Hoe de opleiding van een jong buitenrijpaard aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Hoe de opleiding van een jong buitenrijpaard aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:08

Hallo,

Mijn ruin van 5 staat op een weide zonder verdere fassiliteiten. Hier staat hij 24/7 met vier vriendjes. Hij is zadelmak en kent de basis van het rijden. Mijn doel met hem is heerlijke buitenritten maken, het liefst zo gauw en zo vaak mogelijk alleen, maar hoe ga ik de opleiding hiervan aanpakken?

Paard is erg gehecht aan zijn kudde (gelukkig) en is hier helemaal op zijn plek. Maar dit betekend natuurlijk dus wel dat hij niet graag alleen weg gaat van zijn kudde. Ik ben nu veel met hem aan het wandelen, alleen. Dit gaat redelijk, weg bij de wei gaan is moeilijk hierbij staakt hij in het begin. Hebben jullie hier nog tips voor? Zouden jullie om het makkelijker te maken met een ander paard gaan of zou het straks dan nog moeilijker worden om hem alleen mee te nemen?

Ik doe nu steeds hetzelfde rondje zodat hij hiermee vertrouwd wordt en leert dat hij altijd weer terug komt bij zijn kudde? Is dit verstandig, of zal hij hierdoor verveeld raken? Dit rondje ben ik nu ook erbij aan het pakken onder het zadel. Dit ging de eerste keer goed. Maar maak ik door vaak hetzelfde rondje het straks niet lastiger om eens een hele andere kant op te gaan?
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 28-07-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Hoe de oppleiding van een jong buitenrijpaard aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:15

Ik wissel bij jonge paarden iedere keer af om geen standaard verwachtingspatroon te creeeren. In het begin stap en draaf ik van huis weg en op de terugweg alleen stappen om absoluut geen drang naar huis aan te leren. Bij drammers stap ik af op de terugweg en doe dan grondwerk onderweg (pasje terug, pasje wijken etc). Eigenlijk probeer ik ze direct vanaf het begin ontspanning te leren door altijd de teugels vrij lang te laten en een touw om de hals om mezelf te kunnen corrigeren bij een schrikreactie zonder in de mond te hoeven zitten. Begint een paard spanning te maken dan kies ik er liever voor om daar terplekke wat te gaan rijden of grondwerken. Pas al het paard stopt met drammen en zijn aandacht weer bij mij heeft zetten we de weg voort. Galop doe ik pas na enkele maanden en alleen van huis weg. Op deze manier heb ik tot nu toe enkel paarden gehad die vrijwel altijd aan een lang teugeltje kunnen lopen en niet naar stal willen rennen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:29

Bedankt voor de goede tips voor als ik straks op buitenrit kan met het paard! Ben ook nog op zoek naar goede tips als voorbereiding op de daadwerkelijke buitenritten, oefenen met weg gaan bij de kudde etc!

Capriootje

Re: Hoe de opleiding van een jong buitenrijpaard aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:31

Ik zou zeker de eerste tijd met een braaf en ervaren paard samen gaan rijden, zodat je paardje leert dat sommige dingen niet eng zijn. Zo heeft hij steun aan het andere paard en zal hij er plezier in gaan krijgen ipv veel spanning. Kleine stukjes kan je dan later alleen doen, om hem zo te leren dat alleen weggaan ook leuk is! Je bent al goed begonnen met wandelen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:43

Ik ga eigenlijk altijd alleen in het begin omdat ik eerst maar 15 minuutjes in stap ga, dat willen de meeste mensen niet.
Het allerbelangrijkste is dat hij leert dat jij er bent en dat hij op je kan vertrouwen. Ik maak eigenlijk gewoon de 'bak' steeds groter. Eerst rij ik gewoon wat over het erf en over het weiland dan een paar meter het pad af. En zo kun je het bekende gebied steeds groter maken. Het paard mag bij mij nooit naar de andere trekken of hinniken want dan heeft het niet de aandacht bij mij. Willen ze niet van het erf af dan loop ik eerst aan de hand buiten gezichtsafstand van stal weg en stijg dan pas op, dan hoef je niet te vechten en blijft het leuk.
Ik zet ze direct aan het werk als ik de aandacht verlies. Daarom neem ik ook vaak een longeerlijn mee met wandelen aan de hand.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:58

Ik volg even mee, ik zou ook niet liever doen dan aan een los teugeltje het bos in, maar op dit moment (oke, en nu ik zwanger ben al helemaal niet meer) is dat niet zo'n goed idee vrees ik, en eigenlijk ben ik buiten sowieso een behoorlijk watje :o

TS, excuses dat ik even jouw topic kaap met een extra vraag...
Is er iemand bekend met een systeem waarbij je je paard kan laten doorrijden door een ander, specifiek op buitenritten bedoeld? Voor dressuur, springen en mennen vind ik opties genoeg, maar dat zoek ik dus niet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:00

bakkabouter schreef:
Is er iemand bekend met een systeem waarbij je je paard kan laten doorrijden door een ander, specifiek op buitenritten bedoeld? Voor dressuur, springen en mennen vind ik opties genoeg, maar dat zoek ik dus niet :)

Ik zou daarvoor goede TREC en Endurance ruiters benaderen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:41

bakkabouter schreef:
Ik volg even mee, ik zou ook niet liever doen dan aan een los teugeltje het bos in, maar op dit moment (oke, en nu ik zwanger ben al helemaal niet meer) is dat niet zo'n goed idee vrees ik, en eigenlijk ben ik buiten sowieso een behoorlijk watje :o

Ik denk dat als je hier op bokt.nl een oproepje plaatst, je genoeg reacties krijgt (ook van competente ruiters).

On topic: ik heb zelf ook een 5 jarig paardje. Wat bij mij zeer veel heeft geholpen is om na het rijden in de bak, een rondje over straat 'uit te stappen'. Bij mij is de rijbak op 200 meter afstand van de weide, daar kan ik hem goed bij de les houden en is hij zeker braaf op het moment dat ik dan weer terug de weg op ga. En ik kan nu zeggen, na een half jaar onder het zadel, dat hij toch al behoorlijk verkeersmak is! Hij gaat alleen mee naar het bos, geen probleem, auto's en groot verkeer is geen probleem, alleen honden nog.. :P
Misschien zou je eerst de basis er nog ietsje beter in kunnen krijgen, zodat als jij been geeft, je paardje ook direct accepteert en wegloopt bij zijn groep? Die rondjes over het erf vind ik trouwens ook al erg goed, kan hij veel van leren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:00

Je zou met anderen af kunnen spreken samen naar buiten te gaan zodat je paard steun heeft aan het andere paard. Of een keer ergens anders met anderen (ruiters en paarden) gaan rijden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:32

Ik ben als eerste tijdens zijn puber jaren al gaan wandelen met mijn paard om hem bekend te maken met verkeer ed.

Toen ze zadelmak was ben ik met een groepje gaan buitenrijden. Dit was eigenlijk vanaf het begin al ok. Ze kroop nog wel achter de rest, maar ze deed het verder braaf.

Het alleen van de kudde weggaan vond ze wel spannend later. Hiermee ben stapsgewijs aan de slag gegaan door gewoon in de bak te gaan rijden en telkens na het rijden buiten te gaan uitstappen. Steeds een stukje verder.
Omdraaien deed ik pas als ze zonder dwang een flink stuk gelopen had. Ze had in het begin de neiging om steeds stil te staan. Maar met geduld en wat overhalen werd dit steeds minder.

Zo werd het rijden in de bak steeds korter en buiten steeds langer.

Nu inmiddels rijd ik heerlijk met lang teugeltje al mn buitenritjes alleen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:44

Nu was ik gewoon van het elke dag wat, geen systeem of andereruiters...elke keer als dingen beter gingen dan stelde ik hem bloot aan meer of drukker verkeer, grotere voertuigen etc
en idd met afwisseling houd je het spannend dat is wel belangrijk verder blijf kalm ! *D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:51

Ik heb ook eerst een vaste route aan de hand genomen, en dan uitgebreid naar onder het zadel. Aan de hand doe ik nu ook wel es andere routes, maar er zijn er enkele waar ze toch problemen geeft en gaat staken. Als het echt gevaarlijk wordt (bijv. omkeren en midden de weg springen op plaats met nogal wat verkeer) stap ik wel af, maar dan ga ik de rest van de weg aan de hand. Omkeren en terug doe ik nooit, omdat ik weet dat ze hier misbruik van durft maken (is geen jong paard meer, maar eentje dat alle 'truken van de foor' kent om zich aan werk te onttrekken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:14

In het begin zou je een ander paard van de kudde mee kunnen nemen en dan een die super braaf en bomproof is. Dat hebben wij ook gedaan MAAR bij ons ging en gaat de Benjamin altijd voorop want zij is het angstigste. Voordeel hiervan is dat ik daardoor ook gemakkelijk alleen met haar buiten kan rijden. Van haar man wegrijden gaat goed. Bij ons ligt meer het probleem bij diegene die achter blijft. Die vindt dat minder leuk.

Sissle schrijft iets heel belangrijk hetgeen wij ook altijd hebben gedaan. Het geen wij doen heb ik in haar tekst aangepast maar het lijkt heel erg veel met kleine nuance verschillen, daar ik in principe nooit afstap en niet grondwerk. Sissle schrijft: "Ik wissel bij jonge paarden iedere keer af om geen standaard verwachtingspatroon te creeeren. In het begin stap en draaf ik van huis weg en op de terugweg alleen stappen om absoluut geen drang naar huis aan te leren. Eigenlijk probeer ik ze direct vanaf het begin ontspanning te leren door altijd de teugels vrij lang te laten. Begint een paard spanning te maken dan kies ik er liever voor om daar terplekke wat te gaan rijden. Pas al het paard stopt met drammen en zijn aandacht weer bij mij heeft stoppen we met de oefeningen. Galop doe ik pas na enkele maanden en alleen van huis weg. Op deze manier heb ik tot nu toe enkel paarden gehad die vrijwel altijd aan een lang teugeltje kunnen lopen en niet naar stal willen rennen".

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:44

Ik probeer met mijn jonge paard regelmatig te wandelen.
Omdat hij het vaak nog wat spannend vindt/vond om alleen van huis te gaan wissel ik kleine stukjes alleen met wat langere stukken samen met een ander paard af.
Zo leert hij om alleen te gaan en ook weer veilig thuis te komen en om meer spannende dingen te ontdekken met een betrouwbaar maatje erbij.

Toen hij zo ver was ben ik dit ook onder het zadel gaan doen, eerst met iemand erbij die hem aan een lijn hield voor de zekerheid, toen los met iemand er naast of met een ander paard.
Met een ander paard samen gaat kleine veilige rondjes nu heel goed, dus nu zijn we langzaam aan het uitbreiden en heb ik het eerst kleine rondje ook alleen onder het zadel gedaan.

Niet te snel en teveel willen, rustig in kleine stapjes uitbreiden en kijken wat je paard aan kan.
Het werkt echt heel goed om in het begin te zorgen voor een betrouwbaar maatje waar hij steun aan heeft.