Paard blijft angstig in bos na [poging] beschoten te zijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Paard blijft angstig in bos na [poging] beschoten te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:31

Mijn paard is een week of 3 á 4 beschoten met een kogel[tje], althans een poging tot. Ik was er zelf bij, mijn paard stond te eten uit een metalen ruif toen ik opeens een geweerschot hoorde. Ik hoorde het afketsen tegen de ruif.Mijn paard schrok héél erg en galopeerde heel hard weg.Ook ik schrok me rot. Ik weet niet precies waar vandaan het kwam,maar als ik de paarden moet geloven, dan kwam het uit de dichte struiken tussen het fietspad en het spoor. De paarden stonden een poosje met gespitste oren in die richting te staren [vóór er geschoten was] en stonden ook te snuiven steeds en rende dan weer weg.
Mijn paard stond alleen bij de ruif te eten, de andere stonden een stukje verderop.
Vanaf die tijd durft ze niet meer het bos in, en ze is bang als ze langs dichte struiken moet lopen.

Wat kan ik doen om haar zonder angst weer het bos in te krijgen?
Ze word al gerust gesteld als ze het bos in moet, maar haar angst blijft.
Kan deze angst ook blijvend zijn?

Die bomen en struiken die je op de achtergrond ziet,daar zou het vandaan moeten komen.
Afbeelding

Ik zelf denk vanaf de andere kant,over de sloot in de struiken.
Vanaf de rechterkant van de ruif.

Afbeelding

ArmaWhis

Re: Paard blijft angstig in bos na [poging] beschoten te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:37

Ik had het verhaal al meegekregen in het topic.. ga je nu alleen het bos in of met meerdere paarden? Als je alleen gaat, kun je het miss eerst beter met andere paarden erbij proberen?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:39

Ik zou allereerst de politie even inlichten... Ook ivm paardenmishandelaars enzo.
Hoe je het op kunt lossen, aan de hand meenemen, veel grondwerk voor vertrouwen en je paard erdoorheen praten helpt bij mij altijd. Dus pas erop gaan wanneer ze in stap ernaast erlangs durft zonder er naar om te kijken, dit uitbreiden naar een drafje enzovoorts.

Je kan t ook in de wei oefenen, langs de struiken lopen e.d.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:40

Er loopt een paard mee dat niet bang is. Maar het helpt helaas niet.
Ik had de politie de volgende dag gebelt,die zouden het doorgeven aan politie Ermelo.
Ik heb er nooit iets van gehoord.
Als ze héél erg bang is stapt de ruiter ook af en loopt naast haar.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:40

In dat geval, oefenen oefenen oefenen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:41

Oke dank je wel DewieDribbel.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:42

En als je echt ter einde raad bent, je hebt hier trainers voor! Voor angsten e.d.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:43

Is je paard bang of is de ruiter door deze gebeurtenis zelf bang geworden? Kan mij voorstellen dat je het dan ook overbrengt op het paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:44

Nee de ruiter is totaal niet bang,die was er ook niet bij toen het gebeurde.
Alleen ik was er bij die avond.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:44

Whut, je paard is beschoten? Ik zou geen oog meer dicht doen :\ :oo

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:49

wat doet ie als je zelf er op gaat

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:00

@paardje1983 dat weet ik niet,ik mag eigenlijk niet meer paardrijden [vanwege Stenose] en ik ben door me rug gegaan,dus kan het nog niet uit testen.Ik zal zeker zelf op haar naar het bos gaan met me verzorgster samen met nog een paard.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:20

wat ik altijd doe bij bange en nerveuze paarden, is tijdens het rijden met een hand op zijn hals leggen, op of aan de zijkant. dan voel je de spanning van het paard en kan je zo beter het paard gerusstellen of kalmeren. als ie gespannen is dan kan je de hals niet of moeilijk op en neer bewegen, en als ie ontspannen is dan kan je het met 2 vingers op en neer bewegen. hoop dat je er iets eraan hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:21

Bedankt voor de tip paardje1983 kan het altijd proberen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:23

Ik zou contact opnemen met Paulien, die kan met paarden 'praten'.... ik had er ook een bang in het bos en nadat Paulien geweest is kon ik weer vrolijk het bos rond.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:25

Ik ga sowieso eerst zelf met haar het bos in,zodra ik het kan.
Mijn paard laat nooit veel los als er met haar gepraat word,ze is erg gesloten.
Maar we gaan het proberen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:32

Misschien aan de hand meenemen de eerste keer ? en een simpele camera ophangen bij de paarden is dat ook geen optie ? dan kan je de boel een beetje in de gaten houden. Kunnen mensen rondom het weiland komen bij jouw ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:48

Een camera ophangen heeft weinig nut,die is binnen de kortste keren gejat. Daarbij is er geen stroom op het weiland.Aan de ene kant van het weiland is een [vaak droge] sloot,bij het hek kan je erbij en langs het fietspad kan je erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:19

Probeer je paard te helpen te ontspannen door de spanning weg te laten nemen vanuit de hals. Ga met een hoofdstel om aan de slag, eerst de hals losmaken door je hand op de hals te leggen en het hoofd zijwaarts te brengen zodat ze zijwaarts ontspant. Daarna geef je druk omlaag zodat ze de hals omlaag ontspant, niet gaan trekken, gewoon druk zetten op het bit en zodra ze ontspant, ook ontspannen.
Help de ontstpanning door bijv met je hand over de hals te gaan. Als je dit een paar keer hebt gedaan wanneer ze rustig is kun je gaan wandelen. Zodra je paard dan gestresst raakt, geef dan neerwaartse druk, doordat het paard dan de hals ontspant ontspannen ze vaak in het hele lijf. Ze moet echt gaan nageven vanuit de hals om spanning af te vloeien. Succes :)
Edit: ik heb een tijd een hittepetit gereden en met uitstappen aan de hand was zo ook zo gespannen als wat, als ik dit deed was ze echt veel relaxter en zag je haar echt spanning afvloeien.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:47

Is het misschien een idee om, naast het trainen op ontspanning, het geluid (knal of wat het meeste angst aanjaagt) te associëren met iets aangenaams, iets wat ze erg lekker vindt?
En dan bv eerst erg ver weg die knal laten horen (door iemand anders of een geluidsopname) en het lekkers aanbieden, en als dat ok gaat (lees rustig en ontspannen en ze wil het opeten), dan wat dichter bij laten horen?
Het hoeft natuurlijk niet op politiepaard-niveau maar wel dat ze er wat minder door in de rats zit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 19:53

Mijn verzorgster is gister de heide gegaan en heeft gedaan wat er gezegd werd. Je hand in haar nek/hals leggen en gerust stellen enzo. Het hielp wel wat hoor, maar ze bleef wel regelmatig angstig.
Later op de terugweg is ze er vandoor gegaan in rengalop,ze was gewoon niet meer te stoppen.Ze wilde weg van de heide,dat was overduidelijk.
Volgende week ga ik zelf met haar naar buiten, ik neem de gok dat me rug het blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:56

gohya schreef:
Mijn verzorgster is gister de heide gegaan en heeft gedaan wat er gezegd werd. Je hand in haar nek/hals leggen en gerust stellen enzo. Het hielp wel wat hoor, maar ze bleef wel regelmatig angstig.
Later op de terugweg is ze er vandoor gegaan in rengalop,ze was gewoon niet meer te stoppen.Ze wilde weg van de heide,dat was overduidelijk.
Volgende week ga ik zelf met haar naar buiten, ik neem de gok dat me rug het blijft houden.

Waarom meteen hele stukken weg? Probeer het op te bouwen, kleine stukjes weg. Zodra je merkt dat ze spanning krijgt, op druk weer laten ontspannen, daarna weer terug naar huis. Geef het de tijd en ga niet teveel opzoeken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 20:38

Oke dus we moeten beginnen met korte stukjes weg.Maar ze was gister niet alleen hoor,haar allerbeste vriendje was ook mee.
Ze is juist niet naar het bos gegaan maar naar de heide,omdat het daar open is en niet dicht bebost.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:17

Zal de schrik dan wel van die knal zijn ? zal er niet iets anders zijn waardoor je paard zich niet veilig voelt ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:02

Ja het is echt van die knal geweest.
Ze is altijd heel koel in haar hoofd,schrok echt nergens van. Ze is volgens mij niet geraakt,ik kon tenminste geen wondje vinden.