Een nieuwe kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaxxPony

Een nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 14:38

Ik heb sinds begin dit jaar een eigen pony en die stond tot deze week bij een vriendin (met haar shetlandertje erbij). maar door lastige omstandigheden ben ik daar weggegaan, en sta ik nu bij een stal aan de overkant. Mijn pony kende sommige van die pony's al wel een beetje dus dat leek goed te zitten. Maar hij staat nu sinds zaterdag ook echt bij ze in de wei en na wat geruzie tussen hen leek die ook op zich best goed in de groep te liggen (ondanks dat hij er nog niet echt 'bij hoorde'). maar toen ik de dag daarna kwam bleken ze toch nog behoorlijk getrapt en gebeten te hebben, (ze zijn met z'n 6en nu) en ik hoorde gister ook weer van wat mensen die daar rondlopen dat hij vaak aangevallen wordt. Op zijn hals zitten een paar dikke bulten en hij heeft heel erg veel bijtplekken. De hoeveelheid 'wonden' die er bij zijn gekomen is wel wat afgenomen, maar nog steeds gaat het niet heel goed en vaak vallen ze hem (op 1 of 2 wat lievere pony's na) ook samen aan.
maar tijdelijk in een stalletje zetten lijkt me ook niet handig, omdat hij er niet goed tegen kan om alleen te zijn en hij dan uiteindelijk toch weer die wei op moet...
Ik heb gister ook zijn wondjes (die voor het eerst open waren) met betadine ingesmeerd maar dit had ik dus ook nog niet eerder hoeven doen..
Weet iemand misschien een oplossing? of hoort dit er toch bij en moet ik het ondanks dat hij zoveel pijnlijke plekken heeft toch zo laten?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:59

Als je pony in de kudde moet blijven zal je door deze periode heen moeten.
Elke kudde heeft een rangorde met een leider en ondergeschikte op verschillende niveau's.
Jou pony moet zijn plaats vinden in deze rangorde, als hij een meer onderdanig karakter had zou dit meestal zonder veel blutsen en builen in orde komen.
Wat er gebeurt zou erop kunnen wijzen dat hij een meer dominant karakter heeft en een hogere plaats in de rangorde wil veroveren maar daarbij op tegenstand stoot.

friesiszwart

Re: Een nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:26

Waarom niet eerst een paard dagen een draadje tussen de kudde en jouw paard?

Djaikha

Re: Een nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:08

Op zich is het normaal wanneer een nieuw paard in een bestaande groep wordt geplaatst dat er onrust is, opnieuw rangorde bepaling en de daarmee gepaarde wondjes. Die onrust kun je proberen te verminderen door inderdaad je pony eerst aan de groep te laten wennen met een draadje ertussen, zoals friesiszwart al voorstelt. Je kunt ook 1 of beide van de twee lievere pony's die je noemt bij jouw pony zetten en wanneer dat goed gaat, ze allemaal in de 'grote' groep zetten. Dan kennen die pony's elkaar al en kunnen ze elkaar steunen.

Wat handige tips:
- Kunnen de andere paarden jouw pony in een hoek drijven? Probeer dan de hoeken af te ronden door de hoek af te zetten met een draadje.
- Zorg ook voor meerdere drinkplekken en liefst niet in een hoek.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:10

Spuit antibijt op je paard, zo kunnen ze in ieder geval al niet meer bijten, mijn pony stond in een kudde waarbij hij zelfs terwel hij er al heel lang stond, iedere dag gebeten en getrapt werd.. Maar met antibijt op was er niks meer aan de hand.

Edit: ze bijten misschien nog een keer, en dan vinden ze het vies en doen ze het niet meer.