Schrikkerig op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Schrikkerig op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:57

Hallo Bokkers,
Mijn paard blijft na vele malen het zelfde stuk buiten te hebben gereden schrikachtig en nerveus op bepaalde stukken. Ook in het bos kan ze van een vogeltje naar de zijkant springen, of van een tak op de grond op de noodrem gaan. Ik oefen echt veel met haar, laat haar lekker lopen om de ontspanning er in te krijgen. Ik blijf zelf ontspannen ten alle tijden, trek niet aan de teugels, geef haar het vertrouwen als ze ergens langs moet maar het blijft lastig. Er is 1 stuk met beton blokken die redelijk dicht bij elkaar liggen, daar durft ze tot de dag van vandaag echt alleen door als ik af stap en voor haar uit loop. Ze wilt het echt wel, dat merk je aan haar. Zonder dat ik haar teveel hoef te pushen loopt ze met volle moed naar de blokken, maar springt ze toch weer terug. Een week geleden schrok ze van iets (nog steeds geen idee van wat) en kon ik een keer echt niet meer blijven zitten. Vier benen gingen de lucht in en ik werd gelanceerd. Het is allemaal goed afgelopen.

We rijden zowel met andere paarden als alleen. Met ander paard als leider zijn er weinig problemen, dan volgt ze braaf en vertrouwdt ze gewoon volledig op het voorste paard. Zelf leiden doet ze wel goed, ze aarzelt namelijk nooit om voorop te lopen. Ook rij ik alleen met haar zo het erf af en kan ik in principe overal met haar naar toe rijden. Het zijn die schrik reacties die lastig zijn en blijven. Ik schrik er zelf ook iedere keer weer van :+. Ze gaat er overigens nooit vandoor, ze blijft bij mij.

Ik weet bij veel stukken gewoon niet de ontspanning er in te krijgen, ze loopt echt als een bommetje die ieder moment kan ontploffen, ze voelt dan ook best onveilig op die momenten. Eenmaal in het bos kan ze mag lang teugeltje ontspannen en loopt ze heerlijk, maar ik moet altijd op mijn hoede zijn van eventele sprongen of kleine stukje vooruit spurten, op de rem etc. \

Wandelen doe ik ook met haar, ze wordt dan even nerveus en zenuwachtig maar heeft dan geen schrik reacties. In de bak doen we wel eens "schrik training", ze vertrouwd mij 100% en ik kan letterlijk alles met haar beginnen dan. Zeilen over haar heen, vlaggetjes wapperen noem het maar op.

Ik ben echt benieuwd wat ik nog met haar kan doen om meer ontspanning op buitenrit te krijgen de schrik reacties in ieder geval te minderen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:16

Hoe is jou eigen ontspanning op buitenrit?
Kun je goed doorademen, doen alsof er niks aan de hand is en gewoon relaxed blijven zitten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:22

Klinkt als mijn paard, en dat is na 8 jaar buiten rijden nog niet verandert. Hij is verkeersmak en bomproof maar schrikt gewoon van onnozele kleine dingen (bodemschuw). Heel veel doen helpt wel, maar die gekke schrikreacties blijven.

Nu hebben wij geen piste, dus we rijden altijd buiten. Ook geen ruiterpaden of bossen, dus ook nog eens altijd in het verkeer. Aan oefening kan het dus niet liggen _O- Heb dus geen tips voor je TS, bij de mijne is het er nooit uitgegaan. Gewoon heel veel doen en daar wordt het wel iets beter van. Aan de hand trouwens hier ook geen probleem.

edit: 'k ben zelf trouwens altijd relaxt (ken z'n gekke acties na al die jaren wel) maar dat heeft hier geen invloed op de schrikreacties.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:42

En dat klinkt ook als de mijne,14 jaar oud maar schrikt ook om alles,al zo vaak zelfde stuk in het bos en nog steeds van boskabouters de lucht in springen,opzij springen,omdraaien,kleine eendjes die in de sloot voorbij komen,daar gaat hij briesend en dribbelend langs,geef wel af en toe een losse teugel maar ben wel op mijn hoede, vloog vorige x voor het eerst er bijna af,hing schuin aan zijn nek omdat er een musje opvloog.
Het is zijn karakter,'t is jammer maar het zij zo ;)

Moos99

Re: Schrikkerig op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:21

Bedankt voor de reacties! Alleen niet echt geruststellend ghehe :+ moet het er dus maar gewoon mee doen! Ach ja, het is te overzien. In oktober hebben we onze eerste endurance kennismakingsrubriek en hoop dan toch niet de hele weg van die fratsen te krijgen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:36

Haha TS, hier willen we ook graag beginnen met endurance en mijn doel voor de eerste wedstrijd is ook 'em levend volbrengen :') Je leert na een tijd vanzelf wel alert zijn en meegaan in de rare zijsprongen :P

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:59

ach,was ik maar jonger en had niet van die verrotte knieën,ik zou ook zo graag endurance willen rijden met mijn opzijspringende,vliegende grote vriend ;(

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:08

Mag ik vragen wat jullie voeren aan jullie paarden? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:50

Op dit moment zelfs niks, paard staat 24/7 op de wei, ook in de winter en we hebben vrij veel gras. Als ik de afstanden opbouw krijgt hij wel een schepje krachtvoer bij. Heb al gedacht aan magnesium bijvoeren, dat zou de schrikreacties ook wat kunnen temperen, maar weet niet zeker of zoiets wel werkt...

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:10

Hoi hoi,

Ik herken namelijk het gedrag van jullie paarden in mijn pony. Voordat ik overging op suikerarm voer was hij namelijk ook zo. Magnesium zou je eventueel bij kunnen voeren maar zou kunnen zijn dat je paard een calcium overschot heeft en daardoor onvoldoende magnesium opneemt. Ik zou persoonlijk een bloedcheck willen doen voordat ik het een en ander bij ga voeren.
Je kan er ook voor kiezen om, als je pony wat meer in het werk staat, pulp met zemelen bij te voeren bijvoorbeeld icm een vitaminebrok. :) Dit zorgt voor langzaam vrijkomende energie. Ik start de klasse II endurance met mijn paard en we zijn op één wedstrijd na klasse III startgerechtigd. Bij mij lag het echt aan zijn voerpatroon. Staat jouw paard veel op de weide? Hoe is je gras? Veel fructaan? Hier kunnen veel paarden ook érg heftig op reageren! Een paar uurtjes weidegang voor mijn pony en ik merk het gelijk...

stalletje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:06

Ik lees even mee. Ik heb ook zo'n paard, hij is verkeers mak, grote vrachtwagens daar geeft hij niet om, maar een klein plasticzakje neemt hij toch een luchtsprong! Ik ben er 2 keer behoorlijk hard afgevallen. Ik was al een bange ruiter, maar nu is dat nog erger, durf niet meer buiten te rijden....

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:24

Mijn pony is ook zo. Snelwegviaducten, treinen, helikopters, groepen wielrenners en motorrijders... allemaal geen probleem meer, want aan gewend, maar een schaduw die verkeerd valt of een nieuw verkeersbord en het drama is compleet. Aan sommige dingen (honden, water, mensen die opeens hun hand naar haar hoofd uitsteken) heeft ze nooit kunnen wennen. Verandering van stalling en voer heeft iets geholpen, maar niet veel.

Ontspanning erin krijgen was eerst bijna onmogelijk. Het voelde zoals jij zelf ook omschrijft als een bom die ieder moment kon ontploffen, onveilig en niet echt relaxed buitenrijden zo. Zelf ontzettend veel geduld opbrengen en rustig blijven heeft soms succes, maar soms ook niet. Tegenwoordig kan ze de spanning wel af laten glijden. Dat duurt maximaal drie seconden, dan begint het weer, maar hé... het is al iets. :D Er echt tussenuit knijpen doet ze overigens ook bijna nooit.

Ik heb gewoon ermee leren leven. Mijn pony is ontzettend lief en braaf, de jouwe zo te horen ook, alleen een beetje onzeker. Streng aanpakken heeft dus ook totaal geen nut. Aan veel dingen laten wennen kan wel wat schelen, maar die reacties houd je toch wel. Ik denk dat sommige paarden gewoon zo zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:27

Toch even zeggen dat ik het heel fijn vind te lezen dat er nog mensen zijn met zo'n paard :) Ik merk dat het aan 'buitenstaanders' soms moeilijk uit te leggen is, een paard dat écht bomproof is en toch schrikkerig.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:37

vandaag ook wezen buitenrijden,weet niet wat het is maar was echt een ontzettende gespannen stuiterrit,terwijl ik echt niet zelf gespannen was.
met opzadelen de rust zelfe,eerste 5 minuten ook rustig,daarna opeens leek er wel een knop om te gaan,steeds proberen opeens om te draaien,ben afgestapt want wou niet in de sloot belanden met paard en al,heel eind gelopen tot het ruiterpad begon,daar weer opgestapt en weer steeds schrikken,kop omhoog,snuiven en proberen om te draaien steeds weer,heb hem toch verder ween te krijgen moest stuk door polder en dan kom ik in het bos,ook daar stressy,steeds snel dribbelen,draven ging hij steeds opzij kijken en naar de grond en afremmen en so on,was dus niks ontspannends aan en was blij dat ik weer terug was,paard zeiknat van het drukke gedrag,had alleen 2x een stukje in draf en een stukje gegalopeerd,dan sprong hij ook steeds opzij voor boskabouters pffff vermoeiend

MarijkeFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:20

die van mij kan ook neit mee op buitenrit, Die schrikt echt overal van, maar hij si in verleden ook meerdere malen in de sloot gevallen.......

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:54

Solleke_Noah schreef:
Toch even zeggen dat ik het heel fijn vind te lezen dat er nog mensen zijn met zo'n paard :) Ik merk dat het aan 'buitenstaanders' soms moeilijk uit te leggen is, een paard dat écht bomproof is en toch schrikkerig.

Haha ja, helemaal als je moet uitleggen dat je snuivende, kijkerige monstertje toch echt wel betrouwbaar is :Y) Ik vertrouw er meestal maar gewoon op dat mijn pony uiteindelijk bij me blijft, dat doet ze namelijk ook. Héél soms niet, maar daar kan ik dan toch niks aan veranderen.

Finally, het ís ook vermoeiend :j Lijkt me ook voor de paarden zelf niet fijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:02

Ja he, soms ben ik bijna blij als de rit erop zit omdat het zo vermoeiend is geweest :o Gelukkig is het meestal gewoon leuk hoor, op die wegspringacties na :D edit: kijk dan wat een engeltje: [RIJ-ITP] Rij mee op onze vijfdaagse trektocht! treinen, terrasjes, door de stad rijden, hij is echt voor alles te overtuigen! :) Maar die wegspringacties, tja die blijven..

Mijn paard en ik vormen gewoon een goed team, ik let op auto's en vrachtwagens enzo, hij op levensgevaarlijke putdeksels :j

Iemand vroeg nog iets over gras, zou dat zoveel maken ja? Mijn paard staat altijd op gras, we hebben meer dan 2 hectare voor drie paarden, op kleigrond, dus gras genoeg (wel onbemest gras, dus misschien wat gestresst?), mijn paard is ook te dik.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:54

Om antwoord te geven over wat mijn paard te eten krijgt. Ze staat 24/7 buiten, snachts op de paddock met hooi bijgevoerd. Ze krijgt alleen een halve schep combi brok/muesli na het werken. We rijden dan ook alleen recreatief.

Ik ga proberen om een neusbontje en/of een oornetje te gebruiken. Dus om te voorkomen dat ze naar alles op de grond kijkt en het geluid een beetje te dempen. Ben benieuwd of dit gaat schelen.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:28

Ik merk heel veel verschil met mijn pony nu en zo'n twee jaar geleden. We hebben ook dan wel wat drastische veranderingen meegemaakt. Van 24/7 op de wei naar grotendeels op een groot stuk zandland (dus zonder gras) en onbeperkt hooi. Een paar uurtjes op het gras gaat wel maar zodra ik dat hele dagen ga doen gaat het bij hem in zijn koppie toch niet goed.

Even ter indicatie: van pony die met bijrijder en al uit het niks het ruiterpad uitvliegt de drukke weg op naar pony die met neckrope en stem te rijden is op het strand..

Het heeft wellicht met verschillende factoren te maken maar bij mij kwam het grotendeels door te veel fructaan en suikerrijk voer.

Overigens staat mijn pony wel 24/7 buiten ook ivm de wedstrijden die wij rijden.

Ik had endurance nooit voor ogen gehouden vroeger maar inmiddels zijn we heel wat wedstrijdjes verder dus wonderen zijn de wereld niet uit zolang je er zelf maar in blijft geloven!!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:52

Kingloveyou schreef:
Ik merk heel veel verschil met mijn pony nu en zo'n twee jaar geleden. We hebben ook dan wel wat drastische veranderingen meegemaakt. Van 24/7 op de wei naar grotendeels op een groot stuk zandland (dus zonder gras) en onbeperkt hooi. Een paar uurtjes op het gras gaat wel maar zodra ik dat hele dagen ga doen gaat het bij hem in zijn koppie toch niet goed.

Even ter indicatie: van pony die met bijrijder en al uit het niks het ruiterpad uitvliegt de drukke weg op naar pony die met neckrope en stem te rijden is op het strand..

Het heeft wellicht met verschillende factoren te maken maar bij mij kwam het grotendeels door te veel fructaan en suikerrijk voer.

Overigens staat mijn pony wel 24/7 buiten ook ivm de wedstrijden die wij rijden.

Ik had endurance nooit voor ogen gehouden vroeger maar inmiddels zijn we heel wat wedstrijdjes verder dus wonderen zijn de wereld niet uit zolang je er zelf maar in blijft geloven!!!

In de winter staan de paarden alleen op paddock met onbeperkt ruwvoer, en dan is er eigenlijk geen verschil. Ik denk dus niet dat hier een verschil in zit. Ik moet wel zeggen dat het alleen erger is geworden sinds we haar hebben, en dat maakt het voor mij wel apart. Toen ik haar net had hadden we veel meer spanning richting het bos (door verkeer) en was dat meer het probleem, maar kon ik in het bos zorgeloos rijden. Nu is het verkeer eigenlijk geen probleem meer, maar heeft ze veel meer schrik reacties in het bos. Het lijkt wel of haar spanning is verplaatst, heel apart! Morgen gaan we weer op een lange rit en ik ben benieuwd :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:52

Ben jij de enige die op dit paard rijdt of rijdt er ook wel eens iemand anders op? In het laatste geval: doet het paard dan hetzelfde op dezelfde plaatsen of misschien weer op andere plekken of juist helemaal niet? Het kan namelijk zijn dat je (onbewust) bij bepaalde plaatsen aanspant, terwijl je denkt dat je ontspannen bent. Zelfs een vuistmaken met losse teugels voelen paarden al. Als je paard wegschiet op een bepaald stuk, dan is het handig om terug te rijden naar die plek en net zolang rond die plek stil te blijven staan tot de spanning weg is en dan weer een stukje te rijden. Voel je weer spanning bij hem, dan weer terug zetten en wachten tot de spanning weg is.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:08

Als je daar weinig verschil in merkt dan zou het weleens aan je eigen houding kunnen liggen. Onbewust een bepaalde spanning overbrengen kan heeeel erg goed. Wellicht heb je interesse in een les bij Paulette Zorn. Zij is Western instructrice maar heel veelzijdig. Zo heeft ze ook veel verschillende enduranceruiters in haar lessen e.d. Ze ziet heel erg goed wanneer en waar jij spanning hebt. Ze heeft mij ook goed geholpen (het is helaas dat ze zo ver weg woont.. :( ) Dus als ik iemand aan kan raden.. :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:06

Shenavallie schreef:
Ben jij de enige die op dit paard rijdt of rijdt er ook wel eens iemand anders op? In het laatste geval: doet het paard dan hetzelfde op dezelfde plaatsen of misschien weer op andere plekken of juist helemaal niet? Het kan namelijk zijn dat je (onbewust) bij bepaalde plaatsen aanspant, terwijl je denkt dat je ontspannen bent. Zelfs een vuistmaken met losse teugels voelen paarden al. Als je paard wegschiet op een bepaald stuk, dan is het handig om terug te rijden naar die plek en net zolang rond die plek stil te blijven staan tot de spanning weg is en dan weer een stukje te rijden. Voel je weer spanning bij hem, dan weer terug zetten en wachten tot de spanning weg is.

Ik rijd het paard samen met mijn moeder, maar zij rijd er alleen mee in de bak. Ze is te heftig voor haar om mee buiten te rijden. Ik denk ook wel dat ik de spanning kan over brengen, vooral nu ik er goed vanaf ben gevallen. Ik probeer altijd heel ontspannen te zitten maar een paard hou je natuurlijk niet voor de gek :D Vandaag hebben we weer een rit gereden. Er lag ineens een vuilniszak op het zandpad naar het bos, en dit vond ze zo eng dat ik uiteindelijk gewoon heb moeten afstappen. Niet omdat het te heftig werd, maar gewoon omdat ik haar met geen mogelijkheid er langs krijg. Het is echt stilstaan als een standbeeld, tot je haar uit haar trance haalt, dan gaat ze heel hard achteruit. Soms krijg ik haar een paar stapjes verder, maar die gaan daarna net zo hard weer terug uit. Tenzij ik een halfuur bezig wil zijn moet ik gewoon af stappen. Ik was hierdoor dus eigenlijk alweer zo chagerijnig! Dan denk ik, er is net een hele tractor voorbij gekomen maar een stil liggende zak kan je echt niet langs af?

Het begin van de rit was een en al spanning, al knorrend briezend en als een bommetje lopen we richting het bos :+ Uiteindelijk na veel draven begon ze te briezen en liet ze haar hoofd wat zakken. Dan begint ze te ontspannen en als ik eenmaal echt de ontspanning er in heb loopt ze heerlijk en is ze minder snel van de wijs te brengen. Op de terug weg zijn alle obstakels overigens even eng, maar gaat ze er wel zeker sneller langs als op de heenweg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:03

Ik denk dat waar je nu tegenaan loopt dat ze niet zelfverzekerder raakt. Ze gaat er wel langs, maar met het idee dat het eng is!
Zo ook naar de betonblokken lopen en achteruit springen. Ze doet het wel, maar haar idee van die blokken is: ENG!

Je zult dus een soort schriktraining buiten moeten gaan organiseren. Dus enge vuilniszak? Meteen afstappen. Er naar toe laten lopen. Daar ontspannen. Dan om de zak heen laten lopen (zowel linker als rechteroog meepakken). Dan over de zak. Dan zak over haar heen etc.

Zo ook met die betonblokken, maak er maar een oefening van. Naar de blokken, om de blokken, op de blokken, over de blokken etc. etc.

Je zult pas vooruitgang zien als zij weg gaat bij de objecten vanuit ontspanning.

Dus: spanning? Blijf bij het object. Ontspannen? Dan kun je weer verder. Eerder niet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 19:32

Sassol schreef:
Ik denk dat waar je nu tegenaan loopt dat ze niet zelfverzekerder raakt. Ze gaat er wel langs, maar met het idee dat het eng is!
Zo ook naar de betonblokken lopen en achteruit springen. Ze doet het wel, maar haar idee van die blokken is: ENG!

Je zult dus een soort schriktraining buiten moeten gaan organiseren. Dus enge vuilniszak? Meteen afstappen. Er naar toe laten lopen. Daar ontspannen. Dan om de zak heen laten lopen (zowel linker als rechteroog meepakken). Dan over de zak. Dan zak over haar heen etc.

Zo ook met die betonblokken, maak er maar een oefening van. Naar de blokken, om de blokken, op de blokken, over de blokken etc. etc.

Je zult pas vooruitgang zien als zij weg gaat bij de objecten vanuit ontspanning.

Dus: spanning? Blijf bij het object. Ontspannen? Dan kun je weer verder. Eerder niet.

Ik heb dit wel al een soort van gedaan. Dus iets engs aan de hand op af lopen maar niet zo uitgebreid zoals jij nu uitlegt. Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. Ik vind het zo raar dat ze na 100x door de blokken lopen zonder aangevallen, opgegeten of ontvoerd te worden ze het eng BLIJFT vinden. Maar goed wat jij zegt, uiteindelijk wilt ze alles voor je doen maar ze loopt wel echt ontzettend gespannen dan overal langs af.

Bedankt voor de tip dit ga ik proberen!