Paard ademt zwaar bij inspanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

primlerose

Paard ademt zwaar bij inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:25

Hallo,

Mijn paard Arwen begint tijdens het rijden als ze zich wat meer moet inspannen zwaar te ademen, ze doet dit op momenten als ze het wat moeilijker vind. Ze begint dan zwaar adem te halen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Paard ademt zwaar bij inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:28

Kan het cornage zijn?

Lynn_Nikita

Hoe is de conditie van het paard? We goed? Als je erna weer rustiger aan doet hersteld het paard snel en ademd deze weer rustig? Hoest het paard verder niet en pomp deze ook niet?
Lijkt mij dat het paard inspannend bezig is en daardoor zwaarder ademt

Bij cornage piepen ze toch, gaan ze toch niet zwaarder van ademen volgens mij, de gevallen die ik ken in elk geval niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-06-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Heb je ditzelfde probleem ook ondervonden zonder bit? Mijn pony ademde ook heel zwaar met bit en nu zonder hoor ik niets meer (bij dezelfde inspanning)

primlerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:36

De conditie van het paard is goed, ze doet het puur als je meer van haar gaat vragen en het wat moeilijker word voor haar.

Ze piept niet ze gaat puur zwaarder ademhalen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:18

Dat klinkt als hetzelfde als bij mijn pony, nu zonder bit heeft hij dit echter niet meer. Wellicht eens proberen en kun je kijken of je verschil merkt/hoort?

primlerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:57

Ja, ik ga het proberen! Ik zal er ook even naar kijken of ze dit ook doet tijdens het longeren met bit in, daar heb ik namelijk nog nooit echt opgelet of ze het dan ook doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:41

Ik vermoed ook dat het gewoon gebrek aan conditie betreft.
Dus heel voorzichtig dit verder gaan opbouwen , indien je hier weinig of geen ervaring mee hebt is het zeker verstandig om er af en toe een instructeur bij te roepen.
Uiteraard moet je er wel zeker van zijn dat het niet iets medisch is, bij twijfel toch altijd even een check door een dierenarts laten uitvoeren.

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:01

mijn paard doet dat ook als ik meer van haar vraag. ze loopt ZZLicht nivo dus aan de condititie ligt het niet. ik breng het in verband met niet voldoende ontspannen, beetje stress

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:05

Maartje1990 schreef:
Dat klinkt als hetzelfde als bij mijn pony, nu zonder bit heeft hij dit echter niet meer. Wellicht eens proberen en kun je kijken of je verschil merkt/hoort?

Mijn paard kan inderdaad ook niet erg goed ademen met bit.... enorm verschil nu ik het bit eruit heb gehaald.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:07

Hiermee zijn we met onze fries afgelopen week naar de kliniek geweest. Zwaar ademen en behoorlijk pushen in het lijf; terwijl er dan maar een halfuurtje was gereden, waarvan een kwartiertje gestapt en na het halfuur een kwartier uitgestapt. Het uitstappen heeft dan geen werking; het ademen wordt niet minder. De fries kan ook makkelijk een uur in de les lopen en dit halfuurtje was een piece of cake..

De arts zei dat het waarschijnlijk een mix was tussen een beetje stress en een woord dat ik niet heb onthouden, maar het komt erop neer dat ze het doen om de warmte kwijt te raken. Een soort ventilatiesysteem zeg maar, vergelijkbaar met honden die de tong uit de bek hebben na een lang stuk wandelen.

Het kon ook duiden op bloedarmoede, maar dat kon bij ons eigenlijk niet het geval zijn, omdat ze niet moe was.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:09

Wat heeft een goede conditie nu te maken met het feit dat jouw paard ZZlicht rijdt ?????
Helemaal niets dus.
En het ontspannen moet ook vanuit de ruiter aan het paard aangeboden worden, ook hier zit de fout niet bij het paard.

Martine1972 schreef:
mijn paard doet dat ook als ik meer van haar vraag. ze loopt ZZLicht nivo dus aan de condititie ligt het niet. ik breng het in verband met niet voldoende ontspannen, beetje stress

primlerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:30

Het heeft niks met de conditie te maken te hebben en het is ook niet iets medisch, waarschijnlijk is het gewoon omdat ze het wat moeilijker vind en het dan meer inspanning kost. Ik rij in volledige ontspanning, ik draaf niet aan voordat ze totaal ontspannen is. Tijdens het longeren doet ze dit niet en als je tijdens het rijden en ze ademt zo zwaar en je gaat weer stappen stopt ze erook mee.

Ze ademt vooral zo zwaar bij de andere berijdster (ja, er rijden twee personen op haar)

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:01

natuurlijk heeft het wedstrijd nivo ook te maken met conditie. een paard dat op hoger nivo loopt, moet ook harder werken in haar training en moet een goede conditie hebben om op wedstrijden goed te kunnen lopen.