Niet te verklaren...althans voor ons niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Niet te verklaren...althans voor ons niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:11

Hallo allemaal,

Aangezien wij ons zelf helemaal suf denken het volgende toch wel grote probleem voor ons:

Al 9 jaar zijn onze kwpn-ruin (12 jaar) en onze tinkermerrie (12 jaar) samen. De ruin is altijd de leider geweest en haar kon het geen moer schelen als ze maar eten had.
Ze zijn nog nooit uitelkaar geweest...behoudens natuurlijk als ze apart van elkaar op buitenrit gingen of wedstrijd.

Ze zijn hun hele leven lang gehuisvest als groep waarvan de laatste 5 jaar (in een grote paddock) met een redelijk constante bezetting (af en toe gaat en komt er een paard)
Binnen deze groep valt er eigenlijk nooit een onvertogen "woord"...onze ruin leidt alles in banen met het bekende oorwerk.
Onze merrie staat in deze groep ergens middenop de ladder van hierarchie maar nogmaals het is een vredige groep. Regelmatig zetten wij onze ruin en merrie met nog een lieve haflinger ruin samen even op het land als de groep die dag niet als geheel gaat (dit laatste regelt de manege).
Echt de 3 musketiers zoals wij ze dan noemen.

Echter!!...nu staat onze merrie sinds het begin van deze maand even alleen en op rantsoen omdat ze (ondanks 5x werken in de week) veel te dik was. Ze ging de eerste week met haar nu tijdelijke buren (een ruin en een merrie) dagelijks het land op....ging perfect. Onze merrie is wat dat aangaat (inscharing met vreemde paarden) nooit moeilijk geweest en zocht nooit de confrontatie. Maar na een week was het bingo en beide merries vlogen elkaar letterlijk in de haren. Vreemd na een week maar oke...kan gebeuren. De ruin bleef buiten schot, het waren de merries die op elkaar insloegen.
Dus maar niet meer samen op het land. Vorige week dacht ik onze merrie een plezier te doen en haar even een paar uurtjes op het land te zetten met haar haflingervriendje van haar vaste groep en later zou onze ruin daar ook bij in gezet worden maar die was nog druk aan het werk.
Zo gezegd zo gedaan en de eerste 2 lopen vredig de wei in, gaan rollen en daarna grazen. Na een half uurtje kwam onze ruin erbij en onmiddellijk reageerde ze met zich groot maken en op hem afkomen. Wij dachten dat ze blij was hem na 10 dagen weer te kunnen begroeten maar ze bleef doorgaan en onze ruin bleef rustig grazen. We hebben ze verder met rust gelaten totdat stalgenoten op een gegeven moment kwamen en zeiden: "weten jullie wel dat jullie paarden op elkaar in staan te meppen? " :? :?
Dus wij gingen er direct heen en ja hoor...beide hadden flinke plekken en de ruin had aardig wat wondjes meer dan dan de merrie. De haflinger ruin had totaal niets omdat die ook buitenschot gebleven was.
Paarden uitelkaar gehaald en wij begrepen er niets van. Het enige wat wij konden bedenken is dat zij die middag hengstig was geworden maar dan nog verklaard het niet waarom ze alleen insloeg op onze ruin terwijl ze toch al 9 jaar maatjes zijn!
In de dagen daarna (tot aan gisteravond) blijft de merrie reageren op onze ruin als ze aan de paal staan. Ze staat lief te wezen (en naast andere paarden) tot het moment dat onze ruin er ook bijkomt en HOPPA...nek erop...grote ogen en dreigen met uithalen. Gisteravond wilde onze ruin zelfs niet meer bij haar staan...hij toonde angst ;(
Ook ohz is ze momenteel erg pittig en gisteren in de galop liet ze zich zelfs niet terugrijden door mijn dochter totdat mijn dochter boos werd en dan plots is ze poeslief om daarna de sterren van de hemel te rijden.

Heb haar nu 11 jaar en ken haar niet terug. Nooit een probleem gehad...niet met hengstigheid...niet met inscharing...helemaal niks!
Het afvallen gaat verantwoord langzaam dus het is nietzo dat ze uitgehonderd is.

BigOne

Re: Niet te verklaren...althans voor ons niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:16

Omdat je ze uit elkaar hebt gehaald, overigens met de beste bedoelingen, heb je de rangorde in de groep veranderd. Helaas maar hier zul je in alle rust weer mee aan de slag moeten. Het kan wel zo lijken alsof jullie ruin de leider was maar nu ze gescheiden zijn geweest blijkt de merrie de rol van leidende over te willen nemen en dat kan inderdaad tot flinke onrust en gevechten leiden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:34

Dank voor je reactie Bigone!

Kan dit al na 10 dagen??

In al die 9 jaar dat ze bijelkaar staan is de samenstelling van de kudde vaak veranderd...dus ook verstoorde rangorde. Maar het boeide haar niet en ze had altijd een houding van "het zal mijn dag wel duren".

En ik snap hierarchie in een wei of paddock...maar waarom ook dit imponerende gedrag aan de paal terwijl ze vreedzaam naast anderen staat totdat onze ruin erbij komt...dan is het hommelus. Het is zo expliciet tegen hem gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:14

je moet ze het uit laten vechten!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:30

Grease schreef:
je moet ze het uit laten vechten!

nou....met ijzers onder zit ik daar niet echt op te wachten....en al helemaal niet op de DA-kosten x 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:59

ben ik blij dat onze kudde inderdaad geen ijzers heeft! begin van weide seizoen wel eens gemep, maar daarna is het over en hebben we een rustige kudde :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:28

Je kunt waarschijnlijk niet anders doen dan ze het laten uitvechten ben ik bang. Haal dan gewoon de achterijzers eraf doen wij ook altijd als er een nieuw paard de groep in komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:37

nou of dat na 10 dgn al is weet ik niet hoor
bij ons is de leider 4 mnd weggeweest en toen hij terug kwam was het gelijk goed :j

misschien heeft ze toch ergens ongemak?waardoor ze zo reageert merries kunnen last hebben van hormonen

ik zou ze het ook niet uit laten vechten, straks breekt er 1 een been.......ijzers of geen ijzers een klap komt hard aan!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:38

Ik ben het met bigone eens je hebt ze met de beste bedoelingen uit elkaar gehaald. De rangorde "moet" onderling weer hersteld worden en meestal is het helaas niet anders dan dat het uitgevochten moet worden..

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:43

Anders eerst proberen met hek ertussen, zodat ze wel weer aan elkaar kunnen wennen, maar elkaar niet gelijk de hersens in slaan. Mocht dat goed gaan, kan je weer stapje verder...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 18:47

Dat van die rangorde geloof ik maar ik snap het niet. Nooit heeft ze zich hier echt druk over gemaakt..als ze maar kon eten. Ze is altijd zo gemakkelijk geweest. En dat ze het in de wei doet snap ik...maar ze wil hem ook wel vermorzelen als ze aan de paal staat...en ook alleen hem. De rest die er omheen staat boeit haar geen flikker. Ook in zijn zwakke (lees fikse verwonding) momenten heeft ze nooit de "macht" willen grijpen. Waarom dit gedrag na 9 jaar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:51

Is dat niet het probleem - dat ze nu niet meer 'voldoende' kan eten voor haar gevoel en daarom zo de strijd opzoekt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:52

djuno schreef:
Dat van die rangorde geloof ik maar ik snap het niet. Nooit heeft ze zich hier echt druk over gemaakt..als ze maar kon eten. Ze is altijd zo gemakkelijk geweest. En dat ze het in de wei doet snap ik...maar ze wil hem ook wel vermorzelen als ze aan de paal staat...en ook alleen hem. De rest die er omheen staat boeit haar geen flikker. Ook in zijn zwakke (lees fikse verwonding) momenten heeft ze nooit de "macht" willen grijpen. Waarom dit gedrag na 9 jaar?

Ze kan ook echt uit haar doen zijn omdat ze veel minder te eten krijgt, ik heb een shet die regelmatig op dieet is geweest, dat werd een loeder. Zet haar een graasmasker op en gewoon met z.n allen weer de wei op.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:20

Deze gedachtes heb ik ook al gehad....maar waarom haar felle reactie alleen op hem??

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:43

Misschien wat ver gezocht, maar misschien omdat jij ook zijn eigenaar bent, en de andere paarden van andere eigenaren? De merrie ziet dat haar 'baasje' hem wel gewoon laat eten, en zijzelf moet apart staan en krijgt minder te eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:53

Wat een lastig probleem, Hylke… :\
Hayley en [naam] staan inderdaad al zolang bij elkaar dat je dit niet verwacht.
Ik heb ze nog nooit raar zien doen tegen elkaar en jullie paddock is inderdaad 1 van de (zoniet DE) rustigste paddocks op de hele manege.
Er zijn meerdere oorzaken te vinden voor gedragsveranderingen, waarbij ook ernstige, maar daar zou ik eerst maar niet vanuit gaan.
Uit laten vechten zou ik ook niet graag willen, aangezien het toch 2 grote sterke paarden zijn en [naam] ook wat langer mee moet gaan!

Veel succes in ieder geval.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:53

Mee brainstormen
Omdat de merrie met rijden ook vervelend is, denk ik dat hormonen opspelen.
Misschien problemen met de eisprong? Misschien slaat ze af zoals bij de hengst?
Ik zou zelf voor de zekerheid overleggen met de veearts en misschien laten opvoelen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:01

Mijn ruin ging ook op rantsoen, en merkte dit ook dat hij meer humeurig was, hij was gewend te kunnen eten dit werd nu wat beperkt.... Hij stond niet in grote groep, met een shet, die dus daardoor de pineut was...na verloop van tijd zag ik wel dat hij gewend raakte aan zijn andere hoeveelheid eten en werd het minder,

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:32

Ik denk zelf toch ook aan gedoe in de hormoonhuishouding.