ruin valt merries aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

ruin valt merries aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 00:17

Sinds een korte tijd ben ik verhuisd van stal met mijn 2 fjorden (1 merrie(23) 1 ruin(5)). De eerste 2 weken hebben ze samen in de weide gelopen maar de bedoeling is om uiteindelijk 1 grote kudde te vormen. Mijn merrie heeft vroeger altijd dominant gedrag vertoont maar doet inmiddels niet meer zo. Mijn ruin staat/stond onder de merrie in rang. Voor de verhuizing stond hier nog een haflinger ruin bij.
MAAR nu hadden we afgelopen week 2 andere fjordenmerries er bij in gezet en mijn ruin vertoont ineens echt ongewenst gedrag. Hij nam mijn merrie in bescherming (die overigens vervolgens hem wel een fiks portie klappen gaf omdat ze er niet van gediend was) maar daarna viel hij in volle galop die 2 andere fjorden merries aan en begon deze op te jagen te bijten en vooral door de omheining te duwen.. Nu kreeg ik de vraag is hij wel correct gecastreerd...De merries probeerden echt wel te vluchten maar kregen simpelweg de kans niet. Inmiddels staat de 2 merries met mijn merrie samen en de ruin apart maar deze wil ik er toch graag wel bij in krijgen.. Heeft iemand ervaring met dit gedrag?! Dit heeft hij dus voor de verhuizing nooit vertoont..

BeauWertz

Re: ruin valt merries aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:22

het komt me erg bekent voor!!

misschien is er een hele kleine kans dat het een klophengts is.

mijn pown is ook een klopthengst en deed (doet) dit ook

onze oplossing was iedere paard/pony er een voor een bij laten en niet alleemaal in in keer

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 00:30

BeauWertz schreef:
het komt me erg bekent voor!!

misschien is er een hele kleine kans dat het een klophengts is.

mijn pown is ook een klopthengst en deed (doet) dit ook

onze oplossing was iedere paard/pony er een voor een bij laten en niet alleemaal in in keer

Hij is geen klophengst hoor beide ballen heb ik er zelf uit zien komen en vernietigd, maar bedankt voor je reactie

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:59

Misschien ze een voor een bij hem zetten zodat hij ze afzonderlijk ook accepteerd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 02:10

Hij is te bezitterig op je merrie, je moet ze apart koppelen.
Even kijken wat beter werkt, misschien eerst beide merrie's aan je eigen merrie koppelen en hopen dat zij ze in bescherming neemt als je ruin vervelend wordt. Maar beter is misschien ze met je ruin te koppelen als je merrie er niet bij is en dat een paar dagen zo te laten voor zij er weer bij komt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 08:20

anneliesdj schreef:
Hij is te bezitterig op je merrie, je moet ze apart koppelen.
Even kijken wat beter werkt, misschien eerst beide merrie's aan je eigen merrie koppelen en hopen dat zij ze in bescherming neemt als je ruin vervelend wordt. Maar beter is misschien ze met je ruin te koppelen als je merrie er niet bij is en dat een paar dagen zo te laten voor zij er weer bij komt.

dat ga ik proberen! de merries samen gaat goed de ruin staat nu op stal die wil ik tijdelijk in een andere weide gooien. wanneer ik zie dat de merries maatjes zijn haal ik mijn merrie er weer uit en gooi ik de ruin er bij in kijken hoe dat gaat

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:36

Ik sluit me bij Anneliesdj aan. Zo te lezen wilt de ruin zijn eigen merrie voor zichzelf houden, dus koppel je ruin eerst aan een van de andere merries, en je merrie aan de andere merrie. Als dat goed gaat, dan na een week of twee alles bij elkaar, of eventueel nog de merries ruilen zodat ze allemaal 1 op 1 bij elkaar gestaan hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:19

Zolang jouw merrie bij de andere merrie's staat moet je niet je ruin ergens in de buurt zetten want die ziet het gebeuren en wind zich erover op, dikke kans dat de merrie's dan geen kans hebben en hij er meteen bovenop zit zodra je ze bij elkaar zet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 13:48

anneliesdj schreef:
Zolang jouw merrie bij de andere merrie's staat moet je niet je ruin ergens in de buurt zetten want die ziet het gebeuren en wind zich erover op, dikke kans dat de merrie's dan geen kans hebben en hij er meteen bovenop zit zodra je ze bij elkaar zet.

De weilanden zijn niet zo dat ze elkaar kunnen zien ;) Het weiland van de merries ligt achter een koeienschuur en het weiland van de ruin er voor. Op dit moment staat de ruin nog op stal morgen gooi ik hem in het weilandje en dan bekijk ik wel even hoe hij zich daar gedraagt :j