Paard rent weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Paard rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:42

Hoi allemaal

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik lease nu sinds een maand of 3 een paard van een manege. Ze is 6 jaar en eigenlijk superlief. Maar sinds ik haar lease rijd ik vanzelfsprekend wat intensiever en vaker. Nu heeft mijn paard bedacht dat het in de wei eigenlijk veel leuker is dan op stal. Ik krijg haar dus niet meer uit de wei. In de eerste instantie rent ze niet echt weg, is zelfs nog wel nieuwsgierig. Ik kan helemaal naar haar toelopen maar geen halster omdoen, dan draait ze weg of stapt ze rustig weg. Dat is in principe geen ramp, ik doe meestal een touwtje om de hals en dan het halster om.
Laatst deed ik dat ook en toen galoppeerde ze opeens weg en bokte heel erg. Nu krijg ik haar dus helemaal niet meer, want ze galoppeert elke keer weg. Ze staat in een groep met allemaal merries, stuk of 7/8.
Er zijn meer merries die wegrennen, wij hebben als oplossing om met een rol met lint de wei in te gaan, dan het paard in een hoekje te sturen en haar dan pakken. Dit is een prima oplossing, alleen mijn merrie springt over het lint heen (springbloed :') ) dus dat werkt ook niet. Nou kan ik in principe gewoon de hele groep binnenhalen, dat lukte me wel in mn eentje dus dat was ideaal. Maar ook deze groep heeft bedacht dat ze beter rondjes door de wei kunnen galopperen. Laatst moesten we met 4 man die paarden naar binnen halen omdat ze constant om me heen gingen.
Dus ik weet nu niet echt meer wat te doen, ik kan in mijn eentje niet eens meer mn paard ophalen.

Ik heb overigens het idee dat mn paard twijfelt of ie mee moet, omdat ze dus wel nieuwsgierig is en niet meteen wegrent, maar uiteindelijk toch beslist dat zij de baas is

Heeft iemand misschien tips of een oplossing?

testes76

Re: Paard rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:56

Altijd lastig, vooral wanneer er meerdere paarden in de wei staan! Ik zou proberen haar op een andere manier te benaderen. Altijd rustig lopen en misschien niet direct van voren benaderen, maar van opzij met je lichaam een beetje van haar afgewend. Belonen kan ook helpen met een snoepje ofzo....wanneer ze netjes mee loopt klein hapje wortel. Wanneer je haar ook eens regelmatig mee neemt zonder dat ze daarna op stal moet ( om bijv even te borstelen of een knuffel) en daarna weer terug brengt naar de wei, loopt ze misschien toch beter mee in t vervolg! Veel succes

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:59

Dat zal ik inderdaad ook proberen!
Misschien is het zoiezo ook wel verstandig om het halster voortaan aan te houden :)

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:01

Gewoon biks meenemen, dan komt ze wel en het halster om doen. Als ik mijn paard uit de wei haal neem ik altijd wat brokjes mee, want ook zei heeft haar periodes van wegrennen wel gehad.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:46

Is een dominantie probleem! Ze is je de baas (helaas)... Dit kun je oplossen door grondwerk met haar te gaan doen, ze moet respect voor je krijgen en dus niet weglopen....is helemaal stout als ze zich losrukt als je haar al vast hebt...
Dat lint is een tijdelijke oplossing... Daar zijn ze veel te slim voor daar los je het probleem niet mee op! Succes! Kijk maar eens bij filmpjes van Emiel voest..hij heeft makkelijke tips om middels freestyle te longeren waarmee je respect gaat creëeren.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:49

ik loste het met mijn merrie op door haar op te jagen tot ze het zat was, en dan nog wat langer. onder het mom van: jij wilt lopen? dan loop maar.
dan wilde ze op gegeven moment wel mee. maar weet niet of dat met een groep een optie is.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:22

Bedankt voor jullie reacties

Ik kom net terug van t paardje en opeens kreeg ik haar super makkelijk. Ik heb een ander halstertje meegenomen en inderdaad voer (maar dat doe ik sws al) en ik ging de wei in met de gedachte 'dit kan wel eens langgaan duren, maar ik heb de hele avond tijd' De paarden stonden bij elkaar dus ik liep gewoon richting de groep maar keek verder niet recht naar mn paard. Eigenlijk kon ik haar meteen pakken.

@testes, ik denk dat wat jij zegt inderdaad wel goed is ja

@Lynn, halster omlaten vind de eigenaar te gevaarlijk dus dat kan helaas niet.

@ibzz, brokjes neem ik altijd mee, nadeel van zo'n groep is dat je ze dus altijd allemaal om je heen krijgt. Ik gaf altijd brokjes en deed dan het halster om en dat werkte wel maar sinds hij dus wegrent geef ik pas wat als ik haar echt heb, omdat ze anders het voer pakt en vervolgens wegrent :')

@mandy, dankjewel voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik heb inderdaad door dat ze me de baas is :(

@dott, als ze niet in een groep stond was dat wel handig geweest, helaas in de groep werkt dat niet zo, ook gaat het weiland helemaal kapot dan en van het rennen in de wei raken sommige paarden hun ijzers snel kwijt.

Morgen maar weer even proberen en dan alleen even poetsen ofzo