Met tanden in/over tralies bijten/schrapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeatTheElite

Met tanden in/over tralies bijten/schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:15

Hoi!
Ik verzorg sinds kort een paard dat met zijn tanden in de tralies van de stal bijt of eroverheen schraapt met zijn tanden. Is dit stalontdeugd? En wat kan je hieraan doen?

DoDoD

Re: Met tanden in/over tralies bijten/schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:37

Doet hij het altijd of enkel om aandacht te vragen of enkel bij het voeren?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 02:12

Ik gok op voernijd. Dit doet mijn paard ook, telkens zijn linker- of rechterbuur over de stalwand komen piepen terwijl hijzelf staat te eten.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 08:12

Hij doet het voor aandacht en eten

viefj12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:45

Is het een optie om de hele dag een hooinet in de stal te hangen? Of iets anders tegen de verveling? Zo'n speelbal met snoepjes?

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:23

Dat had ik ook voorgesteld met de eigenaar, maar het schijnt dat het paard zo´n net eng vind omdat hij der vroeger in vast heeft gezeten en de eigenaar wilt dat nietmeer.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:26

BeatTheElite schreef:
Hoi!
Ik verzorg sinds kort een paard dat met zijn tanden in de tralies van de stal bijt of eroverheen schraapt met zijn tanden. Is dit stalontdeugd? En wat kan je hieraan doen?

de stal uit!

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 08:38

Michellette schreef:
BeatTheElite schreef:
Hoi!

de stal uit!

Om het uur is ze buiten, zodra ze binnen is begint ze weer.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:40

Meer naar buiten dus, heel simpel :)

myra_ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:10

Hij verveelt zich waarschijnlijk.. misschien moet je ervoor zorgen dat hij altijd iets in de buurt heeft waar hij zijn tanden in kan zetten, zoals hooi of speciaal 'paardenspeelgoed'. Want wat hij nu doet is alleen maar slecht voor zijn tanden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:35

Ik denk niet dat het voernijd is. Wij hebben er eentje gehad die het vooral deed als er mensen de stal in kwamen. Ze werd dan zenuwachtig en ging dat doen. Mensen weg, paard ook weer rustig.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:35

Mijn paard doet dit ook. Bij hem is het alleen op de momenten net voordat er gevoerd gaat worden en soms als er andere paarden al buiten gezet worden.
Ik heb me er eigenlijk nooit echt druk om gemaakt, imo is het bij hem een manier van aandacht vragen op die momenten en geen stalondeugd.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 08:06

Scum schreef:
Ik denk niet dat het voernijd is. Wij hebben er eentje gehad die het vooral deed als er mensen de stal in kwamen. Ze werd dan zenuwachtig en ging dat doen. Mensen weg, paard ook weer rustig.

Bij mij doet ze dit ook niet, alleen als de eigenaar erbij staat. persoonlijk vind ik het nogal vreemd ;/

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:55

Dit is duidelijk een teken van onrust en de enige oplossing is dat het beestje de ruimte moet krijgen, oftewel: lekker het land op of de hele dag in de (ruime) paddock met hooi. Niet elk paard accepteert het om hele dagen op stal te staan en als je daaraan voorbij gaat, begint het met stereotiep gedrag als wat je beschrijft tot veel erger. Zodra paarden dit gaan vertonen, krijg je het er (op stal) niet meer uit. Voor het geestelijke (maar natuurlijk ook het lichamelijke) welzijn van het beestje is weidegang het allerbeste. ;)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:11

Mijn paard doet dit ook, maar ik heb het altijd gezien als aandacht trekken, niet als stalondeugd.
Het is bijv. als ik hem wil voeren of als hij bijna naar buiten mag, gewoon een teken van ongeduld lijkt mij.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:39

hier ook zo eentje, als ze haar voer moet krijgen, schraapt ze haar tanden over de deur.

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:43

Die van mij doet het alleen af en toe als ik haar ff voor de stal vastzet en ik de stal aan het uitmesten ben. Als ze daarna weer in de stal staat is er niets aan de hand. Gewoon een manier van aandacht trekken of verveling.