Paard let overal op..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teadske

Paard let overal op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:23

hey,

Ik heb sinds kort een verzorgpaard.
Als ik lekker aan het wandelen ben of aan het longeren staat ze ineens stil en loopt zomaar weg! ik zeg dan "ho" of "halt' en dan stopt ze, maar de rest van het wandelen en training is ze helemaal niet meer geconcentreerd en dan kun je gewoon helemaal niks meer. Dus bij deze: wat kan ik doen om haar te laten concentreren?

alvast bedankt x

Hes_Han

Re: Paard let overal op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:26

geef een kleine slingertje aan het touw zodat je een reactie vraag en zeg 'let op!' en zelf blijven doorlopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:45

Neem longeerles om te leren hoe je een paard bij de les houdt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

Het paard vindt jou kennelijk totaal niet interessant, dus maak datgene wat je er mee doet vooral wel interessant.
Balkjes lopen, uitdagingen bij het longeren inbouwen, schriktraining met gekke voorwerpen (kartonnen dozen, balonnen etc, verzin maar iets), zodat jij het veilig baken voor het paard moet zijn. Als je echt geen idee hebt hoe je zoiets aan moet pakken,( heb je een bak ter beschikking, of is er mogelijkheid tot afzetten van een stuk paddock of weiland?)haal er dan een wel ervaren paarden-coach of trainer bij.

Ik weet niet hoe oud of jong (of ervaren) het paard is, noch krijg ik enig beeld van je eigen ervaring op paardengebied. Dat maakt natuurlijk wel een verschil, sommige ervarener paarden hebben meteen in de gaten dat iemand niet weloverwogen doelgericht bezig is, en gaan dan in de "negeer" modus t.o.v. die persoon.

Afhankelijk van paard en diegene die het paard hanteert zijn er verschillende tips en tricks om een afgeleid paard te verleiden bij de les te blijven.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:53

dank julliewel voor de reacties! ze is 7jaar ze is beleerd en kent veel commandos die ik nog een beetje moet uitvinden. Ik wou over een paar weken ook wat schriktraining etc doen. Ik ben er nog maar een paar x geweest dus het is ook een beetje wennen nog.. er is niet echt een buitenbak. er zijn drie stukken weilanden en 1 deel zie je dat daar beel gereden is en dat is ook afgezet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:32

Gewoon aandacht vragen, eigenlijk is dat alles, zo simpel is dat.
Maar idd als je het een ander ziet doen dan lijkt het simpel, maar eigenlijk is het moeilijker dan dat, zoek idd les.
Zo enkel voortgaan op goed bedoelde tips via tekst, dat werkt echt niet, in de meeste gevallen wordt het gewoon nog erger, neem les.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 17:31

Ik denk dat ik gewoon nog even moest wennen.. Paardje komt sinds vorige week hinnekend naar me toe lopen! Ze houdt haar aandacht er lekker bij en reageert goed op "ho, stap, draf, toe maar" Galop begrijpt ze nog niet.. dus zodra ze in de galop zit zeg ik meteen het woord galop en geef haar wat lekkers. (ik laat haar naar me toe komen en geef haar een klein stukje appel) Binnenkort komt het zadel binnen en komt de hoefsmid langs! Dus kan straks alles doen *\o/*

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:37

Hoe kan ze überhaupt weglopen als jij haar vast hebt?

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 18:40

Nou ze sleurde mij gewoon mee. Het is maar net wat je onder "weglopen" verstaat. ik kon er niet echt een goed woord voor vinden :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:01

Aha, je hebt dus sowieso geen overwicht op haar: ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft/of geen zin in heeft.
Geen ramp, maar het begint wel daar, natuurlijk.
Ook daar was de aandacht dus overal anders, behalve bij jou.

Denk dat je een paar stappen terug moet en eerst jullie onderlinge verstandhouding duidelijk moet krijgen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 23:33

klopt. Daar nu ook mee bezig. :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:39

Meer grondwerken en daarin veel afwisselen. Op internet staan heel veel tips om training leuk te maken. Maar het is duidelijk dat jij nog wel de leiderrol moet nemen, want de pony heeft duidelijk overwicht als hij gewoon met jou aan de haal kan gaan en lekker weg lopen wanneer hij dat wil!
Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met terpentijn!