shet weigert om te draaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

shet weigert om te draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:45

Hallo Bokkers,

Ik ben sinds een weekje ongeveer eigenares van een lieve 14 jarige Shetlandertje. Eigenlijk is mijn dochter eigenares maar goed, zij is drie :')
Wij weten niet wat de achtergrond van Amber (de shet) is. We weten dus niet wat ze allemaal kan, of ze beleerd is, of ze voor de kar kan.. Het enige wat we weten is dat ze braaf is.
In het begin was ze heel erg bang. Heb uren in de wei gezeten tot ze zelf naar me toe kwam, en eenmaal te pakken liep ze netjes mee aan het touw. Ze liet zich overal aanraken en vastmaken aan de stal om te poetsen was geen probleem. Gedroeg zich voorbeeldig, heeft super lang stil gestaan en mijn dochter kon zich helemaal met haar uitleven.
Maar toen: wilde we graag de andere kant poetsen. Maar mevrouw weigert om te draaien. We hebben haar 'gewoon' laten omdraaien, draaide zo weer terug. Toen maar losgemaakt en een rondje gelopen en haar anders om vastgemaakt. Maar ook dan draait ze gewoon weer om. Wie heeft er tips/ideeën

Ik ben natuurlijk heel duidelijk en consequent geweest betreft het omdraaien, maar ook al is het maar een sheltertje van 90 cm, ik win het niet met mijn net aan 50 kg :Y) ze duwt me gewoon omver..

Dit is de dame in kwestie:
Afbeelding

fjordjes

Re: shet weigert om te draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:52

Leren wijken voor druk. Waarschijnlijk kent ze dat niet. Als ik mijn paard om duw gaat die opzij, zelfs al op stemcommando.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:27

Dit is basis training , opvoeding, respect, wijken voor druk, wie is de leider, dominantie, ... en eigenlijk al deze dingen te samen.
Wees toch maar heel voorzichtig, zo'n klein kind bij een paardje, lijkt leuk en is het in feite ook wel natuurlijk, maar veilig is het niet.
Paarden zijn niet lief, paarden zijn gevaarlijk.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:32

Onze shetlander deed dat ook, wij lieten hem omgaan en zetten dan ons been tegen hem, ter ondersteuning (ik had het idee dat hij los van de wand staan moeilijk vond, ivm evenwicht of iets in die richting) en om hem tegen te houden. Hebben we maar heel weinig hoeven doen, wel ging hij soms terug dat stukje in, dat deden we hem opnieuw opzij. En nu doet hij het helemaal niet meer en gaat op het woordje om opzij..

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 11:36

@fjordjes: bedankt voor de tip. Nog niet over nagedacht, ga er eens mee aan de slag.

@aeolusnr1: Ik ben ook heel voorzichtig hoor, ik blijf er altijd en constant bij en houd het goed in de gaten. We zijn meestal met 2 volwassenen. Het is voor mij gewoon belangrijk dat ze vanaf jongs af aan leert met paarden/pony's om te gaan.
Ik ben van mening dat paarden gevaarlijk worden als ze zich bedreigd voelen. Dus ik leer mijn dochter(s) hoe ze zich moeten gedragen in de buurt van paarden zonder dat het paard zich bedreigd gaat voelen.

@xfloortjeh: bedankt voor de tip. Ik denk dat het bij haar iets tussen haar oren is. Omdat ze echt heel erg bewust omdraait.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:40

Het zit hem idd tussen haar oren.

En dat komt waarschijnlijk hierdoor:

Een paard heeft net als de mens, twee hersenhelften. Links en Rechts. Laten we die voor het gemak Lefty en Righty noemen.
Een paard heeft ogen aan de zijkant van zijn hoofd, zodat hij bijna 360 graden om zich heen kan kijken. Ieder oog is met een hersenhelft verbonden.

In tegenstelling echter tot mensen, hebben paarden serieus moeite om iets wat ze van de ene kant hebben gezien of hebben meegemaakt, als bekend of geleerd te ervaren op het moment dat ze het van de andere kant zien en meemaken, omdat op een of andere manier de hersenhelften niet zo met elkaar communiceren als wij dat als mens bij onszelf gewend zijn.

Dus wat een paard van de linkerkant meemaakt, is compleet nieuw voor hem aan de rechterkant. Een paard dien je dus van beide kanten te benaderen en te beleren.

Maar:

Door de jaren heen hebben de mensen op de manege geleerd dat je van alles moet doen vanaf de linkerkant van het paard. Het paard leiden bijv. of opstappen. Dat komt nog uit de cavallerie, toen mensen nog met sabels liepen, en de meeste mensen rechtshandig waren. Als je dan je paard van de rechterkant zou leiden of van rechts zou opstappen, dan kwam je met de sabel of je zwaard in de knoei.

Dus als de vorige eigenaar het dier, zoals hem of haar is aangeleerd, alleen of hoofdzakelijk van de linkerkant heeft benaderd, is Lefty getraind. En Righty heeft die training niet gehad.

Dus wat jij nu moet doen is Righty dezelfde training geven als Lefty heeft gekregen zodat je een goed gebalanceerde pony krijgt die van beide kanten benaderd kan worden.

Succes met het opleidingstraject. En hou het vooral veilig naar je docher toe. Paarden worden niet alleen gevaarlijk als ze zich bedreigd voelen. Ook als jij geen leider kunt zijn, gaan paarden het zelf invullen en daar kunnen heel gevaarlijke situaties uit ontstaan. En niet alleen voor kinderen. Een trap van een shet tegen jouw knie en je kunt een lelijke blessure oplopen waar je misschien je leven lang last van gaat houden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 11:51

@Cassidy: bedankt voor de uitgebreide uitleg. Maakt super veel duidelijk.
Is het dan een idee, om vanaf het begin met grondwerk te beginnen, en dan vanaf beide kanten zegmaar? Omdat ik natuurlijk niet weet wat ze al wel en wat nog niet beheerst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:52

Ik zou het dier idd als een opnieuw te beleren dier benaderen en grondwerk van beide kanten meenemen, zodat je kunt testen wat ze kan en weet, en mocht je dingen tegenkomen die ze niet kent, dat automatisch kunt meenemen in je opleidingstraject.

Mocht je tips willen over grondwerk, ik kan je Parelli adviseren.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 11:54

Dankje wel Cassidy! Ja ik ga mij eens verdiepen in Parelli, heb er al veel goeds over gehoord!

Dan mag er van mij een slotje op, mijn vraag is beantwoord :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:56

Slotje hoeft niet, als hier niet meer gereageerd wordt, zakt het vanzelf weg.

Succes en nog veel plezier met de pony!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:18

Als je een autodidact bent kun je prima zelf met Parelli beginnen. Zo niet, raad ik je toch eerst een paar lesjes aan. Van daaruit kun je zelf weer een heel eind verder. Maar een goed begin is het halve werk!

simooonnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:22

Ik hoop dat het gaat lukken met Parelli/grondwerklessen! Veel succes nog!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:31

Cassidy schreef:
Het zit hem idd tussen haar oren.

En dat komt waarschijnlijk hierdoor:

Een paard heeft net als de mens, twee hersenhelften. Links en Rechts. Laten we die voor het gemak Lefty en Righty noemen.
Een paard heeft ogen aan de zijkant van zijn hoofd, zodat hij bijna 360 graden om zich heen kan kijken. Ieder oog is met een hersenhelft verbonden.

In tegenstelling echter tot mensen, hebben paarden serieus moeite om iets wat ze van de ene kant hebben gezien of hebben meegemaakt, als bekend of geleerd te ervaren op het moment dat ze het van de andere kant zien en meemaken, omdat op een of andere manier de hersenhelften niet zo met elkaar communiceren als wij dat als mens bij onszelf gewend zijn.

Dus wat een paard van de linkerkant meemaakt, is compleet nieuw voor hem aan de rechterkant. Een paard dien je dus van beide kanten te benaderen en te beleren.

Maar:

Door de jaren heen hebben de mensen op de manege geleerd dat je van alles moet doen vanaf de linkerkant van het paard. Het paard leiden bijv. of opstappen. Dat komt nog uit de cavallerie, toen mensen nog met sabels liepen, en de meeste mensen rechtshandig waren. Als je dan je paard van de rechterkant zou leiden of van rechts zou opstappen, dan kwam je met de sabel of je zwaard in de knoei.

Dus als de vorige eigenaar het dier, zoals hem of haar is aangeleerd, alleen of hoofdzakelijk van de linkerkant heeft benaderd, is Lefty getraind. En Righty heeft die training niet gehad.

Dus wat jij nu moet doen is Righty dezelfde training geven als Lefty heeft gekregen zodat je een goed gebalanceerde pony krijgt die van beide kanten benaderd kan worden.

Succes met het opleidingstraject. En hou het vooral veilig naar je docher toe. Paarden worden niet alleen gevaarlijk als ze zich bedreigd voelen. Ook als jij geen leider kunt zijn, gaan paarden het zelf invullen en daar kunnen heel gevaarlijke situaties uit ontstaan. En niet alleen voor kinderen. Een trap van een shet tegen jouw knie en je kunt een lelijke blessure oplopen waar je misschien je leven lang last van gaat houden.

Helemaal waar.
Daarom snap ik ook nogsteeds niet, waarom mensen zo graag willen, dat hun paard enkel aan de linker kant loopt. En de ruiter links op stapt. Stel het kan een keer niet links, door een of andere reden, kun je er rechts niet op?

Die vlieger gaat bij mij in ieder geval niet op! Alles aan beide kanten, zo ook opstappen. Zo veel mogelijk benaderingen aan beide kanten, zodat het paard leert, dat niets eng is.

Trailer laden, je zet op een 2 paards trailer het paard ook op links, omdat je met het gewicht zit. Mocht je een klapband krijgen en en de berm in moeten, staat het gewicht niet in de berm en kan weg zakken. Dan loop je dus ook rechts van het paard.
En niet alleen leiderschap zit het trailerladen in. Maar ook omdat het paard rechts benaderd wordt, en dat niet snapt, gaan ze vaak moeilijker de trailer in. "Baas loopt normaal ook aan mijn linkerkant."

Kwestie van oefenen... Beide kanten is goed...

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:45

Mijn Tinker had dit ook. Veel geduld en zeer consequent zijn heeft het voor 99% opgelost. Misschien is het fijn om haar aan 2 kanten vast te zetten. Maar dan wel voorzichtig zijn als je aan haar "slechte" kant bent. En als je haar ooit een zadeltje oplegd let dan op dat ze het zadel niet tegen de muur aan duwt.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:07

Misschien ook nog een idee om haar met haar hoofd naar de andere kant te zetten als je haar vast zet.
Ze kan dan beter zien wat er achter haar gebeurd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:49

Pepper32 schreef:
Misschien ook nog een idee om haar met haar hoofd naar de andere kant te zetten als je haar vast zet.
Ze kan dan beter zien wat er achter haar gebeurd!

Als je goed leest is dat gedaan maar pony draait terug naar de voorkeurskant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:52

Susanne100 schreef:
Mijn Tinker had dit ook. Veel geduld en zeer consequent zijn heeft het voor 99% opgelost. Misschien is het fijn om haar aan 2 kanten vast te zetten. Maar dan wel voorzichtig zijn als je aan haar "slechte" kant bent. En als je haar ooit een zadeltje oplegd let dan op dat ze het zadel niet tegen de muur aan duwt.

Ik zou het probleem van de "slechte" (wat een naar woord, zou eerder zeggen: minder ontwikkelde) kant niet proberen te verhelpen als het dier vaststaat, maar met grondwerk op een manier dat het dier schrikreactie kan vertonen en zelf kan beslissen dat het goed is en ontspant.

Vastzetten, en dan een schrikreactie krijgen werkt paniek alleen maar in de hand als het dier niet weg kan. Een paard kan alleen maar nadenken als hij ontspannen is, of als hij weg kan lopen. En ontspannen is hij niet bij een schrikreactie, en confronteren op de minder ontwikkelde kant gaat een schrikreactie oproepen waarbij een dier zijn voeten moet kunnen bewegen en zelf beslist wanneer hij stil gaat staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:12

Tip
Laat eerst de ogen nakijken.

Ik heb met een paard gewerkt dat mij absoluut voor Één oog wilde hebben, bij controle door de veearts bleek ze blind aan het andere oog, wel zo veilig om eerst te laten checken.
Aan het oog was niets afwijkends te zien, maar het licht was eruit verdwenen

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:48

Idd wat betreft die hersenhelften, en paarden hebben ook een goede en minder sterke kant, langs de ene kant zijn de spieren sterker (en groter), daarom vallen de manen meestal langs de zwakke kant, omdat de grotere spieren langs de sterke kant ze naar de andere kant 'duwen'. Je kan zien dat jouw pony haar manen langs de rechterkant vallen (=haar zwakke kant). Dus als de vorige eigenaar voornamelijk alles langs de linkerkant heeft gedaan en de pony haar zwakke kant is dan nog eens rechts, dan kan het best dat ze moeilijkheden heeft met mensen aan die kant. De tips hierboven zijn zeer nuttig, succes !

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:56

Misschien de volgende keer meteen zo zetten dat je aan de 'slechte' kant begint kijken hoe ze dan reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:00

genja schreef:
Misschien de volgende keer meteen zo zetten dat je aan de 'slechte' kant begint kijken hoe ze dan reageert.

Nogmaals, goed lezen, dit is al gedaan en de pony draait zich bewust om.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:40

Cassidy schreef:
genja schreef:

Nogmaals, goed lezen, dit is al gedaan en de pony draait zich bewust om.

Of ik lees verkeerd maar ik zie volgens mij toch echt nergens staan dat pony uit de wei is gehaald en meteen (geprobeerd) zo neer zetten dat de slechte kant eerst gedaan kan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:42

genja schreef:
Of ik lees verkeerd maar ik zie volgens mij toch echt nergens staan dat pony uit de wei is gehaald en meteen (geprobeerd) zo neer zetten dat de slechte kant eerst gedaan kan worden.

Welliej schreef:
Maar toen: wilde we graag de andere kant poetsen. Maar mevrouw weigert om te draaien. We hebben haar 'gewoon' laten omdraaien, draaide zo weer terug. Toen maar losgemaakt en een rondje gelopen en haar anders om vastgemaakt. Maar ook dan draait ze gewoon weer om.

Wat is de reden dat jij denkt dat het gedrag anders gaat zijn als je de pony meteen uit het land andersom vastzet?

Als pony los wordt gemaakt en er een rondje mee wordt gelopen, is dat voor de pony identiek aan kersvers uit het land gehaald worden en andersom te worden vastgezet. Of ben je een andere mening toegedaan?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:50

Ja ik vind zoiets het proberen waard. Zeg niet dat het gaat helpen maar je kan het proberen toch? Misschien ook al vind ik haar er op de foto heel relaxed bij staan maar misschien is ze het naar een kant ook een beetje zat? Soms kunnen hele simpele veranderingen helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:52

Simpele veranderingen kunnen helpen. In dit geval betwijfel ik het echter. Maar goed, aan de ts om idd uit te proberen of het dier wel blijft staan als je haar meteen na het van het land halen andersom vastzet. Paard zal zelf aangeven of ze dit prettig vindt of niet.

Ik durf te voorspellen dat ze meteen weer omdraait. Helemaal gezien de vorige reactie. Maar hey, dat is een aanname, laat het paard het vertellen.