Merrie heeft 'verlatingsangst' door haar veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

Merrie heeft 'verlatingsangst' door haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 14:06

Hallo,

Ik heb in oude topic's naar informatie zitten zoeken voor soort
gelijke problemen, maar ik kon niet echt iets vinden.

Onze merrie is in 2012 bevallen van een merrie veulen, die in november dat jaar naar de opfok is gegaan, dit gaf des tijd al enige onrust bij de merrie, maar ze kom altijd goed overweg met
onze ruin.

In mei 2013 is het veulen, inmiddels jaarling, weer terug gekomen en waar we al bang voor waren, merrie en veulen herkennen elkaar weer. Er valt niet tussen te komen, gelijk staat de merrie weer voor de jaarling als je de wei op komt en ze kunnen ook niet af gescheiden van elkaar naar binnen en naar buiten worden gebracht, ook met rijden is het een ramp, de jaarling probeert steeds de box uit te klimmen als de merrie maar even weg is.

Nu zijn we afgelopen maand verhuist naar een andere stal (de stal waar het veulen in de opfok stond) omdat
de staleigenaar ermee stopte. De jaarling of nu twee jarige is weer terug in haar groep geplaatst, maar de merrie is lijkt wel verscheurd door het gemis van haar veulen, ze staat zelfs met onze ruin in een loopstal, dus ze is nooit alleen, maar ze heeft alleen maar oog voor haar veulen als ze der buiten op de wei ziet staan, ze blijft maar heen en weer rennen en schreeuwend hinneken en staat met opgetrokken liezen van de spanning,

We weten even niet wat we hier mee aan moeten aangezien ik geen informatie of ervaringen van soort gelijke merries kan vinden. Ik zit te overwegen om 'nerveuze merrie supplementen' te geven, maar ik weet niet of dat uberhaut wel aan slaat aangezien ze een hele evenwichtige merrie is zonder gebrek of merrie gedrag,
Heeft iemand hier misschien meer tips of ervaring mee die ons kan helpen?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:59

Geen mogelijkheid om haar "veulen" uit gehoor en zicht te zetten, want dat lijkt me de enige mogelijkheid?

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:15

Patsab schreef:
Geen mogelijkheid om haar "veulen" uit gehoor en zicht te zetten, want dat lijkt me de enige mogelijkheid?

Ja eigelijk niet aangezien ieder zijn eigen wei heeft, en ze ook begint te 'gillen' in de bak als ze der niet ziet, maar weet dat ze in de buurt is, alsof ze het ruikt ofzo

alice0cullen

Re: Merrie heeft 'verlatingsangst' door haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:20

Misschien dat je het net als met afspeenen opnieuw moet afbouwen. Bij ons op stal hebben ze ook zoiets gehad veulen sprong zowat over de staldeur heen. Ze hebben ze toen weer bij elkaar gezet en zijn toen begonnen met kleine stukjes uitelkaar halen tot ze beide weer rustig waren en dan mochten ze weer bij elkaar dit twee keer per dag gedaan en na een aantal weken was het al veel beter je kon in ieder geval weer normaal rijden en dergelijke.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar goed.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:20

alice0cullen schreef:
Misschien dat je het net als met afspeenen opnieuw moet afbouwen. Bij ons op stal hebben ze ook zoiets gehad veulen sprong zowat over de staldeur heen. Ze hebben ze toen weer bij elkaar gezet en zijn toen begonnen met kleine stukjes uitelkaar halen tot ze beide weer rustig waren en dan mochten ze weer bij elkaar dit twee keer per dag gedaan en na een aantal weken was het al veel beter je kon in ieder geval weer normaal rijden en dergelijke.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar goed.

Dit zou exact mijn advies zijn. In de natuur gebeurt spenen ook heel geleidelijk.

kensin

Re: Merrie heeft 'verlatingsangst' door haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:26

waarschijnlijk een traumatische ervaring dat haar kind zomaar bij haar weggehaald was, ga mee met bovenstaand advies