Stout paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samxbilly

Stout paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:06

Hei hooi,
Er staat bij ons op de manege een heel vervelend paard, zijn naam is Edison en hij is 4 jaar oud. Ik moet geregeld op hem rijden en probeer hem op te voeden, maar zodra ik de boks in kom draait hij zich om en gaat trappen. Er is gelukkig nog niks ergs gebeurt... Als je hem dan eindelijk te pakken hebt rent hij dwars door je heen en rent hij door de gangen de straat op waarbij je hem niet meer te pakken krijgt ( dit is bij mij nog nooit gebeurt maar komt bijna elke dag voor ) als je buiten gaat rijden gaat het volledig mis.. ( bokken, springen, rennen, draaien enz. ) dit doet hij niet altijd maar 9 van de 10 keer wel. Iemand tips ? Ik ben van plan het maar op te geven om hem op te voeden :evaw: jullie zijn mijn laatste hoop

EarthFocus

Re: Stout paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:08

Het paardje is pas 4. Dit is voor een paard wat 23/7 op stal staat normaal gedrag.
Zo'n jong dier hoort nog niet in de lessen te lopen is mijn mening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:08

Dit is de taak van de manegeeigenaren/instructrice, niet van jouw. Als ik het zo lees is dit paard daarnaast ongeschikt voor het werk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:11

EarthFocus schreef:
Het paardje is pas 4. Dit is voor een paard wat 23/7 op stal staat normaal gedrag.
Zo'n jong dier hoort nog niet in de lessen te lopen is mijn mening.

Wat een aannames weer meteen...

Ik zou eigenlijk niet zelf gaan aanklooien, maar het lekker aan de manege overlaten. Zeker omdat opvoeden weinig zin heeft, als jij een van de vele bent die er 1x in de week op rijdt. En anders is dier niet geschikt voor les, helaas kan jij daar weinig aan veranderen :).

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:11

Kan het niet zijn dat edison heel onzeker is? Ik zou de stal open doen. En wachten tot dat hij stopt en zijn hoofd naar jou draait, desnoods met een snoepje in het begin.

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:13

@earthfocus ik geef je gelijk maar ga hier niet over en probeer het paardje nog te redden....

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:14

@tamary het is mij gevraagd op ik wil helpen dus ik probeer het beste..

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:15

@kesha1 een half jaar lang geprobeerd maar het is geen onzekerheid, meer uitproberen denk ik

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:15

Ik denk dat heel veel paarden niet geschikt zijn voor het manegewerk, wat hard werken is.
Ook vind ik een 4 jarige niet op een manege thuishoren, waar alles en iedereen op rond moet hobbelen..
Ik stond vroeger met mijn eigen paard bij een pension/manege en daar werden ineens alle oudjes weggedaan en jonge paarden aangeschaft. Sommige jonge paarden werden na een aantal weken/maanden levensgevaarlijk, arme dieren konden het werk gewoon niet aan... Ik heb heel wat mensen zien rondvliegen... Gelukkig zijn een aantal van die jonge paarden toen verkocht en deden het gewoon bij 1 eigenaar prima! Het is zeker geen stout gedrag maar meer een teken dat dit veel te veel is voor dit jonge dier..

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:16

@eskegirl ik ben niet een van de vele die er 1 keer in de week op rijd, maar ik verzorg hem nu bijna elke dag. Bij mij gaat het goed maar bij andere niet..

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:17

Te veel energie lijkt mij, en geen zin in rijden denk ik. Is Edison al doorgereden?
Voor vier jaar is druk in de lessen niet zo raar.
Jammer dat hij zo doet :\

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:18

@paperboy ik weetniet maar kan hier helaas niets over zeggen, maar heb dit meerdere keren aan gegeven

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:18

Volgens mij is het paard niet stout. Paard laat klaarblijkelijk iets merken of moet 'leren' om respect te hebben. Dat is niet iets wat je binnen een week zal hebben. Persoonlijk vind ik 4 jaar ook nog erg jong.
Gewoon lekker op het gemak mee aan de slag gaan, maar dat zal moeilijk gaan op een manege als paard vaak in de lessen mee moet lopen..

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:19

@tabaflab hij is al doorgereden ,aar ik denk dat je gelijk hebt

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:20

Dat had ik ook met 1 oud manege paard bonita samen met een ander meisje reden wij er wedstrijden op en deden alles maar ze was gewoon geen pony voor iedereen.ik vind een 4 jarige ook niet thuis horen op een manege, puur uit slechte ervaring en andere dingen

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:21

@kailyxmur ik ben al een jaar bezig, bij mij gaat het redelijk goed maar bij andere...

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:21

Ik vind een vier jarige pony nog niet op een manege thuis horen, hij is dan nog niet of net vol groeid, hoe goed hij ook doorgereden is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:22

Samxbilly schreef:
@tamary het is mij gevraagd op ik wil helpen dus ik probeer het beste..

Jong kind zulke risico's laten lopen :n

Dit is iets voor een ervaren volwassene, niet voor iemand waar dit paard duidelijk geen respect voor heeft.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:24

Samxbilly schreef:
@eskegirl ik ben niet een van de vele die er 1 keer in de week op rijd, maar ik verzorg hem nu bijna elke dag. Bij mij gaat het goed maar bij andere niet..

Goed dat je zo je best voor hem doet, ik denk dat zo'n jong paard beter 1 eigenaar kan hebben, of ervaren ruiters erop. Op de stal waar ik rijd is ook een jonge pony, is vaak heel snel, en heeft nog geen evenwicht in galop, maar heel leergierig. En braaf in de stallen. Hoe ze dit precies hebben gedaan weet ik niet.
Maar er word altijd vriendelijk met haar omgegaan, en het is heel snel aangeleerd dat de stal een fijne plek is om te zijn met mensen

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:31

Samxbilly schreef:
@kailyxmur ik ben al een jaar bezig, bij mij gaat het redelijk goed maar bij andere...

Ga desnoods eens met de eigenaar praten, misschien kan je regelen dat jij hem een tijdje alleen doet. Als ik het allemaal zo lees is paard hevig in staking en geeft hij iets aan, en dat zal waarschijnlijk zijn dat hij het niet fijn vind. Zou je trouwens grondwerk mogen doen met hem? Soms helpt het al om gewoon lekker voor z'n stal te gaan staan en tegen hem praten, hem rustig laten worden, en vervolgens rustig proberen z'n stal in te gaan. Zolang je hem maar rustig krijg en zelf ook rustig en ontspannen blijft..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:00

tamary schreef:
Dit is de taak van de manegeeigenaren/instructrice, niet van jouw. Als ik het zo lees is dit paard daarnaast ongeschikt voor het werk.

Eerder andersom: het werk is ongeschikt voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:07

Ook ik zeg, je niet mee bemoeien, het is jouw paard niet en jouw verantwoording niet. Een 4 jarige die al een jaar op de manege staat, geeft toch duidelijk signalen aan en dat is aan de manege eigenaren om er wat mee te doen. Mijn mening is ook dat een 4 jarige niet tussen de manegelessen thuis hoort, omdat je weet dat hij binnen een niet al te lange tijd overvraagt gaat worden, zowel mentaal als fysiek.

Enige vorm van grondwerk die bij zo'n dier zal hebben is languit-maffen-op-de-grond-werk. Die moet bijkomen, buiten staan en zeker niet de uren lopen die het gemiddelde manegepaard loopt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:11

Als je al een jaar met hem bezig bent, dan was hij dus 3. reedt hij toen ook al in de lessen?
Ben van mening dat dit wel heel jong is.

Ik zou evt. kijken voor grondwerk, wederzijds vertrouwen opbouwen. Het is niet alleen respect wat hij niet toont, maar hij heeft ook geen vertrouwen als ik het zo lees. Daar moet je aan gaan werken. Het is geen stout paard, alleen een onzeker paard.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:14

ga helemaal met de andere mee.. zou mijn jonkie toch niet moeten zien eindigen op een manege..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:57

Samxbilly schreef:

Oef... dan was hij dus al voltijd onder het zadel toen hij 3 was?
Ik denk dat daar al een groot deel van het probleem zit: altijd binnen moeten staan, weinig sociale contacten, en veel te jong aan het werk gezet.
Wat zijn mensen toch schofterig.