luchtzuigen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greeeett

luchtzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:31

Mijn pony heeft sinds kort een vreemd gebrek. Ze begonnen met een soort van luchtzuigen, niet op hout of op de spijlings. Maar ze knikt haar hoofd en klapt dan met de tanden op elkaar. Het is heel vreemd niemand heeft hier een verklaring voor. Ze is 17 en er mee begonnen, eerst was het heel soms een keer maar nou is het gewoon eigelijks vreselijk om bij haar te zijn ze doet het constant.

Verveling kan het eigelijks niet zijn, want ze staat met nog 5 vriendinnetjes en staat ook niet alleen in de stal. Het is een kleine a welsh dus er was ook eigelijks geen luchtzuigers band te vinden die haar zou passen. Dus die hebben we nu besteld het is nu afwachten of dat gaat helpen.

We hebben hier ook een kleine jonge shetlander te staan die alles interesant vind. En die ook nog veel moet leren dus ik wil absoluut niet dat die het gaat over nemen. En omdat je vaak hoort dat dat wel gebeurd, wil ik graag dat het welsh er mee stopt, en niet alleen om de shetlander maar het hoort ook nog eens vreselijk Het is niet zo dat zen tanden er stuk van gaan, we hebben dit ook nog nooit mee gemaakt en we hebben het liefst geen pony's met gebreken opstal.

maar ondanks dat het is een schat van een pony! <3

Anoniem

Re: luchtzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:34

Wellicht een maagzweer?

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:36

De dieren arts kon hier ook geen verklaring voor vinden, verschillende hebben we er bij gehad.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:42

Luchtzuigen wordt in verband gebracht met maagzweren en erge maagpijn, dierenarts erbij halen dus! Luchtzuigband wordt door velen gezien als dierenmishandeling (omdat ze gaan zuigen om de pijn te verlichten en dat met band niet meer kunnen) dus die bestelling zou ik afzeggen..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:44

Ik zou verder zoeken naar de oorzaak en zeker geen luchtzuigband omdoen. Die banden doen meer kwaad als goed. Een paard die ineens na 17 jaar hiermee begint heeft er zeker een oorzaak voor lijkt mij.
Stalondeugenden worden trouwens niet over genomen,als meerdere paarden het gaat doen ligt het aan het stalmangement. Mijn paard heeft vaker bij luchtzuigers / wevers gestaan en doet het zelf niet. Heb ook nooit meegemaakt dat andere het overgenomen hebben!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:45

Luchtzuigen ontstaat niet uit verveling... en andere paarden nemen het niet zomaar over. Wat wel kan is dat het stal/voer beleid niet goed is en dat ze last van hun maag krijgen en daardoor beginnen met luchtzuigen. Luchtzuigen zorgt namelijk voor een stofje in de hersenen dat beetje pijnstillend werkt.

Lees ook maar eens in het algemene topic over luchtzuigen. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=513308&view=unread#unread

Zorg voor voldoende ruwvoer / weidegang... en als je krachtvoer voert dat ze dat na hooi krijgen en soms helpt beetje luzerne.. paarden maken namelijk alleen speeksel aan bij het kauwen.. dit speeksel is belangrijk om de maagwand te beschermen. Als ze te weinig speeksel aanmaken en de maag is gevoelig dan is krachtvoer en ook snoepjes enzo een te heftige aanslag op hun maag en hebben ze daar pijn van... om dat te bestrijden gaan ze luchtzuigen.

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:56

Ruwvoer / weidegang genoeg. Ik zal het er nog met dierenarts over hebben.

iedergeval bedankt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:16

Een band lost het niet op. Ik ga met de anderen mee dat je rekening moet houden met een maagzweer of iets dergelijks.
Geef voorlopig geen krachtvoer, geen muesli, geen brokjes, geen snoepjes alleen maar (arm) hooi en weidegang. Probeer te voorkomen dat ze zonder knabbelspul komt te staan. Eventueel kun je ook iets geven als maagcompositum van de Groene Os.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:32

Paarden in de wei beginnen niet met luchtzuigen.
Het is verveling, gebrek aan voldoende ruwvoer (meestal) of stress.

FennaXsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:38

Ik heb gehoord , althans dat zegt mijn manege baas , dat toen Sky aan het lucht zuigen is dat dat ooit door stress kwam , aangezien Sky vroeger mishandelt was. En als ze het eenmaal hebben gedaan / aangeleerd , doen ze dat hun hele leven. Maar als jou paard nooit is mishandeld of andere manier heeft gehad , dat stress veroorzaakt zou ik het toch even verder onderzoeken!
X fenna

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 05:59

Er is een paar jaar geleden wat in het land gebeurd wat wij niet weten, mijn andere pony had een strop om zijn nek. en deze is in de sloot beland zat onder de krassen. Dan denk ik dat het dat is inderdaad omdat de dierenarts ook niks kon vinden.

Want zij is zelf iemand die vertrouwen in je moet krijgen want anders word het helemaal niks. Dan zal dat het zijn ben ik bang, maar alsnog de dieren arts laten komen kan geen kwaad.