Paard eet tijdens rit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Paard eet tijdens rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:15

Hallo,
altijd als ik met mijn verzorgpaard het bos in ga heeft ze de neiging om gras uit de berm te eten. Als ik op haar rijd is ze op zicht wel braaf de rit, maar als de rit bijna klaar is en we bijna op stal zijn duikt ze best vaak de berm in.
Weet iemand wat ik kan doen? Want als je haar aanspoort, reageert ze niet. Als je haar omhoog trekt, reageert ze niet (ik rijd bitloos), ze reageert een klein beetje op de zweep.
Zoals ik al zei, als ik op haar zit valt het wel mee (behalve het einde) maar als mijn vriendin er bijvoorbeeld op zit, duikte ze alle kante op en krijg je haar bijna niet vooruit.
Heeft iemand tips?!

Esmee_RS

Re: Paard eet tijdens rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:17

Help het niet om haar wat voorwaartser te rijden? Beetje draven ofzo? En dan op stal gewoon in de bak uitstappen?
Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar dat lijkt mij best logisch :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:18

Misschien moet je dan maar met bit gaan rijden (als je op buitenrit bent). Het is veel zieliger om keihard aan de neus te gaan sjorren (dunne huid, hard bot > auw) dan gewoon met losse teugen rijden met bit en af en toe je paard omhoog trekken.

Anders kan je nog altijd proberen om je paard aan de linker óf rechterkant omhoog te trekken. Als je aan twee teugels trekt is het makkelijker om terug te trekken dan als je aan de zijkant omhoog trekt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:21

Elinex304 schreef:
Misschien moet je dan maar met bit gaan rijden (als je op buitenrit bent). Het is veel zieliger om keihard aan de neus te gaan sjorren (dunne huid, hard bot > auw) dan gewoon met losse teugen rijden met bit en af en toe je paard omhoog trekken.

Anders kan je nog altijd proberen om je paard aan de linker óf rechterkant omhoog te trekken. Als je aan twee teugels trekt is het makkelijker om terug te trekken dan als je aan de zijkant omhoog trekt.

Want tong+tandvlees en trekken is geen au?

Ik zou hem ook voorwaartser proberen te rijden, desnoods zweepje mee (1x been geven, geen reactie=nog een keer been, weer geen reactie=tikje)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:25

Als ze niet reageert op je zweep voelt ze hem niet ;)
Gewoon en keer goed duidelijk maken dat het niet mag, even een flinke tik en voorwaarts houden. Zolang je niet loopt te slenteren en alert bent, krijgt zij de kans niet om de berm in te duiken.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:27

Gewoon elke keer dat ze probeert te eten even een tikje geven ;) Dan is het binnen een mum van tijd afgelopen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:29

EskeGirl schreef:
Elinex304 schreef:

Want tong+tandvlees en trekken is geen au?

Ik zou hem ook voorwaartser proberen te rijden, desnoods zweepje mee (1x been geven, geen reactie=nog een keer been, weer geen reactie=tikje)

Wat is dat nouweer voor onzin? Daarom zei ik het juist. Met bit issie waarschijnlijk makkelijker dus hoef je niet zo belachelijk hard te trekken. Dat ze bij bitloos zo hard moet trekken betekent niet meteen dat het hetzelfde is met bit hoor ;)!!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:29

Oeps, over zweepgedeelte in OP heen gelezen :=

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:47

Esmee_98 schreef:
Help het niet om haar wat voorwaartser te rijden? Beetje draven ofzo? En dan op stal gewoon in de bak uitstappen?
Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar dat lijkt mij best logisch :)

Ik kan alleen met haar stappen in het bos (tenzij er droge/zachte zandpaden zijn). Dus dit is helaas geen optie...

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:49

Elinex304 schreef:

Ik zal eens proberen om dan aan 1 kant te 'trekken' bedankt voor je reactie!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:51

Je echte probleem is niet gras eten, maar aandacht. Die moet er van beide kanten zijn. Jij moet je focus tijdens de gehele rit bij je paard hebben en je paard moet met zijn aandacht bij jou zijn. Het initiatief daarvoor ligt echter bij jou.

Wat de oplossing hiervoor is, is om ook tijdens het laatste deel van de rit je aandacht goed erbij te houden. Lukt het je paard niet meer om zijn aandacht bij jou te houden kun je dit vlug corrigeren doordat jij wel oplet. Door zelf je focus te behouden zul je ook sneller de eerste signalen zien wanneer je paard het gras in wil duiken. Dan kun je het dus voorkomen door de aandacht terug te vragen met een oefeningetje. Staat je paard eenmaal met het hoofd in het gras, wordt het een stuk moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:53

Als ze het probeert tikje, net zo lang tot ze snapt dat ze dat ene uurtje nou even niet mag eten.

marindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:56

Je moet proberen het voor te zijn. Als je merkt dat ze wil gaan eten moet je drijven, werkt dit niet dan geef je een tik. Als ze al eet is het inderdaad een goed idee om aan 1 teugel te trekken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:32

Zoals "Fjordnina" ook al zei.
Het probleem is duidelijk dit paard heeft helemaal geen aandacht voor jou, eigenlijk besta je amper.
Paard doet heel braaf zijn rondje, en eigenlijk doet hij een beetje zijn eigen ding zonder echt naar jou te luisteren.
Paard wijkt amper voor druk, dit is een leerproces.
Paard reageert amper op de hulpen, ook een leerproces.
Paard is superbraaf en vrij sloom.
Wie leidt wie, dus deels een dominantie probleem.

fjordnina schreef:
Je echte probleem is niet gras eten, maar aandacht. Die moet er van beide kanten zijn. Jij moet je focus tijdens de gehele rit bij je paard hebben en je paard moet met zijn aandacht bij jou zijn. Het initiatief daarvoor ligt echter bij jou.

Wat de oplossing hiervoor is, is om ook tijdens het laatste deel van de rit je aandacht goed erbij te houden. Lukt het je paard niet meer om zijn aandacht bij jou te houden kun je dit vlug corrigeren doordat jij wel oplet. Door zelf je focus te behouden zul je ook sneller de eerste signalen zien wanneer je paard het gras in wil duiken. Dan kun je het dus voorkomen door de aandacht terug te vragen met een oefeningetje. Staat je paard eenmaal met het hoofd in het gras, wordt het een stuk moeilijker.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:58

Hier kan wel eens iets in zitten... Maar ook als ik haar bijv. uit de wei haal, en ik echt focus op doet ze het nog steeds.
Ze word ook ingezet in lessen met kinderen. Dus dit kan soms gevaarlijke situaties opleveren....

aeolusnr1 schreef:
Zoals "Fjordnina" ook al zei.
Het probleem is duidelijk dit paard heeft helemaal geen aandacht voor jou, eigenlijk besta je amper.
Paard doet heel braaf zijn rondje, en eigenlijk doet hij een beetje zijn eigen ding zonder echt naar jou te luisteren.
Paard wijkt amper voor druk, dit is een leerproces.
Paard reageert amper op de hulpen, ook een leerproces.
Paard is superbraaf en vrij sloom.
Wie leidt wie, dus deels een dominantie probleem.

fjordnina schreef:

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:03

Goof schreef:
Als ze niet reageert op je zweep voelt ze hem niet ;)
Gewoon en keer goed duidelijk maken dat het niet mag, even een flinke tik en voorwaarts houden. Zolang je niet loopt te slenteren en alert bent, krijgt zij de kans niet om de berm in te duiken.

nee daarom schudden ze met de huid als er een vlieg gaat zitten! Een zweep voelen ze dus heus wel, alleen is er misschien weinig reactie. Punt is om dat op te lossen, net zoals er gewoon reactie moet zijn als je been geeft.

Heeft ze echt honger, hoe lang ga je op rit?
Of is het gewoon een lekker extra'tje want dan mag ze natuurlijk best doorlopen.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:37

Wat iedereen hier ook zegt, goed voorwaarts houden. En belonen als ze het goed doet.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:51

Orthos schreef:
Gewoon elke keer dat ze probeert te eten even een tikje geven ;) Dan is het binnen een mum van tijd afgelopen.

Helemaal mee eens.
Consequent zijn is overigens het belangrijkste. Ik heb ook ervaring met een bitloze haflinger die af en toe toch nog eens meent te kunnen graaien naar wat sprietjes. Probeer zodra je het merkt het tegen te houden (hoofd andere kant optrekken bv) of als het paard al beet heeft meteen een corrigerend tikje (persoonlijk doe ik dat in de nek, op de kont is m.i. aansporen)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:33

Mijn paard deed dit ook, gewoon heel consequent zijn, en nooit toelaten dat ze eten terwijl je wandelt. Je kan idd aan 1 teugel haar omhoog trekken, en verder blijven aansporen, maar dan 1 'goede' tik geven. Dan worden ze meestal wakker, dat is beter dan er altijd aan zitten sleuren en porren en geen reactie krijgen.