Monnikspeper/ provarium breeding voor "hete" ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Monnikspeper/ provarium breeding voor "hete" ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:32

hoi iedereen, ik heb vorige zomer een 6 jarige ruin gekocht en hij staat sinds die dag bij 5 merries.
Zijn gedrag is uitermate geworden, ik wil hier mee zeggen dat ik er geen kant aan krijg.
Hij dekt alle merries en ze mogen niet naar de paarden van de buren, hij drijft "zijn " merries 1 voor 1 weg van de draad.
Ik heb een hengst in ruinenvel :j
Nu dacht ik deze kruiden te geven maar ik wil eerst wat research en ervaringen weten vooraleer ik een bestelling ga plaatsen.

Hij gedraagt zich tegenover mij ook als een hengst, toont veel bijtgedrag en stelt zich groot op.
Als ik hem uit de kudde haal zit er maar 1 ding in zijn hoofd, zo snel mogelijk weer naar mijn merries...de aandacht naar mij is totaal verdwenen...hij weet geen blijf met zichzelf...is 1 brok spanning geworden.

Graag wat advies, dank!

crazyshar

Re: Monnikspeper/ provarium breeding voor "hete" ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:34

kun je hem niet apart zetten of met andere ruinen als hij dit zo erg vertoont?

ik zou hier toch niet van gediend zijn en zou hierop ingrijpen en de oorzaak weg halen voor er ongelukken gebeuren en dit niet verbloemen met kruiden of medicijnen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:37

Mijn ruin houd ook erg van merries dekken maar ik heb er altijd een draadje tussen. Lijkt me voor die merries ook niet zo fijn als die ruin er steeds op springt. Geen idee of je dat met kruiden en poeders kunt verminderen. Heb ik nog nooit van gehoord. Een draadje spannen is denk ik simpeler.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:37

ze staan thuis en we hebben alleen maar merries. Er heeft even een andere ruin bij gestaan en die hebben we moeten uit elkaar houden omdat ze niet ophielden met vechten.
De kruiden zouden de drang wat verminderen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:41

Hij dekt af en toe, dat is niet het probleem, gewoon zijn "doen" naar mij toe en andere vreemde paarden.
Onlangs zijn we met iemand mee gaan rijden op buitenrit, mijn ruin, 1 van onze merries en een vreemd paard. Op een gegeven moment is hij beginnen dreigen en wou hij dat paard aanvallen omdat ze te dicht bij ons kwam...heel de weg liep hij als een opgedraaide veer.
Omdat ik hem vooruit wou drijven is hij beginnen steigeren, iets wat hij voordien nooit deed.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:44

dan zou ik hem met een draadje scheiden van de merries, desnoods 2 draden. dit gedrag kan erg uit de hand lopen lijkt mij en ik zou er niet op gaan wachten tot hij jou het licht uit de ogen slaat als je een merrie meeneemt zonder hem.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:16

Zo'n ruin heb ik ook, de monnikspeper heb ik ook geprobeerd maar hielp niet, maar mijn ruin is al 13 inmiddels. Mijn ervaring is dat het gedrag alleen maar erger wordt, een draadje ertussen helpt niet, dan gaan ze wel tussen/over en door de draden terug naar hun merries.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 07:19

Het is niet de bedoeling om hem apart te gaan houden, de kudde kan hem aan en hij begrijpt de boodschap wel. Mij gaat erom om mijn ruin een beetje te helpen tot rust te brengen, hij heeft een enorm speels karakter ook. Ik vind hem gewoon een tikkeltje te nerveus, alsof hij met zichzelf geen blijf weet.Zijn leeftijd heeft er ook veel mee te maken en mijn opstelling naar hem toe ook.
Ik heb al veel geleerd hoe ermee om te gaan maar het blijft een uitdaging, kruipt veel energie in ook.

Hij gedraagt zich bij mij wat angstig omdat ik bezig ben met mijn leiderschap, elk foutje dat ik laat vallen pakt hij mij erop. De relatie staat nogal gespannen op't moment, altijd moet ik over mijn schouder kijken.
Ik mag geen moment van zwakte laten zien.
Het hengstengedrag heeft er volgens mij veel mee te maken daarom dat ik naar een oplossing zoek.
Het kan evengoed zijn dat hij de match niet is voor mij, zo voelt het soms in elk geval.
Ik ben dus volop op zoek naar alle mogelijkheden.
Privéles krijg ik al van een fantastische instructrice en we zijn al vooruit gegaan maar ik voel nog geen 100% vertrouwen.
Nu lees ik dat de kruiden bij de 1 wel en bij de ander niet helpt ( heb een pb gehad met positief resultaat) dus zal ik het zelf voor ons moeten beslissen of het helpt of niet.
Ik laat alle pistes open en wil het een kans geven, daarom graag ervaringen hieromtrent.
Misschien kan ik best een 2de topic openen aangaande zijn karakter omdat het meer factoren zijn die een rol spelen?
Geef jullie mening maar, ik luister ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:10

Al eens bloed laten testen of het geen klophengst is?
Magnesium voeren wil ook wel helpen de scherpe kantjes eraf te halen.

Met pro breeding wel ervaring bij een merrie net cushing, maar geen ervaring bij een ruin. Maar je kan toch proberen wat het met jouw paard doet? Volgens de geschiedenis gebruikte monniken het in het klooster om te helpen bij het celibaat ;) al heeft dat niet overal goed geholpen gezien de schandalen in de kerk :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 08:49

:D nee, ze zullen het niet genoeg verspreid hebben. Ik ga het in elk geval een kans geven, ik zit 40 jaar in de paarden en je ziet: je leert steeds weer bij.
Dit paard heeft me geleerd dat ik nog veel moet bijleren op gebied van paardentaal, ik ben langs de ene kant teleurgesteld omdat ik een koele kikker wou om mee op stap te gaan. Het draait nu anders uit en ik neem mijn verantwoordelijkheid op, wil hem en mij een kans geven. Langs de andere kant ben ik hem dan weer dankbaar, ben mezelf tegen gekomen en het doet me nadenken over de manier waarop ik bezig ben.
Ik leef teveel op deadlines en dat ga ik stoppen, gewoon grondwerken tot dit ok is en dan er weer stilaan op.
Nee, heb nog geen bloedname laten doen, ik heb er veel over opgezocht en meestal zijn de uitslagen negatief. Als ik de VA zie ga ik hem zeker raad vragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:53

janouk schreef:
Al eens bloed laten testen of het geen klophengst is?
Magnesium voeren wil ook wel helpen de scherpe kantjes eraf te halen.

Met pro breeding wel ervaring bij een merrie net cushing, maar geen ervaring bij een ruin. Maar je kan toch proberen wat het met jouw paard doet? Volgens de geschiedenis gebruikte monniken het in het klooster om te helpen bij het celibaat ;) al heeft dat niet overal goed geholpen gezien de schandalen in de kerk :D

De kans op klophngst is nog niet zo groot. Er zijn bosjes ruinen die het doen en in de meeste gevallen hebben de mensen er meer problemen mee dan de paarden!

Wat je feitelijk omschrijft is een probleem in de opvoeding. Dat moet je degelijk aanpakken, zodat ie weet dat er geluisterd moet worden op het moment dat jij aan de andere kant van het touwtje zit. Zoek hiervoor desnoods hulp, voordat er ongelukken met andere mensen (of jijzelf) gebeuren.

Magnesium KAN hierin een hulpmiddel zijn. Het beste is wel om een magnesiumtekort gewoon te checken middels een bloedproef op vitamines/mineralen. Een magnesiumtekort staat vaak niet op zichzelf maar kan duiden op een structurele fout in het voedingsbeleid. Het is dan wel belangrijk om de oorzaak weg te nemen in plaats van het symptoom te bestrijden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:23

Ja, de hoofdzaak is de opvoeding...dit is 100% de hoofdreden.
Hij is er 7 dit jaar en ik ben ondertussen 5e eigenaar...5 karakters...5 verschillende opvoeders...5 andere gewoontes en ga zo maar verder...
De ranch waar hij het laatst verbleef hadden ze hem onder controle, daar heeft hij zelfs kinderkampen gedaan, het enige verschil was dat hij daar in geen kudde stond omdat het een verkooppaard was.
Ik volg af en toe een cursus grondwerk daar dus ik werk op dezelfde manier maar blijkbaar niet duidelijk/kordaat genoeg...het ligt grotendeels aan mij maar hij is hier langs de andere kant ook meer open gegroeid...kan zich hier als een kuddepaard gedragen en dit heeft hem gedeeltelijk verandert in vergelijking van toen ik hem kocht (wat een zin, ik hoop een beetje begrijpbaar?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:14

iana schreef:
Ja, de hoofdzaak is de opvoeding...dit is 100% de hoofdreden.
Hij is er 7 dit jaar en ik ben ondertussen 5e eigenaar...5 karakters...5 verschillende opvoeders...5 andere gewoontes en ga zo maar verder...
De ranch waar hij het laatst verbleef hadden ze hem onder controle, daar heeft hij zelfs kinderkampen gedaan, het enige verschil was dat hij daar in geen kudde stond omdat het een verkooppaard was.
Ik volg af en toe een cursus grondwerk daar dus ik werk op dezelfde manier maar blijkbaar niet duidelijk/kordaat genoeg...het ligt grotendeels aan mij maar hij is hier langs de andere kant ook meer open gegroeid...kan zich hier als een kuddepaard gedragen en dit heeft hem gedeeltelijk verandert in vergelijking van toen ik hem kocht (wat een zin, ik hoop een beetje begrijpbaar?)

Maar ALS er inderdaad een punt zou zijn in de voeding (magnesium en mogelijk andere punten) dan klopt het wel dat ze nog enige tijd op hun voorraad kunnen teren en vervolgens steeds meer problemen krijgen. Wanneer er dan ook nog opvoedings-issues spelen (ik heb de indruk dat je de oorzaak wel door hebt) dan maakt dat een knap lastige combi.

Mijn advies:
1) laat hem controleren op vitamines/mineralenverhoudingen zodat je een duidelijk beeld hebt waar je staat.
2) volg een cursus opvoeding van iemand die JOU kan leren om wel cordaat genoeg op te treden. Ik geloof namelijk niet zozeer dat het jouw onkunde is alswel dat je gewoon niet gewend bent om op deze manier met een paard te moeten communiceren.

Wij hebben er eentje op stal die in vier jaar minimaal 5 eigenaren heeft gehad. Daar is best wat "grof geweld" aan te pas gekomen voordat het ergens over ging qua opvoeding. Dat paard had geleerd dat wanneer je maar genoeg poeha maakte, alles en iedereen vanzelf ophield en/of verdween. Dat moesten we wel doorbreken en dat ging niet altijd even zachtzinnig........

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:27

@ikke, jij begrijpt mij helemaal juist! Zoals jij het schrijft...zo zit het in elkaar :)
Ik ga er vast een superpaard aan overhouden, daar ben ik van overtuigd en geeft me de moed om verder te doen.
Het zit ook zo dat ik dit gedrag op 40 jaar nog nooit ben tegengekomen en ik me dus helemaal anders ga moeten opstellen tegenover mijn paard.
Ik word goed begeleid, tot nu toe maar 1 keer per maand maar dat wordt twee keer.
Een bloedtest is altijd nuttig, ik ga het zeker aanvragen. Beter goed werk dan half werk :j

Hij teert inderdaad verder op zijn reserves en test mij elke dag opnieuw...het escaleerde zelfs tot gevaarlijke situaties...ik heb mezelf voorgenomen niet meer op te stijgen voor hij respect heeft.
Wat ik niet op de grond bereik, kan ik in het zadel nooit goed maken, dat besef ik heel goed nu.

Wat de match betreft ga ik de tijd raad laten brengen, het is een sportief figuur, een heel cool hoofd maar kan heel plots uit het niets initiatief gaan nemen. Het net een elastiekje, daar vergelijk ik hem altijd mee.
Ik zocht het coole en de rest is er later bijgekomen...het is nu éénmaal zo.

Voor mij een ferme leerschool :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:41

iana schreef:
:D nee, ze zullen het niet genoeg verspreid hebben. Ik ga het in elk geval een kans geven, ik zit 40 jaar in de paarden en je ziet: je leert steeds weer bij.
Dit paard heeft me geleerd dat ik nog veel moet bijleren op gebied van paardentaal, ik ben langs de ene kant teleurgesteld omdat ik een koele kikker wou om mee op stap te gaan. Het draait nu anders uit en ik neem mijn verantwoordelijkheid op, wil hem en mij een kans geven. Langs de andere kant ben ik hem dan weer dankbaar, ben mezelf tegen gekomen en het doet me nadenken over de manier waarop ik bezig ben.
Ik leef teveel op deadlines en dat ga ik stoppen, gewoon grondwerken tot dit ok is en dan er weer stilaan op.
Nee, heb nog geen bloedname laten doen, ik heb er veel over opgezocht en meestal zijn de uitslagen negatief. Als ik de VA zie ga ik hem zeker raad vragen.

Provarium Breeding is inderdaad ook geschikt voor lastige hengsten of voor ruinen die zich als hengst gedragen. In de VS wordt het kruid daar regelmatig voor ingezet en in NL gebeurt het met mate omdat het gewoon niet zo bekend is dat het werkt. Ik zou het gewoon proberen, heel erg veel kwaad kan het niet en het is inderdaad een natuurlijke bijstuurder van hormonen die van slag zijn dus je hebt goede kans dat het gaat helpen.

Verder geef ik een ruin van ons die een beetje van slag is over zijn rol sinds mijn andere paard is overleden Bach bloesem en Aspen druppels, helpt om met veranderingen om te gaan en met angsten - van zowel dominante als onderdanige dieren. De mijne was een beetje te dominant in zijn nieuwe rol als leider van de kudde. De druppels ter ondersteuning lijken te helpen, hij is rustiger en socialer op het moment en ik blijf het gewoon lekker nog een tijdje geven.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:24

TS, heb je uiteindelijk nog een supplement geprobeerd ?

Ik ben sinds 15 juni verhuisd naar een nadere stal.
Mijn pony is altijd al behoorlijk dominant geweest maar nu op de andere stal reageert hij ineens weer veel heftiger op andere paarden. Nek erop, brullen, het hele circus.
Hij heeft ook al gevochten met een andere ruin (als hengsten, ze lagen zelfs op de grond).
Hij laat zelf zijn kuil liggen in de paddock, heeft pas rust om te eten als hij terug op stal staat.
Terwijl het een echte vreetzak is !

Ik overweeg het supplement te proberen om de scherpe kantjes eraf te krijgen, hij maakt het zichzelf zo moeilijk nu.
Hij wil niet alleen staan (dan springt hij over het draad) maar als hij met een anders staat (merrie of ruin) krijgt hij het rond 18.00 op zijn heupen en slaat hij ze verrot (dus niemand wil hem er meer bij hebben).
Vorig jaar heeft hij 3,5 maand non stop op de wei gestaan met drie andere ruinen en heeft hij de eerste 3 weken volop klappen gehad maar toen wist hij zijn plek (stond er 1 boven hem) en daarna was het super...

Maar nu pffffff het is gewoon een beetje zielig zo....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:53

Hey! Ja hoor, ik heb een rustiger paard nu. Zijn reakties zijn veel rustiger, hi bijt mij ook minder.
Het is het proberen waard, hij staat niet als hoogste in rang, 3 merries boven hem en 1 onder hem.

De andere ruin is wel weg, dat scheelt natuurlijk. Die van de buren zijn ook twee ruinen, daarstraks stond hij neus aan neus te friemelen ermee...daarna begon hij wel te schrapen met opgetrokken hals om zich groot te maken. Hij blijft stoer doen maar het scherpe kantje is ervan af.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:44

iana schreef:
Hey! Ja hoor, ik heb een rustiger paard nu. Zijn reakties zijn veel rustiger, hi bijt mij ook minder.
Het is het proberen waard, hij staat niet als hoogste in rang, 3 merries boven hem en 1 onder hem.

De andere ruin is wel weg, dat scheelt natuurlijk. Die van de buren zijn ook twee ruinen, daarstraks stond hij neus aan neus te friemelen ermee...daarna begon hij wel te schrapen met opgetrokken hals om zich groot te maken. Hij blijft stoer doen maar het scherpe kantje is ervan af.

Oh fijn om te horen !
Dat schrapen en die nek erop is heel herkenbaar ja !
Maar van de week trok hij zich gewoon los van mijn dochter om zo dus tegen een (gezadeld paard) te doen.... Dan maait hij ook echt met zijn voorbeen.
Op de een of andere manier is hij het meest gefixeerd op grote, donkere paarden, welicht is er zo 1 zijn leider geweest en is hij gewoon zoekende...
Maar toch sneu zo....
Ik ga het ook gewoon bestellen !
Bedankt voor je reactie !!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 18:20

Goed! Laat me ook iets weten hoe de jouwe erop doet :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:34

iana schreef:
Goed! Laat me ook iets weten hoe de jouwe erop doet :)

Zal ik zeker doen !

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:11

TS, wat heb je hem nu precies gegeven en hoeveel? (ik kan het even niet ontdekken in de reacties) Zie mijn lopende topic, ik heb hetzelfde probleem!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:30

Manifesto schreef:
TS, wat heb je hem nu precies gegeven en hoeveel? (ik kan het even niet ontdekken in de reacties) Zie mijn lopende topic, ik heb hetzelfde probleem!

hey

hij krijgt dagelijks een half schepje 's morgens en 's avonds

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:34

Maar van wat ? :+

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:38

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:43

Thnx! dus het werkt bij jouw hete ruin?