Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik lease nu sinds een maand of 3 een paard van een manege. Ze is 6 jaar en eigenlijk superlief. Maar sinds ik haar lease rijd ik vanzelfsprekend wat intensiever en vaker. Nu heeft mijn paard bedacht dat het in de wei eigenlijk veel leuker is dan op stal. Ik krijg haar dus niet meer uit de wei. In de eerste instantie rent ze niet echt weg, is zelfs nog wel nieuwsgierig. Ik kan helemaal naar haar toelopen maar geen halster omdoen, dan draait ze weg of stapt ze rustig weg. Dat is in principe geen ramp, ik doe meestal een touwtje om de hals en dan het halster om.
Laatst deed ik dat ook en toen galoppeerde ze opeens weg en bokte heel erg. Nu krijg ik haar dus helemaal niet meer, want ze galoppeert elke keer weg. Ze staat in een groep met allemaal merries, stuk of 7/8.
Er zijn meer merries die wegrennen, wij hebben als oplossing om met een rol met lint de wei in te gaan, dan het paard in een hoekje te sturen en haar dan pakken. Dit is een prima oplossing, alleen mijn merrie springt over het lint heen (springbloed
) dus dat werkt ook niet. Nou kan ik in principe gewoon de hele groep binnenhalen, dat lukte me wel in mn eentje dus dat was ideaal. Maar ook deze groep heeft bedacht dat ze beter rondjes door de wei kunnen galopperen. Laatst moesten we met 4 man die paarden naar binnen halen omdat ze constant om me heen gingen. Dus ik weet nu niet echt meer wat te doen, ik kan in mijn eentje niet eens meer mn paard ophalen.
Ik heb overigens het idee dat mn paard twijfelt of ie mee moet, omdat ze dus wel nieuwsgierig is en niet meteen wegrent, maar uiteindelijk toch beslist dat zij de baas is
Heeft iemand misschien tips of een oplossing?