Moeilijk te rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaxo

Moeilijk te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:05

Hallo allemaal,

Ik rijd nu inmiddels een jaar op mijn verzorgpony, maar nog steeds is die moeilijk te rijden.
De pony is nog maar 5 jaar en aangezien de eigenaresse (13jaar) hem nog niet helemaal aankan, hadden ze mij gevraagd. Je kunt eigenlijk alles wel met de pony, op buitenrit, naar het bos, naar het strand, door het dorp, hij is alles wel gewend, (op wegvliegende eenden na).
Wat nou het probleem is, is dat als de pony gereden word in de bak, en je vraagt wat meer van hem, hij moeilijk gaat doen. Hij gaat dan steigeren, bokken, oren in zn nek leggen, expres naar buiten lopen.. Allemaal kleine streekjes haha! Maar bij kleine kinderen is de pony super lief en doet ie alles voor ze, maar als je wat meer van em gaat vragen zoals voltes maken, aan de teugel lopen, wijken enz... Daar word ie niet zo blij van.
Hebben jullie misschien ook tips om het rijden weer leuker te maken? Vooral het naar buiten vallen is een groot probleem, hij loopt dan tegen de bakrand aan..

Alvast bedankt!! *D

marleen_a_a

Re: Moeilijk te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:16

ik zou die pony gewoon flink op zn donder geven als die dat doet.... Verder kan ik helaas ook geen oplossing bedenken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:19

Is er al gekeken naar de rug? Het zadel? Het gebit? Past de rest van het tuig goed?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:20

Heb je de buitenkant er wel goed bij? Anders is het logisch dat-ie over de buitenschouder valt, zeker als je alleen met de binnenteugel een volte in zet bijvoorbeeld.
Hoe reageer jij trouwens als hij naar buiten valt?

06tess04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:23

misschien een keer na laten kijken?
succes! :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:27

Rustig opbouwen en de tijd nemen om hem werkelijk iets te leren. Die dingen kosten nou eenmaal tijd. Het hoeft niet zo lang maar wel regelmatig. Dus niet maanden aan een los teugeltje buiten en dan weer een week vol aan de bak. Een paar keer per week een half uurtje aan werken. Het liefst onder begeleiding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:28

Bij het naar buiten vallen en tegen de bakrand aankomen helpt alleen op de derde of vierde hoefslag te gaan rijden. Is sowieso veel beter omdat je het paard dan recht kunt richten en hij leert om op zijn eigen benen te lopen.

En ben je zeker dat hij niets mankeert? Als hij altijd zo heeft mogen lopen zoals hij dat wilde en er wordt ineens iets van hem gevraagd kan dat zeer zeker tot ongemak leiden als hij ineens andere spieren moet gebruiken.

Lindaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:37

Hij is nagekeken door een paardenmasseur, het zadel en tuig is op maat gemaakt allemaal dus daar kan het niet aan liggen.
Als de pony naar buiten valt reageer ik met binnenteugel en been met buitenbeen. Met het longeren is er niks aan de hand en loopt hij heel normaal verder.
Als ik de pony op zn donder geef vlieg ik eraf. Ik heb een blessure aan mijn rug vanwege een eerdere val (ook met deze pony) dus daar zit ik niet echt op te wachten..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:39

Op zijn donder geven is, denk ik, ook niet de oplossing. Het klinkt meer als dat de pony het niet weet en nog niet geleerd heeft.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:45

Als hij naar buitenvalt moet je juist niet aan je binnenteugel trekken, dan valt hij alleen maar meer naar buiten.
Probeer idd veel op de 3de hoefslag te rijden, en 'm daar te houden met je buitenbeen (en desnoods buitenteugel). Niet met je binnenteugel.

Lindaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:48

Met de buitenteugel werkt helaas niet. Hij loopt dan verder naar buiten, dus dan zet ik hem meestal meer in het midden..

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:54

De pony is nog niet veel gereden en weet waarschijnlijk nog niet zo goed wat er nou van hem gevraagd word. Wees duidelijk met je hulpen en beloon hem met je stem zodat hij weet dat hij het goed doet. Dus ga niet tikken of wat dan ook dan gaat hij alleen maar bokken.
ik zou van een goede instructrice les gaan nemen. En veel afwasseling zoals grondwerk, buitenrit en soms bak. Zet pionnetjes in de bak dat je ook doelgericht gaat rijden

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:55

Met je binnenteugel zal in elk geval ook niet werken, omdat hij dan gewoon over de buitenschouder weg loopt. Die moet je begrenzen.
Mag ik vragen waarom je ook al met wijken ed bezig bent? Ik zou eerst gaan voor gehoorzaamheid (tempocontrole, en een goed stuur!) en daarna pas met lastigere oefeningen.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:00

als ie zo naar buitenvalt dat ie je been plet een keer goede kuitklop dat ie het niet mag doen werkt vaak ook en als ie bokt of steigert flink op zijn donder geven en eventueel als ie steigert zweepje tussen zijn oren slaan dan stoppen ze daar ook wel mee. wel opletten dat je dat niet te hard doet want het doet daar erg zeer. en idd zijn rug en hals ff na laten kijken door een osteopaad. veel succes verder

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:05

Lindaxo schreef:
Hallo allemaal,

Ik rijd nu inmiddels een jaar op mijn verzorgpony, maar nog steeds is die moeilijk te rijden.
De pony is nog maar 5 jaar en aangezien de eigenaresse (13jaar) hem nog niet helemaal aankan, hadden ze mij gevraagd. Je kunt eigenlijk alles wel met de pony, op buitenrit, naar het bos, naar het strand, door het dorp, hij is alles wel gewend, (op wegvliegende eenden na).
Wat nou het probleem is, is dat als de pony gereden word in de bak, en je vraagt wat meer van hem, hij moeilijk gaat doen. Hij gaat dan steigeren, bokken, oren in zn nek leggen, expres naar buiten lopen.. Allemaal kleine streekjes haha! Maar bij kleine kinderen is de pony super lief en doet ie alles voor ze, maar als je wat meer van em gaat vragen zoals voltes maken, aan de teugel lopen, wijken enz... Daar word ie niet zo blij van.
Hebben jullie misschien ook tips om het rijden weer leuker te maken? Vooral het naar buiten vallen is een groot probleem, hij loopt dan tegen de bakrand aan..

Alvast bedankt!! *D

Ik zou zelf maar eens les gaan nemen van iemand die er verstand van heeft en niet langer aan blijven modderen!
Als jij na een jaar nog steeds problemen hebt, en ook de eigenaresse niet kan helpen...tja!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:07

Verdiep je eens in de methode Antoine de Bodt, als je met rechtrichten al dergelijke problemen hebt.

Lindaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 18:09

Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad MelisWess, maar een buitenrit kan ze wel, dat gaat helemaal goed. Ik ben nu klaar met examens enzo dus ben van plan om straks met haar op les, maar wat is dan het beste, priveles of gewoon in een groep?

En LoveBodin, ik ben niet intensief bezig met wijken, meer om te kijken wat ze allemaal kan. Voor een 5jarige kan ze al een hoop, ze snapt alleen sommige dingen nog niet helemaal. Ik had al met de eigenaresse overlegd hoe zij dit doet met naar buitenvallen, maar zij probeert het op te lossen met hem voorwaarts te rijden, wat ik persoonlijk erg lastig vind, aangezien de pony dan weer moeilijk gaat doen.

De pony is al geholpen aan zijn rug, dit heeft wel een stuk verbetering geleverd, het was eerst nog slechter. Maar aanpakken kun je beter niet doen bij deze pony, aangezien die dan flipt. En het is niet zo dat ik bang voor hem ben hoor, totaal niet, maar het is gewoon wat moeilijk om hem te rijden haha.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:25

mhhh, bij een 4 tot 5 jarige erop los tikken en meppen omdat ie niet begrijpt wat ie moet doen ?
Pak vast biertje en chips erbij :)*

Pony "snapt" buitenteugel niet ?, hij hoort daarop een natuurlijke reactie te geven of jij begrijpt de term buitenteugel nog niet goed en doet zelf iets verkeerd.

Stapje voor stapje met jonge paardjes gaan bouwen aan een ontspannen houding en vandaar uit stapsgewijs oefeningen gaan aanleren.
Dat aanleren doe je ernaast, samen met ervaren iemand, pas als dat goed voelt voor jou en pony ga je erop & hetzelfde herhalen en herhalen en doortrainen.
En ondertussen het ook nog leuk en boeiend kunnen houden voor deze jonge flierefluiter *\o/*

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:38

Dit komt me bekend voor... Ik rijd sinds een tijdje ook op een 4-jarige NWR Welsh merrie, die ik nu net 3 maanden zelf beleerd heb. Ze pakt het heel goed op, maar heeft ook een tijdje gehad dat ze de volte linksom niet goed wou. Ik heb nu privéles en ben erachter gekomen dat het aan mij ligt, ik had eerst namelijk de buitenteugel er niet goed aan, en moest gewoon wat strenger worden. Heb je ook les? Misschien kun je ook wel voor wat afwisseling zorgen (weet niet wat je allemaal al doet). Verder is het in ieder geval handig om van een ervaren persoon (privé) les te hebben, hier leer je gewoon heel veel van! Succes!

igesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:43

Met een zweep slaan tussen zijn.oren als die stijgerd ??? Wat is dat voor onzin.
Het is een jong dier geduld
en les nemen

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:51

Lindaxo schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad MelisWess, maar een buitenrit kan ze wel, dat gaat helemaal goed. Ik ben nu klaar met examens enzo dus ben van plan om straks met haar op les, maar wat is dan het beste, priveles of gewoon in een groep?

ik spreek uit ervaring. Mijn haff deed het toen hij 5 was ook super. Kon dingen uit het L. Perfect ging het. Toen een jaartje of langer niet veel getraind en nu wil ik het weer oppakken. Loopt sloom in de bak, evenwicht ook moeilijk, dus kan ook tegen bakrand op lopeb als ik buitenteugel niet goed gebruik. Ik heb prive les en zijn nu bezig om goed voorwaarts door de lopen en vraag verder niets, wel figuren en aan de teugel zodat we een doel hebben en niet dronken door de bak rijden. Als ik stap en van hem draf vraag en hij doet het mag je absoluut geen been geven en hem met je stem belonen. Ga dan weer terug naar stap. Ga veel wisselen van halt, stap, draf en beloon hem zodat hik begrijpt wat je bedoeld! Daarna kan je het langzaam opbouwen en je zult zien dat hij niet meer bokt en steigerd.. en als je de galop ingaat en bokt kan het ook karakter zijn. Dat gaat er ook wel uit. Ik hoop dat je op zoek gaat naar prive les. Met geduld kom je er wel weer.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:48

igesz schreef:
Met een zweep slaan tussen zijn.oren als die stijgerd ??? Wat is dat voor onzin.
Het is een jong dier geduld
en les nemen

zeker als het gevaarlijk word. je moet het niet doen bij de eerste beste steiger maar als t gevaarlijk word zeker wel. en ik spreek uit ervaring ben zelf bijna verongelukt met mijn paard die liet zich nog net niet achter over vallen en ja is ook een jong dier maar dan is dat toch echt de enigste oplossing dan geduld want dat werkt niet altijd en ik heb toch nog best veel geduld..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:59

Loverubi schreef:
als ie zo naar buitenvalt dat ie je been plet een keer goede kuitklop dat ie het niet mag doen werkt vaak ook en als ie bokt of steigert flink op zijn donder geven en eventueel als ie steigert zweepje tussen zijn oren slaan dan stoppen ze daar ook wel mee. wel opletten dat je dat niet te hard doet want het doet daar erg zeer. . veel succes verder

Sorry hoor maar deze methode is jaaaaaaren geleden al achterhaald. Dit is niet de manier om een jong paard wat te leren. En ook niet om jezelf als ruiter te ontwikkelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:11

Lindaxo schreef:

Wat mijns inziens helpt is om het paard te begrijpen. Het paard haalt namelijk geen 'streekjes' uit. Je hebt een doodbraaf paard, wat simpelweg niet uit KAN voeren wat je wilt. Als ik jou keer op keer vraag 20 push-ups te doen, terwijl je dat simpelweg niet kan ga je ook van alles proberen om een andere, makkelijkere oefening te mogen doen.
Dat heeft niks te maken met dat je dan ongehoorzaam bent, wel met de vraag die aan je gestelt wordt.

Hoe je het rijden dus leuker kunt maken? Door oefeningen te vragen die misschien wel uitdagend, maar niet onmogelijk zijn voor het paard. Als het paard naar buiten valt, is een volte met stelling naar binnen veel te moeilijk. Een volte met stelling naar buiten is dan wel wat makkelijker te voltooien.
Aan de teugel lopen is geen oefening die je even vraagt. Dat is een gevolg van correct rijden, daar gaat dus ook al iets fout.

Een goede oefening is om eens met alleen buitenteugel te rijden. Binnenteugel dus helemaal loslaten. Is in het begin heel lastig, maar het dwingt jou wel om het probleem op de juiste manier op te lossen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:47

Naast wat er al gevraagd wordt of hij niets lichamelijks mankeert, is mijn vraag: vraag je niet teveel van het beestje? Hij is nog maar 5 en je rijdt er al een jaar op, maar niet ieder paard/pony kan automatisch meteen alles wat er gevraagd wordt. Hij is in dat jaar nog erg in de groei geweest (en mogelijk nu nog). De bespiering verandert en dus heb je ook kans dat het zadel niet meer optimaal zit. Ook kan het zijn dat hij aan het wisselen is en dus een gevoelige mond heeft. Een paard doet sowieso niets expres om een mens dwars te zitten, er zit altijd een gegronde, lichamelijke of geestelijke reden achter. ;)