Lopen aan touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blauwpaardje

Lopen aan touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:48

Hoii,
Mn verzorgpony wil niet echt doorlopen als we bijv. een wandelingetje gaan maken met halster en touw.
Ze is dan heeeel traag... en een drafje zit er helemaal niet in .. ik krijg haar gewoon niet in draf.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?
(even voor de duidelijkheid ) Het is alleen aan het halster enzo.. onder het rijden loopt ze gewoon mooi door..

Groetjesss :D

alice0cullen

Re: Lopen aan touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:17

Hoe ik mijn paard heb leren mee lopen is al volgt.

Ga naast de schouder staan van je paard touwtje gewoon losjes in je hand.
Nu ga je lopen blijf naast de schouder en heb een langer zweepje in je handen en geef je hem een tik tegen de buik aan niet slaan gewoon een goede tik.
Kan zijn dat het paard naar voren schiet maar dat moet je toelaten.
Nu ga je iedere keer dat ze aarzelt of stil gaat staan een verme tik geven tegen de buik.
Uiteindelijk moet het paard op jou letten en niet op alles er omheen, straks hoef je dus maar een hand naar achter te doen en het paard weet ik moet nu naar voren.

Blijf wel constant naast de schouder, mijn jonge paard pikte dit snel op en loopt nu netjes aan de hand mee.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:41

Uhm schouder is mij vooral bij merries afgeraden ivm veulens die daar lopen.

Die van mij moet met zijn hoofd naast mij lopen en niet ervoor of erachter soms zwaai ik het touw wel is naar achter als hij te lui is en draai rondjes voorzien neus als hij een loopje neemt

Een zweep raad ik liever af. Misschien kun je is wat grondwerk doen en uiteindelijk zo ver komen dat hij los met je mee draaft?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:49

ik gebruik over het algemeen gewoon het halstertouw (zonder aan het hoofd te rukken natuurlijk).. om even een tikje bij te geven aan de zijde (waar je normaal ook aanspoort dus).
wordt er niet op gereageert, dan geef ik daar een fermere tik met mijn hand..

ik zou niet altijd een ferme tik geven, je wilt immers dat ze op zo licht mogelijke correctie of zonder aansporting meelopen.. een ferme tik met een zweep is wat mij betreft dan ook overbodig..

neem zelf ook nooit een zweep mee de weide in.. voor aanstormende onbezonnen bokken (om het maar vriendelijk te zeggen) heb ik armen die ik wijd kan gooien, een stem om in te zetten en in nood ook nog het halstertouw om in hun richting te zwaaien..

van mij mogen ze ook rustig om zich heen kijken en aan het dagdromen zijn als we wandelen. zolang ze maar lopen en niet reageren op spoken.

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 17:57

Hoii
Ze wil ook wel gewoon meelopen .. wel wat trager maar dat doet ze wel ...
Alleen harder gaan wil ze niet.. ik heb ook al gedaan met een extra lang touw.. en dan net zoals bij longeren een keer met het touw naar de achterhand gooien .. geen reactie , maar met longeren dus wel.
een keer met een touw getikt op de kont , waar je aanspoort, geen reactie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:01

door iets naar de achterhand te gooien, verander je dan niet je eigen houding? ik 'spoor' niet aan tegen de kont, maar juist rond de singelplek (daarvoor heb je geen langer touw nodig).

en als het wandelen als actieve bezigheid moet worden gezien en dus draf een gewenst onderdeel is.. dan kun je m misschien eerst actief maken door snelheidswisselingen, 'kleine volte' lopen, halt houden, paar pasjes achterwaards, actief wegstappen. dan maak je haar 'wakker'..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:07

Met touwhalster werken, paard eerst leren om na te geven voor druk. Dus steek je hand die de leadrope vastheeft naar voren en hou er druk mee. Als er geen reactie komt, tikje met zweep erbij.

Zie in dit filmpje, vanaf 1.00.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Maar zoals de man in de film ook zegt, dit probleem is een onderdeel van een veel groter probleem dat je hebt, met name van de gond. Zorg dat de basis goed is door grondwerk, en dan is je probleem met meelopen aan de hand ineens als sneeuw voor de zon verdwenen....

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:09

elenaMM77 schreef:
door iets naar de achterhand te gooien, verander je dan niet je eigen houding? ik 'spoor' niet aan tegen de kont, maar juist rond de singelplek (daarvoor heb je geen langer touw nodig).

en als het wandelen als actieve bezigheid moet worden gezien en dus draf een gewenst onderdeel is.. dan kun je m misschien eerst actief maken door snelheidswisselingen, 'kleine volte' lopen, halt houden, paar pasjes achterwaards, actief wegstappen. dan maak je haar 'wakker'..

met dat 'waar je aanspoort' bedoel ik ook singelplek .. Ik las het na , en lijkt net of ik de kont bedoel, maar dat was niet de bedoeling :+ ...
Maar dat van 'wakker maken' is misschien wel een goed idee, ik ga het wel proberen , heb genoeg tijd nu in de vakantie {:}

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:19

Maar zijn er nog oefeningen die je kunt doen om het leiden goed aan te leren...
Ik bedoel, nog dingen nodig op halster en touw na? .. Oefeningen welke?
Maar leiden kan ze wel opzich, maar als ze dus nog beter leid, dan gaat ze automatisch ook wel draven als ik dat vraag ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:21

Cassidy schreef:
Met touwhalster werken, paard eerst leren om na te geven voor druk. Dus steek je hand die de leadrope vastheeft naar voren en hou er druk mee. Als er geen reactie komt, tikje met zweep erbij.

Zie in dit filmpje, vanaf 1.00.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Maar zoals de man in de film ook zegt, dit probleem is een onderdeel van een veel groter probleem dat je hebt, met name van de gond. Zorg dat de basis goed is door grondwerk, en dan is je probleem met meelopen aan de hand ineens als sneeuw voor de zon verdwenen....

dat is inderdaad ook mooi om mee bezig te gaan, maar daar zou ik toch mee in een omheinde omgeving beginnen niet tijdens een wandelingetje.

raar overigens dat wij dat soort dingen wel van onze honden verwachten (stoppen als wij dat doen, in beweging komen als wij dat doen, meedraaien, achterwaards als wij dat doen) maar van de paarden verwachten we eigenlijk alleen maar dat ze meelopen en ons niet omver kegelen of dat we ze niet hoeven te sleuren.. wel mooi dat actieve 'lopen' om te zien..

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:29

Ja snap ik , dan oefen in gewoon in de buitenbak..

Ja eigenlijk best wel raar..
Ik vind het filmpje ook heel mooi om te zien!
Maar waar kan ik nu het beste mee beginnen , met wat voor oefeningen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:54

Ik zou met grondwerk beginnen bij de basis. En als je wat tips wilt, dan kun je die vinden bij bijv. Parelli, bij de 7 games. Bokt staat vol met voorbeelden, of ga even googlen.