Wanhopig! Wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekie10

Wanhopig! Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:39

Bijna twee maanden geleden hebben wij een bombproof Tinker gekocht. Bij aankoop heb ik proef gereden, langs zwaar verkeer etc. door het bos...geweldig ging het! Ook toen ons paardje bij ons kwam heb ik twee weken dagelijkse tochten gemaakt zonder problemen. Onder windmolens door, langs bussen, trekkers, noem maar op. Ze keek nergens van op. Tot ze na een tocht van twee uur hevig schrok van een gemaal vlak bij ons huis. Een stevige bokpartij en ze ging er vandoor. Helaas ben ik er vanaf gevallen en heb diverse ribben gekneusd. Na een maand of zo kon ik weer genoeg bewegen om een poging te wagen, maar het werd een fiasco. Mijn vriend ging mee op de fiets en we waren zo ontspannen mogelijk. Maar ze schrikt van alles!
Ik dacht dat het aan mij lag, omdat ik nu best wel angstig ben. Maar een buurmeisje ( ervaren ruiter) had dezelfde problemen. Ze schrikt van alles, bokt en gaat er vandoor.
Nu doe ik een beetje grondwerk, wat longeren, wandelen enzo. Helaas is ze bijna niet in mij geïnteresseerd , eigenlijk wil ze zo snel mogelijk terug naar haar drie Shet vriendjes, waar ze stapelgek op is.
Ik ben een beetje wanhopig aan het worden. Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat ik " geen klik" met haar heb en de handdoek in de ring te gooien.
Wat moet ik doen?

Rindin

Re: Wanhopig! Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:42

Nu al de handdoek in de ring gooien? Ben je mal, niet zomaar opgeven!

Als je het zelf niet durft, zet er dan iemand op die even voor je doorpakt. Je tinker heeft nu
geproefd aan hoe het moet en gaat dit tegen je gebruiken. Even doorpakken, jij of iemand anders!

louiise96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:45

Probeer anders eerst in een bak met bijvoorbeeld stukken plastic enz. als ze daar aan is gewend, misschien is ze op straat dan ook minder bang? of heb je er in de bak geen last van?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:46

Neem haar favoriete shet vriendje eens een paar keer mee op buitenrit, dan krijgt ze weer wat vertrouwen en gaat ze het weer leuk vinden. Op een gegeven moment kan je dan weer eens zonder shet een klein blokje om gaan gaan, neem dan iemand mee met een fiets en een longeerlijn voor de zekerheid. Niet te snel opgeven hoor; heel vervelend wat er gebeurd is, maar niet eerlijk voor je paard en ook niet voor jezelf om de handdoek in de ring te gooien nu. Jullie moeten er beide weer even doorheen. Heeft niks met 'geen klik' te maken.
Succes!

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:52

Bedankt voor de hele snelle antwoorden!
Ik wil ook niet opgeven! Het is alleen zo vreemd dat ze plotseling zo veranderd is, van een totaal betrouwbaar paard naar een angsthaas. Ze is ook niet echt bang, denk ik. Er denderen grote vrachtauto's en trekkers vlak langs de wei en ze kijkt er niet van op.
Een Shet mee is misschien een goed idee idd dat kan ik zeker proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:02

Zoek instructie een trainer die bij jou langs komt, neem dus les.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:23

Laat haar even doorrijden door iemand die niet bang is zodat het paard weer het vertrouwen heeft tijdens een buitenrit. Zelf moet je ook je vertrouwen weer terug winnen. Ik raad je aan les te nemen. Misschien kun je het vanuit de bak weer uitbouwen met steeds een klein stukje meer naar buiten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:28

Grondwerklessen nemen! Je paard moet weer leren vertrouwen te hebben in jou en jij moet weer leren dat vertrouwen op te eisen. Waar woon je?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:32

Herkenbaar,zo'n jaar of negen terug zat ik met het zelfde alleen mijn tinker draaide steeds om ook op vrij drukke wegen...... Ik werd bang durfde niet meer, toen heb ik mijn tinker een maandje rust gegeven. Ben met hem gaan wandelen en langzaam kwam het vertrouwen terug. Ik ben rustig begonnen en zo steeds meer gaan doen nu kan ik lezen en schrijven met hem. Als ik zeg dat hij stil moet staan ook al is dat tijdens een galop dan staat hij ook meteen stil. Het heeft me bloed zweet en tranen gekost en heel vaak heb ik gedacht ik zet hem te koop maar wat ben ik blij dat ik dat nooit heb doorgezet want ik weet 1 ding en dat is dat ik nooit meer zo'n maatje zal treffen als deze tinker. Hou dus hoop het komt echt goed maar geef het wat tijd.......

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 21:45

Troi - ik woon in Oost Groningen

Natuurlijk wil ik niets liever dan een geweldig maatje om lekker mee te rijden en zo zag het er ook uit de eerste weken.
Ik snap niet waarom dat ineens verandert.
Ze is geen knuffeltype, best wel een afstandelijk paardje met heel veel interesse in haar paardenvriendjes. Ze is ook erg vaak en lang hengstig... Kan dat ook iets ermee te maken hebben?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:49

Vlakbij mij :-). Ik ken misschien wel iemand. Ik stuur je pb.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:25

Heb je nog contact met de vorige eigenaar? Misschien kan die je helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:36

Zowel paard als ruiter hebben een deuk in het vertrouwen opgelopen. Dat moet worden hersteld. Blijkbaar kunnen jullie elkaar nu niet de zekerheid geven die nodig is.
Ga weer heel rustig opbouwen. Stukken lekker aan de hand wandelen en niet te ver. Ga onder het zadel eerst enkel het erf af, en dan elke keer 50 tot 100 mter verder. Niet teveel in een keer willen. Voel goed aan hoe je paard onder je is, is ze ontspannen, bouwt ze spanning op of is ze al gespannen vanaf het moment dat je opstapt. Let op het orenspel, zijn de oren de hele tijd naar voren gespitst of zijn ze opzij of verder terug. Constant naar voren betekend dat je paard alert is, opzij of wisselend is dat je paard ontspannen is en veel terug is dat je paard op jou let, misschien ook wel wat onzeker is en op jou wilt vertrouwen. Probeer zelf ook te letten op je eigen spanning, let op je ademhaling, je lichaam. Als je erop zit of gaat wandelen hebben sommige mensen met spanning onbewust druk op het halstertouw of teugels, dat kan spanning over brengen op het paard. MAar ook je ademhaling vasthouden bouwt voelbare spanning op.
Ook als je bijv tegen je paard praat kan dat al heel veel beinvloeden, als je zelf twijfeling in je stem hebt maar ondertussen zegt 'toe maar' dan gaat dat niet werken, je paard verstaat niet wat je zegt maar merkt wel de twijfel in je stem.
Het is allemaal een aaneenschakeling.

Niet opgeven, maar opbouwen vanuit ontspanning en rust. Geef elkaar de tijd :)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:47

Een paard is geen fiets, het kost gewoonweg tijd bij ruiter en paard om bepaalde gebeurtenissen te verwerken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:12

Het gaat er niet om dat je paard bomproef is, het gaat erom dat jij weet wat je moet doen om je paard te kalmeren als 'ie spanning opbouwt. Dat moet je kunnen. En als je dat kunt, dan kun je veilig elke situatie aan.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:02

Toen je jouw paard kocht was het bomproof doordat het goed opgevoed was door de vorige eigenaars maw het erkende hen als haar kudde leiders.
Aanvankelijk heeft je paard een beetje de kat uit de boom gekeken en zich gedeinsd gehouden om in te schatten hoe zij in de rangorde van de nieuwe kudde kwam.
Blijkbaar heeft ze ondertussen ondervonden dat jij geen goede leider bent want ze voelt zich angstig en onzeker zonder echte leider binnen de kudde. Het ongeluk met je paard is niet de oorzaak van het probleem maar een symptoom van het probleem : ze is onzeker door een gebrek aan leiding.
In denk dat je jouw problemen kan oplossen door de nodige informatie te verzamelen hoe jij je als leider moet gedragen binnen jouw kudde. Vervolgens moet je deze info gebruiken om je paarden op te voeden zodat ze jou als hun leider gaan erkennen.
Als je Engels goed genoeg is kijk dan eens op www.thinklikeahorse.org, let wel op er staan filmpjes op "how to do" en andere "how NOT to do".

Veel succes

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:40

Blijkbaar is ze toen zo geschrokken, dat ze daar nu in blijft hangen. Ook het feit dat ze steun zoekt bij haar maatjes geeft aan dat ze zich niet veilig voelt.
Dit kun je opbouwen met veel rust en vertrouwen met alle goede tips die al genoemd zijn hier.

Maar wat ook helpt is haar met natuurlijke middelen over haar angst te helpen. Met bv homeopathische middelen (maar er zijn ook andere middelen) kun je een stukje van haar gevoel veranderen, waardoor ze weer open staan voor andere ervaringen en dat is nu wat ze mist. Ze is zo in haar angst geschoten dat ze eigenlijk niet meer goed nadenkt voor ze wat doet.
Pb me anders voor meer info, mocht je dat willen.

Susan_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:44

Proeftijd!! Je tinker probeert van het werk af te komen, dat is hem een tijdje gelukt doordat je viel. Mijn tante haar paard had dit ook zo erg gewoon even doorzetten met misschien even een goed doorzettende ruiter??

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:29

Ik denk ook meer aan onzekerheid van het paard. Het paard is in een nieuwe omgeving, nieuwe mensen en is een keer erg geschrokken. Het vertrouwen moet weer opgebouwd worden!
Ik PB je ook even een tip voor les, grondwerk en schriktraining .

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:38

Gypsy schreef:
Het gaat er niet om dat je paard bomproef is, het gaat erom dat jij weet wat je moet doen om je paard te kalmeren als 'ie spanning opbouwt. Dat moet je kunnen. En als je dat kunt, dan kun je veilig elke situatie aan.

Eens! Dat is het belangrijkst.
Maar daarnaast zijn er een heleboel dingetjes die je op het erf al kan oefenen (plastic, tractor etc).
En nu al de handdoek in de ring gooien? Nee joh! Wij hebben destijds drie jongere IJslanders gekocht, waren door hun jongigheid ook schrikkerig: gewoon omdat ze nog niet anders kenden! Nu ze ouder zijn - en ik weet hoe spanning bij ze weg te krijgen - is er eigenlijk niets aan het handje.

Dus: oefenen :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:13

Ik vind het wel heel jammer en kwalijk dat je deze Tinker onder een schaduwaccount aan mij wilde verkopen voor op een zorgboerderij als kinderpony. Dit verhaal werpt toch een ander licht op de zaak dat het aangepaste verhaal wat je naar mij hebt gemailt… In dit verhaal viel je eraf na ‘een rare beweging’ en niet na een bokpartij waarbij ze ervandoor vloog. Daarnaast vertelde je mij dat het probleem puur voorkwam uit jou eigen angst en dat je buurmeisje van 12 er daarna probleemloos mee weg reed. Ik vind het heel erg dat je door niet eerlijk te zijn over het probleem potentieel mensen in gevaar brengt…
Wat als wij wel waren langsgekomen en het voorrijden toevallig goed ging en ik ons 11 jarige bijrijdstertje erop had gezet…. Met een kleine Tinker trek je toch sneller mensen aan die een kinderpony zoeken ik vind dat je bij verkoop dan nog een extra plicht hebt om eerlijk te zijn. Er zijn ook zat mensen die opzoek zijn naar een uitdaging en dit gedrag prima weer op de rails kunnen krijgen. Als je eerlijk bent in je informatie trek je de juiste mensen die bewust een risico nemen in plaats van de je kinderen in gevaar brengt.
Ik zie dat de advertentie onder het schaduw account inmiddels verwijderd is, ik hoop dat dit is omdat je bedacht hebt dat dit soort dingen niet door de beugel kunnen en je Tinker toch nog een eerlijke kans wil geven. Ik hoop echt dat ze niet verkocht is aan mensen/kinderen die geen weet hebben van de situatie en zo onbewust een risico lopen.

Supersam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:16

doe dagelijks een joinup dan krijgt het paard meer vertrouwen in je daarna kan je het proberen als hij dan nog steeds schrikt dan kan je het met een van de shetjes proberen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:25

Supersam schreef:
doe dagelijks een joinup dan krijgt het paard meer vertrouwen in je daarna kan je het proberen als hij dan nog steeds schrikt dan kan je het met een van de shetjes proberen.

Zou ik niet doen. Dat wordt vaak verkeert gebruikt. Het klinkt misschien mooi, maar daar moet je niet zomaar aan beginnen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:06

Klinkt voor mij alsof er wederzijds vertrouwen en een band mist.

Die join-up zoals die bedoelt wordt, wordt inderdaad vaak verkeerd gebruikt. Hoewel je in het grondwerken vaak ook een soort join-up kunt bereiken. Losgooien in een halve bak, door middel van lichaamstaal (evt zweepje erbij) tempo controleren, laten draaien van kant op lichaamstaal, (voor de schouder betekent omdraaien). Alles met zo min mogelijk druk. In principe longeren zonder lijn. Grote kans dat ze na een kwartiertje wat meer aandacht voor je heeft, haar koppie wat lager draagt of zelfs begint te kauwen. Dan kun je het zweepje neerleggen en eens rustig blijven staan. Misschien komt ze dan vanzelf naar je toe. Dat beloon je dan uitgebreid en je kijkt of ze achter je aan wil lopen. Wanneer ze dat niet doet, kun je haar ook uitnodigen door naar haar toe te lopen, een aai te geven en dan weg te lopen.

Dit, gecombineerd met heel veel wandelen, knuffelen, poetsen, misschien wat onzin als schriktraining, zolang het maar leuk en gezellig is samen.

En dan weer erop, misschien zelfs beginnen in de rijbak, en dan steeds wat meer vergroten totdat je daadwerkelijk weer naar buiten kunt.

Het lijkt nu misschien uitzichtloos, maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je er echt veel tijd en energie in steekt zal dat ook beloond worden, dan kan die band tussen jou en je paard echt groeien. Het klinkt voor mij alsof je een heleboel mensen om je heen hebt die wel willen helpen, heel bokt kan je voorzien van tips, je hebt een vriend je met je mee fietst, die wil vast ook wel helpen met gezellig poetsen en schriktraining doen, het buurmeisje kan je tips geven en je helpen. Doordat je paardje en jij dit nu samen aanpakken wordt die band echt super goed, je hoeft er alleen maar hard voor te werken en echt in te geloven.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:33

Swift schreef:
Ik vind het wel heel jammer en kwalijk dat je deze Tinker onder een schaduwaccount aan mij wilde verkopen voor op een zorgboerderij als kinderpony. Dit verhaal werpt toch een ander licht op de zaak dat het aangepaste verhaal wat je naar mij hebt gemailt… In dit verhaal viel je eraf na ‘een rare beweging’ en niet na een bokpartij waarbij ze ervandoor vloog. Daarnaast vertelde je mij dat het probleem puur voorkwam uit jou eigen angst en dat je buurmeisje van 12 er daarna probleemloos mee weg reed. Ik vind het heel erg dat je door niet eerlijk te zijn over het probleem potentieel mensen in gevaar brengt…
Wat als wij wel waren langsgekomen en het voorrijden toevallig goed ging en ik ons 11 jarige bijrijdstertje erop had gezet…. Met een kleine Tinker trek je toch sneller mensen aan die een kinderpony zoeken ik vind dat je bij verkoop dan nog een extra plicht hebt om eerlijk te zijn. Er zijn ook zat mensen die opzoek zijn naar een uitdaging en dit gedrag prima weer op de rails kunnen krijgen. Als je eerlijk bent in je informatie trek je de juiste mensen die bewust een risico nemen in plaats van de je kinderen in gevaar brengt.
Ik zie dat de advertentie onder het schaduw account inmiddels verwijderd is, ik hoop dat dit is omdat je bedacht hebt dat dit soort dingen niet door de beugel kunnen en je Tinker toch nog een eerlijke kans wil geven. Ik hoop echt dat ze niet verkocht is aan mensen/kinderen die geen weet hebben van de situatie en zo onbewust een risico lopen.

oei :oo