probleempaardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikuhw

probleempaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:43

hallo,

Ik rijd op een manege, en rijd hier meestal op hetzelfde paard. Dat komt omdat niemand er op wil rijden. Aan de ene kant kan ik dzt wel begrijpen. Want ze is erg dominant en duikt onverwacht weg voor niks. Ze heeft erg veel behoefte aan het zelfde ritme ( ben ik achter gekomen)
Maar in de vakantie kun je bij ons op de manege paarden huren voor drie weken. Ik was 2 van de drie weken op vakantie, maar ik kon voor die ene week dat paard huren waar ik altijd op rijd. Die andere 2 weken zou iemand anders haar bijrijden. Die mevrouw die haar die 2 weken zou rijden is uiteindelijk maar 2x geweest. Ze was niet te houden en stond rechtop. Dit was heel erg te merken aan het paard dat ze zo lang niks had gedaan. Toen ik haar uit het ritme van telkens in de wei staan haalde.
Ze wist niet wat haar overkwam toen ik haar uit de wei haalde. Ze stond haast rechtop toen ze in de stal stond. Ze probeerde rondjes te draaien en raakte in paniek( ze stond in een andere stal dan waar ze normaal staat.) dit was absoluut geen geklier maar angst. Ze had geen ritme waar ze zich aan vast ko houden. In het rijden was dit ook te zien. Ze durfde niet stil te staan en wilde heel graag bij haar kuddegenoten zijn. Het rijden ging ook niet makkelijk. Ze wilde telkens de bak uit als een ander paard wegging. Ze was ook erg actief. Dus veel voltes en overgangen rijden maar dat hielp niet. Aan het begin wilde ze alleen maar achteruit lopen en steigeren. Zomaar uit het niets. Ik vermoed ook angst.
Zo ver ik weet heeft ze geen traumatische dingen opgelopen. Wel zei iemand die haar in de box zag omdraaien dat haar rug vast kon zitten. Maar haar onverwachte en soms gevaarlijke gedrag baart mij zorgen.

Herkent iemand dit probleem en/of weet of dit gewoon te maken heeft met haar rug of heeft ze iets niet helemaal lekker in haar hoofd. ( als ze in de manege lessen loopt is het lang zo erg niet als nu, het steigeren in de bak en in haar stal. In de stal is ze normaal juist heel lief.)

maaikuhw

Re: probleempaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:45

Heeft misschien iemand enig wat ik hiermee kan doen en wat het is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:40

Klinkt niet als het ideale manegepaard, eerlijk gezegd. Vraag me af of de manege-eigenaar zo'n paard moet houden.
Staat ze normaal met de lessen vooral op stal of staat ze dan ook in de wei als ze niet werkt?
Kan het zijn dat ze nu in een groep staat waar ze niet uit wil? Een groep biedt tenslotte veiligheid aan een paard en alleen mee met een mens is dan bedreigend.
Wat zegt de manegebaas hiervan?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:48

Idd niet een manegepaardje :n
Weet je hoe oud het paardje is? Staat ze al lang op de manege?

safiraavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:54

o dat is erg vervelend.
het is ook moeilijk mee om te gaan.
ik heb een opleiding gehad is free style.
dan leer je het vertrouwen van probleempaarden weer opnieuw terug te winnen.
mijn pony had het ook maar die is nu klaar met de training en heeft weer alle vertrouwen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:55

safiraavita schreef:
o dat is erg vervelend.
het is ook moeilijk mee om te gaan.
ik heb een opleiding gehad is free style.
dan leer je het vertrouwen van probleempaarden weer opnieuw terug te winnen.
mijn pony had het ook maar die is nu klaar met de training en heeft weer alle vertrouwen.

is dat uberhaupt mogelijk op een manege?

maaikuhw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:11

Ze is een rond een jaartje of 10. Ze gebruiken haar als paard voor gevordenen, maar het is nu vooral een periode dat er veel gebeurt en die veranderingen vind ze.moeilijk. als ze niet in dr lessen loopt staat zr op stal en in dr zomer als alle lessen klaar xijn in de wei

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:23

Wat doet de manege hier mee of aan?
Hebben ze geen gevorderde (eigen) stalruiter die het paard doorrijdt? Of een instructeur/trice die er eens even op gaat om eea bij te sturen?
Op deze wijze is het ook geen bruikbaar manege/lespaard, lijkt me.
Het is toch in de eerste plaats de taak van het stal-management om hier ee passende oplossing voor te zoeken?

maaikuhw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 16:22

Ja, eigenlijk zou het stalpersoneel dat ook moetrn doen, maar iedereen is op vakantie en niemand had dus verwacht dat het zo erg zou zijn, dus aan jullie de vraag, wat kan ik het beste doen om te zorgen dat het paard minder angstig word en zijn energie kwijt te raken. Of herkent iemand dit probleem misschirn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:16

Lekker in de wei laten lopen en met een ander paard gaan rijden. Laat de manege het maar oplossen als ze weer terug zijn van vakantie.
Het is niet echt mogelijk om een goed advies te geven als je het paard zelf niet ziet. Dus als de manege er zelf niets aan doet, lekker laten lopen. Het risico op ongelukken is te groot.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:23

Misschien het paard even een paar keer longeren? Dan kan je ook kijken of het zijn rug is. Misschien bokt hij minder als er even niemand op zijn rug zit. (Als dat mag van de manege eigenaar) ik merk hieruit dat eigenlijk alleen jij er op rijd omdat verder niemand dat doet/durft. Als dat mag kan jij lekker met hem bezig zijn en is de band tussen jullie ook beter. Misschien ook goed voor het paardje zelf!

Stuur me gerust een pbtje

Gr. Puckje10