Paard steeds onder de bijtwonden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Joy

Paard steeds onder de bijtwonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:27

Ik heb een kleine kudde, bestaande uit 4 paarden.
3 ruinen en 1 merrie, ze kunnen het onderling goed met elkaar vinden.
Ze staan dag en nacht buiten.

Sinds een paar dagen heeft mijn oude paard (23 jaar) steeds aardige bijtwonden, ik vermoed, of eigenlijk weet ik het wel zeker, dat mijn jongste paard dit doet (6 jaar) Overdag is er bijna altijd wel iemand aanwezig, maar niemand ziet iets gebeuren, s'avonds ben ik er zelf, en ook dan staat alles rustig bij elkaar, maar de volgende ochtend heft mijn oudje er weer een paar happen bij. niet alleen oppervlakkig, maar ook echt diepere wonden, het is duidelijk dat het bijt wonden zijn. (heb voor de zekerheid alles nagelopen, maar er is niks waar hij zich aan kan open halen) Ook kun je niet ongemerkt het erf op komen, en de wonden zien er niet uit alsof ze 'gemaakt' zijn.

Mijn oudje is altijd de 'baas' geweest in de kudde, zullen ze nu het leiderschap aan het uitvechten zijn (wat het oudje duidelijk aan het verliezen is, gezien jonkie geen enkele plek heeft)(de andere ook niet overigens), wanneer houdt dit op, zal ik toch maar ingrijpen en ze s'nachts binnen halen?
Het liefst houd ik ze buiten.
Ik heb overwogen ze per 2 neer te zetten, maar dan moet ik alles in 2en delen en ik ben bang dat de merrie door het draad heen zou gaan, omdat ze graag bij alle 3 is en ze ook alle 3 gek met haar zijn.

Of zou een graasmasker/korf een oplossing kunnen zijn?

Wie heeft hier ervaring mee en wat was jullie oplossing?

Gooiske

Re: Paard steeds onder de bijtwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:31

Ik heb het ook met die van ons gehad, 2 van 3 jaar en 1 van 5 jaar, allen ruinen en een shet merrie van 23.
Ik heb ze ongeveer 2 maanden apart gezet, alleen voor de nacht 2 aan 2, overdag ging het idd goed.

Bij ons is het nu klaar en staan ze gewoon weer dag en nacht samen, en dat gaat nu goed.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:37

Dat kan natuurlijk ook nog, dat ik ze alleen s'nachts uit elkaar haal. Maar ik ben bang dat de merrie gaat proberen naar de andere te komen. Ik neig nu toch heel erg naar een graasmasker, dat hij die alleen s'nachts om krijgt. Maar de volgende vraag is dan, zal hij dan niet gaan trappen, om alsnog de dienst uit te kunnen maken (heb het hem nog nooit zien doen, maarja, dat bijten zie ik hem ook niet doen...)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:48

Voer je ze toevallig bij? Dat ze dan de rangorde opnieuw gaan bepalen?

Ik zou voor de optie 's nachts een draadje ertussen te spannen gaan. Zorgt voor wat rust en veiligheid.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:53

Ze hebben een grote baal hooi staan.

Gister wel, vanwege de regen, het land afgesloten (daar staat nog een baal hooi) zodat ze alleen op de stenen en in de bak kunnen lopen en het land niet kunnen vertrappen (drama veen grond)
Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Andere nachten is het oudje ook wel gebeten, maar niet zo erg als afgelopen nacht. Hij bijt wel van zich af, maar lijkt wel geen zin meer te hebben om echt een gevecht aan te gaan.
Vanavond dan toch maar een draadje spannen, of alles weer open gooien, zodat ze in ieder geval weer 2 punten hebben om te eten, of een extra baal neer legggen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:53

Is het paard nog in goede conditie? Mijn verzorgpaard werd ook vaak gebeten door de andere ruin. Maar sinds hij weer onder het zadel is doet hij het bijna niet meer. Tijdje terug wel weer en toen was het paard ook wat stijf. En nu gaat het weer beter.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:59

Hij heeft de laatste weken niet veel meer gedaan vanwege blessure aan zijn schouder, zou er inderdaad ook nog wel mee te maken kunnen hebben. Mogen hem nu weer oppakken, denk dat dat inderdaad ook wel zal schelen, is ook iets van de laaste tijd, hiervoor nooit problemen gehad. (oke afgezien van alle staartflappen die het jonkie van alle dekens af heeft gesloopt :+ )
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 09-07-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:12

als je bang bent dat de merrie naar de andere 2 wilt, is het misschien een idee om het oudje s`nachts alleen te zetten met een draadje er tussen. Zo kan hij de andere nog wel zien en snuffelen, evt. groomen, maar als hij wordt 'aangevallen' gebeten of wat dan ook kan hij wat verder weg gaan staan zodat ze er niet bij kunnen en hij zo toch veilig is en zijn rust krijgt.

Overdag gewoon bij elkaar.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:24

Dat is ook nog een optie. (maar ben ook wel weer bang dat dan het oudje weer door het draad gaat, omdat hij toch bij de andere wil komen.

Net is oudje even op stal gezet, alle wonden verzorgd en wat extra eten gehad, hij bleeft maar draaien en reopen naar de rest en gunde zichzelf geen tijd om te eten. Lijkt mij dat hij zich nog wel fijn en thuis voelt in deze kudde. Jammer dat ze niet kunnen praten.

Voor vanavond ben ik van plan een extra baal neer te zetten, zodat ze niet perse met 4 bij elkaar hoeven te eten. mocht dat niet werken, dan gaat er morgen een draadje tussen.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:35

Ik denk dat een graskorf wel je oplossing is, wel het sociale contact en grazen maar niet kunnen bijten.
Laatst bijgewerkt door Hatsjie op 09-07-14 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chevalblanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:36

je kunt hem misschien insprayen of smeren met een geurmiddel tegen bijten, vinden de anderen hem niet smakelijk meer wellicht...
en de wonden behandelen met calendulan creme(bij DA drogist/Kruidvat) en groene klei, die heelt erg snel en activeert de haargroei weer .
suc6

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:39

Die heb ik ook bij mijn opties staan, maar dat wil ik pas doen als de rest niet werkt en dan alleen s'nachts. Maar ik hoop dat de andere opties het al op gaan lossen.

Groene klei smeren we de (schaaf) wonden al me in, de diepere wondjes maken we goed schoon en laten het open tot dat het mooi droog is en dan gaat er ook een laagje klei over heen. Tot nu toe heelt alles redelijk snel, gelukkig. Calendulanzald zal ik straks ook gaan halen, extra verzorging zal geen kwaad kunnen en anders hebben we vast iets achter de hand.