paniek na verhuizing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

paniek na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:12

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan. Ik heb de luxe om mijn paard aan huis te stallen vriendlief heeft alles mooi aangelegd paarden staan in een kapschuur om het hoekje ligt de wei en de bak.. Ik had altijd mijn merrie die veel alleen stond op pensionstallen (in een weitje) en op de laatste stal had ze dan een vriendje die ze wel heel kon houden omdat hij eieren voor zijn geld koos. En wie wil er nu nog een paard alleen houden? Juist ik had besloten hem erbij te nemen. Nu heb ik ze afgelopen zondag naar huis gehaald *\o/*

De eerste dag naar de wei was een drama de merrie eerst :Y) de ruin brak de tent af toen we weg liepen. volgende dag de ruin eerst ook de merrie brak de boel af ze staan den welgeteld 2 minuten alleen...Ik dacht prima...went vanzelf ze hebben alleen elkaar in een vreemde omgeving dus dat is logisch.
Nu zijn ze na een week ook echt vrienden geworden voorheen hoefde de merrie maar zuur te kijken en de ruin dacht ok doei..nu staan ze elkaar heerlijk te poetsen in de wei :j word ik op zich wel blij van.

De ruin is 18 en met vervroegd pensioen ik longeer hem nu om de dag zodat de merrie ook alleen achter leert blijven (wat ze vroeger trouwens altijd kon) en dan eerst 10 min volgende x 20 zodat ze weet dat hij toch wel terug komt :(:) en andersom idem.
Maar het lijkt erger te worden i.p.v. minder.. hebben jullie tips of ideeën?
Ik was niet van plan om er nog een bij te nemen want zo blijf ik bezig ik heb er al een bijgenomen voor de merrie moet ik er dan nu nog een bij nemen voor de ruin? en dan? nog een voor het vriendje van de ruin? |(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:23

Ik heb hetzelfde probleem hier eigenlijk. Ook 2 paarden die vinden dat ze niet zonder elkaar kunnen. En ook, de 2de aangeschaft voor de eerste. (wel heel leuk paardje hoor :D ). Ze laten zichzelf en het terrein echter wel heel, dus zo is het dan maar. Ze rennen en hinniken, maar ik kan er echt maar 1 tegelijk meenemen.
Minder is het na 5/6 maanden nog steeds niet helaas. Dus ik verwacht ook niet dat het nog komt.
Ik denk dat je dat gewoon houd met 2 paarden samen. Heel vervelend, maar dat uurtje dat ik weg ben, moeten ze het dus maar zonder elkaar stellen.
Des te leuker vinden ze het als ze samen op pad mogen :D

biebs007

Re: paniek na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:33

he wat een geluk |o helaas gaan we nooit met zn tweetjes op pad :roll:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:36

Nee, blijft. Bij ons scheelt het dat als een paard achter blijft, mijn man of ik even bezig gaan met achterblijver door poetsen etc. Dan paard los laten en in de tuin werken en dan kunnen we gewoon naar binnen en gaat het goed.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:05

Ik heb ook dat probleem eerst konden mijn e pony en shetlander niet met elkaar ze trapten echt de hele tijd nu kunnen ze naar 2 dagen niet meer zonder elkaar ik moet ze bijna gaan vangen in de weide bij mij bijft de shetlander buiten en mijn e pony gaat naar stal dus dan zijn ze de hele tijd aan het hinniken maar naar 10 minuten eindelijk stil. Ze leren het dat ze alleen staan s'nachts. S'morgens zijn ze dan helemaal blij om weer samen te staan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:52

Ik heb dit ook en sta op een pesion stal erg vervelend dus ik haal ze morgen dus waarschijnlijk uitmekaar.
ik vind zoiets vreselijk

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:57

Het is toch logisch, ze staan er nog maar net, het enige wat ze kennen ben jij en elkaar.

En die ene die dan 2 minuten achterblijft ziet zowel jou als het maatje vertrekken.,

Geef het even de tijd, dan leren ze wel dat het maar voor even is en dat de ander weer terug komt.
Blijf zelf zo relaxed mogelijk en laat ze maar doen.

Als ze straks hun nieuwe plekje als thuis gaan zien zal het zeker minder worden en zelfs over gaan :)

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 01:32

Ik hoop het :-( ik had niet verwacht dat ze zo om kunnen slaan :-s

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:17

Denk inderdaad dat je het tijd moet geven. Toen ik mijn merrie en ruin verhuisde ( naar 24/7 weidegang in een groep ) heeft mijn ruin ook 1/2 jaar geroepen/en galoperen als ik mijn merrie uit de wei haalde ondanks hij dus wel met andere paarden stond en normaal ook heel makkelijk alleen kon/kan staan. Is uiteindelijk vanzelf weer over gegaan.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:24

evt. een leuk klein derde pony'tje erbij? Zijn de grote nooit alleen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:48

Om deze reden heb ik ooit een shet gekocht...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:19

Ik heb er ook een mini bij gekocht omdat de twee grote paarden niet te scheiden waren. De jongste kon nog wel alleen blijven, maar de oudste liep zichzelf helemaal vast. Niet handig met een oud paard, dus toch maar een mini erbij gekocht toen.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:38

ik heb hetzelfde probleem. Paarden die niet zonder elkaar kunnen, moest altijd de ene die achterbleef als ik ging rijden, binnenzetten. Toen dacht ik, ik koop er een mini bij, dan kunnen ze gezellig samen buiten blijven. Heb inmiddels 4 paarden die allemaal zoooooooo vreselijk aan elkaar gehecht zijn dat het hele spul naar binnen moet als je er eentje mee wilt nemen. Denk toch nog wel een terug aan de probleemloze tijd toen ik nog maar 1 paard had en een geit :D .

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:51

Paard erbij kopen is gewoon geen oplossing want dan blijf je bezig en je haalt weer extra kosten erbij. (ook een shet heeft verzorging nodig niet te spreken over de omheining die er geschikt voor moet zijn). Daarbij, als je een hechte groep hebt (wat wel zo fijn is) dan krijg je idd het verhaal hierboven. Gaat de hele groep over de rooie als je er 1 weghaalt.

Negeren is gewoon het beste geneesmiddel en dan weet je nog niet of het over gaat. Zolang ze niet compleet doordraaien, laten doen. Ze kalmeren uiteindelijk wel (of niet zoals mijn Lusitano, die blijft gewoon ijsberen bij de poort...)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:47

Hier ook een stel wat niet zonder elkaar kan, mijn paard ( ruin) raakt volledig over de pis als hij zijn vriendin niet meer ziet, het is zelfs zo erg dat als vriendinnetje gewoon in de wei staat en hij in de rijbak( waaruit hij haar nog steeds kan zien) en vriendinnetje loopt verder de wei in, dat er al geen land meer met hem te bezeilen is, hij fokt zichzelf op, probeert zich aan alle kanten los te rukken en heeft nog weinig oog voor mij, gek wordt je van dat kudde gedrag. Vriendinnetje wil wel nog alleen van het erf af, maar als die van mij het erf afgaat wordt ze gek,waardoor die van mij ook weer de kolder krijgt en het erf dus ook niet meer af wil.
Er staan trouwens nog 2 pony's bij, maar daar trekken ze zich niets van aan.
Heb as zaterdag grondwerk les want kan helemaal niets meer met mijn paard zonder de merrie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:00

bambi007 schreef:
de ruin brak de tent af toen we weg liepen.
ook de merrie brak de boel af
ze staan den welgeteld 2 minuten alleen

De ruin is 18 en met vervroegd pensioen ik longeer hem nu om de dag zodat de merrie ook alleen achter leert blijven (wat ze vroeger trouwens altijd kon) en dan eerst 10 min volgende x 20 zodat ze weet dat hij toch wel terug komt :(:) en andersom idem.
Maar het lijkt erger te worden i.p.v. minder.. hebben jullie tips of ideeën?(

Je leert ze nu niet om ontspannen alleen achter te blijven, maar om te stressen als je alleen achter blijft. Je moet dat punt dus voor zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de merrie alleen even de wei uithaalt (wel in zicht) en weer terugzet? Ervaart de ruin dan ook al stress? Dan is dat dus al een stap te ver. Bekijk ook goed individueel, misschien dat de ruin meer kan hebben dan de merrie of andersom.
Als ze nog geen 2 minuten ontspannen alleen kunnen, waarom dan al 10 of zelfs 20 minuten proberen?
Ga dit echt stapsgewijs opbouwen, in het begin eventueel een mens bij het achterblijvende paard laten zodat die kan kalmeren. Hoofd omlaag = ontspannen, als je de paarden dus leert wijken voor druk waarbij je het hoofd omlaag kan houden, zullen ze eerder de link paard weg = ontspannen krijgen.

Edit: zie dit echt als onderdeel van training.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 08:15

als ik rondjes stap op het erf met e merrie gaat de ruin al tekeer maar ben van het weekend met de merrie op wedstrijd geweest en heb de ruin op stal gezet heb gehoord dat hij na 15 min rustig was geworden dus dat is wel een fijn idee..