Vluchtgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger16

Vluchtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:03

Hallo, ik heb een probleem, en hopelijk kunnen jullie mij, en mijn dochters 11 jaar, hierbij helpen.

Wij hebben sinds 4 maanden een haflinger van 16 jaar. Vanaf het moment van verhuizing was ze ontzettend nerveus,en vond een hoop dingen eng, maar dat is nu groten deels over.
Nu heeft ze wel nog steeds vluchtgedrag....In het begin dat wij haar net hadden, stond ze op stal. Waren mijn meiden aan het rijden, dan wilde ze in volle ren galop, naar de uitgang van de bak terug naar de stallen, waar alle andere paardjes stonden(ongeveer 20 paarden). Nu staat ze al een paar maanden op het land, en heeft ze tijdens het rijden in de bak, overzicht op het land, en heeft ze niet zo"n drang om de benen te nemen. Nu staat mevrouw sinds twee dagen weer op stal,( ivm het slechte weer). Zodra ze weer bereden wordt, wilde ze weer aanstalten gaan maken om in ren galop weer richting de uitgang te gaan.
Bij mij heeft ze het gelukkig nog nooit gedaan, maar ik rij niet iedere dag op haar. (we hebben wel alle drie les)...Laatst wilde mijn dochter gaan rijden, en ging haar opzadelen bij de stallen, ging op haar zitten, en
mevrouw ging weer in volle ren galop terug naar het weiland. Het gebeurd meestal 1x tijdens het rijden, en daarna is het over, en kunnen mijn meiden alles met haar doen. Zelfs achterste voren zitten, samen op haar rijden, alles vind ze dan ok. Heb aan de andere mensen om me heen gevraagd wat ik hier nou aan kan doen? Maar heb nog geen oplossing gevonden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. /3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:25

Welkom in de wereld van de Haflinger :D en de sport is.........wees je haflinger te slim af.

Haflinger zijn sterk, slim en inventief. En het vluchten werkt voor de Haf: ze is terug bij de groep.

Lastig, want je dochters zijn niet sterk genoeg en reageren te laat. De truuk is om haar te slim af te zijn, en dat is zoeken naar een oplossing die past bij de haflinger, maar ook bij je dochters, want zij moeten het uitvoeren.
Is het niet mogelijk om tegelijk met een ander paard te rijden, zodat de haf voorlopig niet alleen is: dan leert ze meer op jullie vertrouwen en langzaam aan dat het niet eng is om alleen te zijn en haar steun bij jullie te zoeken.
Vraag eens aan de instructie om samen met de haflinger en jouw dochters aan de hand schriktraining te doen: enge dingen samen overwinnen zodat de haf meer vertrouwen krijgt in de leiding van je dochters.

Het komt goed hoor: het heeft even tijd nodig.

Ze zijn hartstikke lief, maar soms kan je ze achter het behang plakken. :+

haflinger16

Re: Vluchtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:10

Hoi
Ze is niet bang of schrikkerig van geluiden. En ze presteert het ook om weg te rennen als ze met meerdere in de bak rijd. Dat hebben wij ook al geprobeerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:29

Het gaat om leiderschap en vertrouwen. Vergis je niet, haflingers lijken cool en niet bang, maar als ze onzeker zijn, dan zijn ze binnenvetters.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:26

Ik denk niet dat dit gedrag vluchtgedrag is. Zij wil een bepaalde kant op en het lukt haar om daar te komen. Dus gaat ze hiermee door. Verstandig is om de instructrice al bij het opzadelen en opstijgen mee te laten kijken. Je moet het paard voor zijn, als ze al vaart heeft is het te laat. De instructrice ziet waarschijnlijk wel wanneer jouw paard aanstalten maakt om terug of weg te gaan, die moet dan meteen ingrijpen door jou of je kinderen te vertellen wat ze moeten doen. Ik zou dit snel proberen op te lossen, want ik ben bang dat dit gedrag zich uit gaat breiden naar ander vervelend gedrag. Ze wordt niet op tijd gecorrigeerd en dus blijft ze zich de baas voelen op sommige momenten en dat kan gevaarlijk worden (stel je voor dat het ze het doet als je buiten rijdt: met een rotgang terug naar huis!).

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:54

wat ze inderdaad zeggen ,,
inderdaad te slim af zijn gelijk voltes van 10m maken of grote volte
gewone manege figuren maken ofzoiets
al ze eenmaal doorhebben wie ze moeten hebben tja succes

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:12

Ik had t ook met een verzorg pony als ik ging rijden rende die steeds in volle galop naar de uitgang maar toen z'n maatje meereed bleef hij netjes in de bak!
Dus misschien wil hij naar z'n vriendjes