Paard van 20 dingen leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puniewhitje

Paard van 20 dingen leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:09

Hoi, ik heb een 20 jarige half arabier. Ik wou daar wat dingetjes mee doen zoals vrijheidsressuur en grondwerk. Kan dit met dit paard? Ze is ook al wat ouder en vroeger altijd in dressuur gebruikt en hebben jullie nog sites of tips waar ik misschien nog wat aan heb? :)

Tillie20

Re: Paard van 20 dingen leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:11

Zolang ze het lichamelijk aankan lijkt me dat dat geen probleem is. Je bent nooit te oud om te leren gaat ook voor dieren op ;)

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:13

Met mijn shet van 19 ben ik ook pas begonnen met vrijheidsdressuur, ggronwerk etc. En ze pakt dit heel goed op. Zolang je het rustig opbouwt lijkt me die leeftijd geen probleem :)

Puniewhitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:37

Lovemyponys5 schreef:
Met mijn shet van 19 ben ik ook pas begonnen met vrijheidsdressuur, ggronwerk etc. En ze pakt dit heel goed op. Zolang je het rustig opbouwt lijkt me die leeftijd geen probleem :)

Maar shetjes zijn over het algemeen veel rustiger toch?

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:41

Geen idee

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:48

Dat kan zeker wel! Alleen zou ik wel rekening houden met de wat zwardere oefeningen dat je haar niet overvraagt en rustig opbouwt. Ligt ook beetje aan de fyzieke conditie van je paard. Begin gewoon eerst met de basis en de kleinere kunsten zoals bv. Nee schudden ja knikken rondje draaien op het blok. Zorg wel eerst dat je paard netjes je ruimte respecteerd en voer weigeren kent. Met je meelopen stoppen of parkeren is dan ook de basis. Denk dat je daar eerst druk mee zult zijn.

Puniewhitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:09

BootsScoot schreef:
Dat kan zeker wel! Alleen zou ik wel rekening houden met de wat zwardere oefeningen dat je haar niet overvraagt en rustig opbouwt. Ligt ook beetje aan de fyzieke conditie van je paard. Begin gewoon eerst met de basis en de kleinere kunsten zoals bv. Nee schudden ja knikken rondje draaien op het blok. Zorg wel eerst dat je paard netjes je ruimte respecteerd en voer weigeren kent. Met je meelopen stoppen of parkeren is dan ook de basis. Denk dat je daar eerst druk mee zult zijn.

Ze heeft een goede conditie, maar waar ze staat is gen blok...

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:11

Een blok kan je zelf maken. Ik weet niet hoe groot je paard is, ik heb evt eentje te koop! Bij interesse pb!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:39

Leeftijd is geen probleem, hoogstens de interesse van de merrie ;)
Als blok kun je ook een stuk van een boomstam gebruiken, hebben wij ook als opstapblok in gebruik, maar de paarden kunnen er ook met de voorvoeten op. Wel opletten dat het stabiel ligt en niet gaat kiepen.

candansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:40

zolang ze verder nog helemaal gezond is kan het prima volgens mij

aischa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:32

kan prima hoor! je zal zelf wel merken als het te veel wordt voor het paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:35

Niet geschoten is altijd mis. Als je het niet probeert weet je het niet. Ieder dier/paard is anders en de een zal het sneller op pakken dan de andere.

Ik heb een hond nu eh 12 of 13 die kan heel veel trucjes en ze leert nog elke dag. Zelfde geld voor mijn paarden. Mijn IJslander is 14 en leert sneller dan mijn shet van 7. Terwijl mijn shetlander het leuker vind om te doen dan mijn ijslander.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:09

Puniewhitje schreef:
Lovemyponys5 schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens hoor, mijn Shet is vrij druk en was vroeger snel opdringerig, terwijl ik een Arabier ken die nergens van op of om kijkt en erg volgzaam en rustig is...is vooral karakter denk ik plus de manier van opvoeden natuurlijk!
Om even terug te komen op de vraag uit dit topic...natuurlijk kun jij je paardje nog nieuwe dingen leren! Het hoeft allemaal niet erg belastend te zijn en als je het rustig opbouwt en je merkt dat het goed gaat kan alles! Gewoon goed de gezondheid in de gaten houden. Het is voor je paardje juist erg leuk om nieuwe dingen te leren zeker op deze leeftijd om dat je dan vaak andere dingen niet meer doet zoals intensief rijden, springen etc. :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:15

Ik ben vorig jaar met mijn nu 34 jarige verzorgpony begonnen. Hij zit nog heerlijk in zijn velletje en vindt grondwerk ed veel leuker dan rijden in de bak! (en rust roest...) hij geeft zelf aan wanneer hij het niet meer leuk vindt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:29

Puniewhitje schreef:
Lovemyponys5 schreef:

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Mijn shet gedraagt zich meer als een welsh/arabier geval dan als een shetlander.

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:55

Ik heb een kruising lippizaner van nu 25jaar, en doe er ook grondwerk mee. Natuurlijk moet je de oefeningen niet te lang doen zoals bij n paard van 5. Maar alles is mogelijk, ook bij oudere paarden!

Bij vrijheidsdressuur zou ik sowieso niet het zitten, en steigeren doen, dit zijn belastende oefeningen voor een ouder paard.