt, heb een paardenmensenfamillie dus dat komt wel goed.

mijn gevoel zegt dat het een focus reactie is, geen idee waarom heb gewoon zo'n gevoel.

dankjewel.

en ik had nog een vraag,

het is dus een hengstje (word na de zomer geruind ivm vliegen) nu zie ik op zijn penis rode puntjes bovenin en op de eikel en ook veel korstjes. nu heb ik gehoord dat sommigen het schoonmaken maar als ik dat doet word hij boos. iemand enig idee hoe je dat kunt schoonmaken zonder getrapt te worden?
hoorde wel eens van verdoven maar welk spul gebruik je daarvoor en mag je dat gewoon zonder DA doen?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:40

Ik denk dat het spanning is. Als mijn pony bang is of gespannen loopt ze alleen maar achteruit en wil ze niet meer verder.
Aangezien jou pony een jaarling is heb je zeker nog voldoende tijd om aan het gedrag te werken want je weet hoe shetlanders zijn . Succes en het komt wel :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:42

Want hoe zijn Shetlanders dan? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:46

ik vind het helemaal geen vreemd gedrag..

het is een jong dier en kent het niet.. dus hij probeert er onder uit te wandelen..

ze kunnen vooruit spuiten en vluchten voor het ding.. maar dit veulen is blijkbaar koeler dan dat..
en probeert gewoon om achteruit onder de deken vandaan te kruipen.

gooi maar eens een handoek of deken over een hond.. de helft wurmt zich er vooruit onder vandaan.. anderen lopen achteruit net zo lang tot het afglijd (het minder slimme typ zeg maar)..

gewoon lekker laten lopen, er bij blijven zodat hij niet alsnog rare dingen zou kunnen doen als hij het toch enger gaat vinden omdat ding op zijn rug blijft.

het is gewoon een nieuwe ervaring.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:22

elenaMM77 schreef:
ik vind het helemaal geen vreemd gedrag..

het is een jong dier en kent het niet.. dus hij probeert er onder uit te wandelen..

ze kunnen vooruit spuiten en vluchten voor het ding.. maar dit veulen is blijkbaar koeler dan dat..
en probeert gewoon om achteruit onder de deken vandaan te kruipen.

gooi maar eens een handoek of deken over een hond.. de helft wurmt zich er vooruit onder vandaan.. anderen lopen achteruit net zo lang tot het afglijd (het minder slimme typ zeg maar)..

gewoon lekker laten lopen, er bij blijven zodat hij niet alsnog rare dingen zou kunnen doen als hij het toch enger gaat vinden omdat ding op zijn rug blijft.

het is gewoon een nieuwe ervaring.

Zo is het.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:32

gurde schreef:
en ik had nog een vraag,

het is dus een hengstje (word na de zomer geruind ivm vliegen) nu zie ik op zijn penis rode puntjes bovenin en op de eikel en ook veel korstjes. nu heb ik gehoord dat sommigen het schoonmaken maar als ik dat doet word hij boos. iemand enig idee hoe je dat kunt schoonmaken zonder getrapt te worden?
hoorde wel eens van verdoven maar welk spul gebruik je daarvoor en mag je dat gewoon zonder DA doen?

Gewoon rustig die kant opwerken met aanraken. Het hoeft niet allemaal op 1 dag te gebeuren, toch? Juist nu heb je de tijd om er rustig aan te werken dat je de jaarling overal kunt aanraken.
Je kunt aanraken in die richting en houdt zijn reactie goed in de gaten. Op het moment dat hij gespannen wordt ga je niet verder, maar blijf krabbelen/wrijven tot hij wat ontspant en neem dan ook direct je hand daar weer weg. Volgende keer kun je waarschijnlijk al weer wat verder komen.
Welke "route" je neemt hiervoor hangt van de jaarling zelf af, bij sommigen is via de buik een optie, bij anderen juist via heup en dan binnenkant achterbeen.

Als er echt een probleem is bij de penis dan kun je de DA erbij vragen, die kan eventueel licht verdoven. Maar verdoven zou ik echt alleen doen als je een accuut probleem hebt.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:40

oke dankjewel voor alle reacties, hier heb ik echt wat aan!