Paard en water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Paard en water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 11:27

Hoi, ik heb nogal een probleempje met mijn verzorgpaard. Hij is bang om door plassen te lopen. Nu snap ik dat heel goed, hij kan niet inschatten hoe diep ze zijn, maar toch vind ik dit nogal lastig. In de bak gaat het al heel goed, daar rij ik hem makkelijker door ene plas heen, en dan kent ie hem ook en blijft ie er doorheen gaan. Nu moet hij dat buiten ook leren natuurlijk.

Hij gaat vooral voor de koets mee naar buiten, in de tweespan (we zijn hem nog aan het beleren) en dan komen we wel eens plassen tegen. Soms zo groot dat je er moeilijk langs kan. Toch probeert hij het uiteindelijk nog altijd. Ander paard loopt gewoon door en trekt hem ook wat mee of duwt hem richting de plas, maarja, arm paard dat steeds zijn duwen en trekken moet accepteren. :\

Doorwaterplaatsen leken ons ideaal, dan moet ie er wel door. En als hij eenmaal in het water is, is het ook goed, geen paniek, niet ervandoor gaan of zo. Maar daar moeten we een grote weg voor over, en zulk groot verkeer kan ie nog niet.
Heeft iemand tips om te proberen? Ik oefen het zoveel mogelijk in de bak met plassen, maar daar lijkt het onderhand heel makkelijk..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:29

Sorry niet erg ontopic maar wel toepasselijk.

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:38

CharlievdH

Re: Paard en water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 18:44

Maar, is dat dan niet wat lastig? Met de koets draaien lijkt me niet echt gemakkelijk op een een pad..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:45

Wat zou je zeggen met het beginnen met grondwerk op andere plekken dan de rijbak waar hij de plassen inmiddels kent?
En als je het probleem kent, ga je situaties creeeren. Zoek een plek op waar je ruimschoots de ruimte hebt om te keren, en maak desnoods zelf een plas? Een beetje creatief zijn hoor!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:03

Dat kan ik wel proberen ja, dan ga ik even nadenken hoe Ik kom zo! elf plassen kan maken enzo. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:06

Of je wacht tot het geregend heeft en zoekt ergens een plas :D

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:08

Rustig op bouwen het is een angst waar je niet zomaar vanaf komt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:08

Niet mee eens, het kan heel snel opgelost zijn, als je maar weet wat je aan het doen bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:42

Het is idd niet verstandig een paard dat echt zo reageert toch mee te nemen in het gespan.
Eerst de nodige opleiding geven dan pas in het gespan.
idd via grondwerk en nadien dan idd in het gespan en voorzichtig en bewust van een soort leerproces gaan opbouwen.
Erdoor duwen of trekken heeft eigenlijk weinig zin, het paard moet zelf het idéé hebben tjaa dit wil ik wel doen, dan ben je bezig met echt aanleren, dit wat jij nu doet is eigenlijk het dier en het gespan in een risicovolle toestand brengen, en zonder leermoment

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:27

Gaan rijden in een megahoosbui. Je gaat gewoon rijden terwijl de bak langzaam verzuipt. Niet de focus op de plassen leggen maar op je rijden. Werkte voor de mijne perfect. Op een gegeven moment was er geen droog plekje meer om een hoef neer te zetten. Dus toen moest ie wel. Inmiddels springt hij waterbakken in met crossen en loopt overal het water in. Wel vraagt hij heel veel teugel en die krijgt hij. Als ik hem te vast houdt gaat hij niet.

Mjdr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:08

Moonlight17 schreef:
Sorry niet erg ontopic maar wel toepasselijk.

[ Afbeelding ]

Hier moest ik toch wel hard om lachen, herkenbaar! :j