Jong paard en vliegenspray.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Jong paard en vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:50

Hoe leer ik mijn 4 jarige dat vliegenspray niet eng is?
Ik heb al geprobeerd om gewoon simpelweg met een plantenspuit met water en zelfs een deobus.. Maar alles is eng en het wordt ook niet minder jammer genoeg. Ben nu al een paar weken aan het oefenen maar kan haar nog niet zonder gek doen insprayen.

Ik neem aan dat meerdere paarden dit eng vinden, dus hoe hebben jullie dit opgelost?

baudyh

Re: Jong paard en vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:54

Ik maak altijd eerst zelf dat geluid als ze dat accepteren. Eerst een keer sprayen. En dat langzaam uitbreiden. Werkt eigenlijk altijd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:55

Door toch in te spuiten. Laten ervaren dat er niets aan de hand is.
Maar wat doet ze precies? Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:56

gewoon doen. die van mij word helemaal hysterisch ( ik heb nu een roller maar ze wordt hysterisch door de geur... )
ik ben voor het spray geluid ( ze haat ook wondspray ) uren ( maar dan ook echt uren, denk wel 5-6 uur lang ) bij haar in het land gaan zitten ( ongeveer 10x20 ) en gewoon in het wilde weg me plantespuit leegspuiten steeds dichterbij.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:56

Ik spray in het begin altijd in het zichtveld gewoon in de lucht. Dat ze het zien en als ze dat niet eng vinden ga ik pas naar het lichaam.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:01

Ik spuit altijd eerst een paar keer naast het paard, daarna rustig op de benen en zo verder op het lichaam.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:03

Het zit 'm vaak in de timing. Je moet gewoon rustig blijven spuiten totdat het paard ook maar een klein beetje gewenst gedrag vertoond. Dan hou je onmiddellijk op.

Mijn merrie vind het ook maar niks, maar ze begrijpt inmiddels wel dat ze het maar beter even over zich heen kan laten komen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:05

Inderdaad met veel geduld kun je veel bereiken. Blijven oefenen. Helaas blijven sommige het eng vinden. Als het niet gevaarlijk word deden wij het in de stal, kunnen ze geen kant op en werd het uiteindelijk beter. En anders toch met een sponsje doen.
Zelf het pssst geluid maken of een ander hard geluid om het te maskeren. Maar dat is dus wanneer het geluid het probleem is, en niet de geur of de beweging

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:06

Ik heb geleerd dat je een paard de mogelijkheid tot vluchten nooit mag ontnemen.
Dus longeerlijn eraan, ga je met je gezicht naar de schouder staan met in je linkerhand het longeertouw en in de rechterhand het spuit flesjes. Eerst in de lucht sprayen, pas wanneer dit oke is op het lichaam gaan spuiten. Paard zal in eerste instantie willen vluchten. Laat hem dat maar doen maar zorg dat hij om jou heen vlucht met je longeertouw en blijf op schouderhoogte staan zodat je veilig staat. De lijn niet laten vieren. Terwijl hij vlucht blijf je gewoon rustig doorspuiten totdat hij doorheeft dat het niet eng is en stil gaat staan. Dit kan soms lang duren maar gewoon volhouden tot hij stil staat.
Herhaal bovenstaande bij de andere kant van het paard.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:07

Donna89 schreef:
Inderdaad met veel geduld kun je veel bereiken. Blijven oefenen. Helaas blijven sommige het eng vinden. Als het niet gevaarlijk word deden wij het in de stal, kunnen ze geen kant op en werd het uiteindelijk beter. En anders toch met een sponsje doen.
Zelf het pssst geluid maken of een ander hard geluid om het te maskeren. Maar dat is dus wanneer het geluid het probleem is, en niet de geur of de beweging

Ik zou er zelf niet voor kiezen om dit in de stal te doen. Heb dit een keer grandioos fout zien gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:10

Fluiten of zingen terwijl je sprayt of gewoon overgieten in een andere fles zodat je het met een sponsje kunt aanbrengen. Onze Arkos met zijn 9 jaar is nog steeds explosief als je sprayt, dus gewoon een klein haarverf flesje omgedoopt en gevuld met vliegenspray en een pannensponsje bij de hand om het mee over het lichaam uit te smeren ..

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:12

ik laat altijd iemand het paaard beet houden en spray dan een keer en praat tegen haar stel haar gerust en blijfen door praaten net alsof er niets is.

zelf zou ik niet kiezen in een stal want als het paard gek doet kun je niet weg komen ik zou zeggen oefenen in het midden van de bak of wiede.

als hij bang blijft kun je het eventueel op een sprons sprayen en daar mee over het paard wrijfen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:20

Gewoon doen.

Mijn 4 jaarse is er ook geen fan van. Eerste keer resulteerde in kapot halstertouw en paard foetsie.
Nu blijft ze gewoon staan, al zet ik haar voor de zekerheid niet vast maar houd het touw in m'n hand.

Begin altijd bij de benen en zo verder.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:47

Ik doe het ook gewoon. Het is niet zo dat ik stop halverwege omdat ze het eng vind. Ik vind het wel vervelend dat ze zo aan het spartelen is. Vandaar mijn vraag.

Het is een heel braaf paard, eigenlijk nergens bang voor en niks is te gek. Ik gok dat het het geluid is want afspoelen vind ze niet eng, maar als een paard naast haar ingesprayt word is het ook eng.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:49

je kunt ook proberen om eerst eens met de fles over hem heen te gaan zonder te spuiten.
Daarna zing je een leuk dreuntje en spuit je het erop. Paar keer herhalen en vaak vinden ze het dan helemaal niet eng meer. En kun je gewoon inspuiten zonder te zingen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:51

Het went vanzelf :j

Wij gaan ook gewoon door en de reactie wordt uiteindelijk wel minder. Paard in kwestie vindt het nog steeds niet geweldig en beweegt wat maar lang niet zo wild als in het begin. Hij reageert er helemaal niet meer op als het paard naast hem wordt ingespoten,

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:51

Ik Ali hem met de sppuitmond en spuit , geen eng geluid en toch spray , fdaarna steeds verder uitbreiden met gewoon spuiten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:52

Het klinkt simpel maar het is idd puur gewoon doen. Mijn 4 jarige was ook panisch. Die vond mij na het sprayen ook gewoon een half uur niet meer lief :+ hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. Nu reageert ie niet eens meer.
met de tuinslang gaat ie er zelfs even lekker voor staan als het warm is :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:57

Bij mij was stal wel de oplossing. Met halster en halstertouw alle ruimte geven om weg te lopen. Dan sprayen tot hij stil staat en dan stoppen en belonen. En niet in 1 avond klaar willen hebben. Beide kanten insprayen en een dag later weer opnieuw. Daarna uitgebouwd naar stalgan met ruimte voor weglopen. En dit jaar staat hij gewoon vast en kan ik sprayen tot ik een ons weeg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:03

Paard aan een touwtje vast houden waar je wat ruimte hebt.. en sprayen maar :+

Paard zal weg willen lopen, maar jij hebt em vast.. en dus loopt hij een kleine volte om je heen..
En dan gewoon blijven sprayen tot ze ontdekken dat het niet eng is.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:04

Tja.. Gewoon doen en doorgaan, eventueel kalmeren met je stem als ze echt in de stress schieten en meer dan dat kan je ook niet doen.

Mijn pony kan het 10x prima ondergaan en bijna staan te slapen met het sprayen, en daarna besluit ze ineens dat ze het eng vind en gaat ze hangen. Dan stop ik even totdat ze weer besluit rustig te staan en daarna spray ik gewoon weer verder. Als je zelf ongestoord bezig bent pakt je paard dit ook wel op. Ze moeten het toch een keer leren..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:06

Eerst in het lucht ledig spuiten tot ze het geluid van de spray niet meer eng even en dan daarna Casarell (boven) haar methode uitvoeren. Laat je niet van je stuk brengen en blijf je paard netjes staan, spuit weghalen en belonen. Dan leert je paard dat sprays en stilstaan gelijk zijn aan snoepje/beloning!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:20

Oefenen oefenen oefenen.

En als oefenen niet helpt of je houd altijd een gestresst paard na het sprayen. Dan kan je ook gewoon een vochtige doek nemen en deze inspuiten met vliegenspray en dan je paard gewoon inwrijven.
Uiteindelijk is dat ook nog besparend want een groot deel van de spray vervliegt wanneer je op je paard sprayt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:27

Die van mij is bang voor alles wat spuit, dus ik spuit gewoon en ze krijgt een tik als ze echt belachelijk doet. Bang zijn mag ze, maar zolang ze blijft staan zoals ze staat boeit het me niet. Komt ooit wel een moment dat ze het accepteert, zo vaak spuit ik er niks op. Zo doe ik het ook bij mijn jonge angsthaas, gewoon spuiten wat nodig is en weer weg ermee.

Meestal ben je klaar na 4/5 sprays en is het paard weer rustig zodra de bus weg is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:31

Zoals "Powerreiner" het beschreven heeft dat is zeer zeker de beste manier, als je dit goed doet dan zal het paard al bij de eerste training dit insprayen accepteren. dus een paar dagen herhalen en klaar is kees, helemaal niet moeilijk dus.
Dit werkt echt bij elk paard.
Zelf rust en zekerheid blijven uitstralen, zeker het paard niet gaan tegen houden, het paard moet dus kunnen vluchten.
Maar het moeilijke zit er in dat je het paard moet kunnen inlezen, actie en reactie op elkaar afstellen, belonen net op het juiste moment, timing dus, ......
Een trainer kan dit het beste aan jou en je paard aanleren.