Simpelman schreef:Veel jonge paarden doen dat.
Gaat vanzelf over, gewoon iedere keer opnieuw rustig de mond openen en het bit er in schuiven, als beloning een suikerklontje en prijzende woorden.
Is ook mijn ervaring. Mijn jongste paard was heel moeilijk met aanraken/openen van de mond en in eerste instantie daarom door de vorige eigenaar bitloos beleerd. Ik wilde toch graag met bit rijden en heb de mond eerst gedesensibiliseerd (uiteraard is het gebit eerst gecheckt). Dwz eerst aanraken van de lippen en mondhoeken met mijn vingers leren accepteren (kleinste poging van paard met iets lekkers belonen en dan oefening steeds verder uitbouwen), dan paard leren om vinger in de mond aan beide zijden te accepteren. Vervolgens paard geleerd om touw in de mond te nemen en toen dit goed ging, was het bit aannemen gemakkelijk te leren.
Overigens is mijn ervaring dat je met het bit ook eerst 10 x in en uit moet kunnen (steeds met iets lekkers als beloning), alvorens het bit in te laten en te gaan "trainen".
Het betreffende paard hier is nu heel gemakkelijk met het aannemen van het bit, zoekt het zelf op en "hapt" het zo op. De hele training duurde ca 3 dagen (10 min per dag). Het spreet vanzelf dat ook het uitnemen van het bit met de nodige zorg moet gebeuren, zodat het niet tegen de tanden slaat.
Bijkomend voordeel van de deze training is dat wormspuiten ook geen enkel probleem meer zijn! 
Enige "nadeel" is dat het paard nu nog wel eens een touw of stuk van het halster in de mond neemt (en ook direct weer loslaat). Door dit niet meer te belonen en ook niet af te straffen!! dooft dit gedrag langzaam uit.
Laatst bijgewerkt door Dorino op 14-08-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt