Pony wil niet door water hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmarloesx2

Pony wil niet door water hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:00

Hallo lieve bokkers,

Ik zit echt met mijn handen in het haar..
Mijn D pony van 14 jaar wil echt totaal niet door water heen (waterbak)
Een plasje op straat of op een zandpad maakt niks uit maar als ik bijvoorbeeld door een echte waterbak heen wil gaat ze achteruit lopen, stil staan,bokken, stijgeren etc.

Ik heb inmiddels mijn winstpunten om te crossen binnen maar voor dat ik wil gaan crossen zou ik dit probleem graag opgelost hebben aangezien de waterbak altijd een hindernis is in de cross.
Met een ander paard voor haar wil ze wel maar als ik alleen op oefencross ga wil ze echt niet door het water heen en als ik wil crossen moet ze er toch ook alleen door.

Dus iemand die mij zou kunnen helpen ? die een oplossing heeft of die dit zelf heeft meegemaakt?
Een reactie zou fijn zijn :o

Groetjes Marloes.

capopjekop

Re: Pony wil niet door water hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:03

Heb je al eens geprobeerd om haar achter een ander paard aan te laten gaan?

Mijn pony's wilde ook nooit het water in, maar ik heb ze aan de hand laten wennen. Gewoon eerst rustig laten ruiken tot ze rustig zijn, daarna rustig de druk opvoeren op het halster. Pasje naar voren is druk weg. Zo heb ik het steeds rustig opgebouwd tot ze er makkelijk in liepen. Toen hadden ze snel door dat water lekker is. Nu moet ik ze wel een beetje aanmoedigen om erin te lopen, maar als ze erin zijn vinden ze het heerlijk.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:06

@capopjekop jaa als ik er een ander paard voor laat gaat ze er wel meteen in.
Ik ben bang als ik haar aan de hand meeneem dat ze dan al helemaal niet in de buurt van het water wil komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:09

Misschien helpt een neusbondje. Dit gebruiken ze ook vaak bij racepaarden zodat ze de grond niet kunnen zien.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:12

Probeer je pony er achterwaarts in te laten lopen. Of Laat een goede crossinstructeur meekijken waar het probleem zit.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:15

Inderdaad eerst met een ander paard ervoor. Probeer dan ook een keer alleen in de waterbak te blijven. Het andere paard eerst helemaal door de waterbak laten gaan en pas als het eruit is ga jij. In kleine stapjes opbouwen.
En desnoods toch een keer proberen aan de hand, maar dan moet jij ook echt wel in het water. Wees daar op voorbereid. :P Het is namelijk onlogisch om (zoals ik al vaker gezien heb) het paard in het water te willen krijgen terwijl je als leider op de kant blijft.

Kleine toevoeging. Als je pony stopt hou dan ook nog steeds contact. Mijn paard had ook watervrees en ik stak mijn handen altijd naar voor om hem de ruimte te geven om voorwaarts te gaan. Contact houden hielp daarentegen veel beter.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:17

dat neusbontje vind ik persoonlijk beetje raar, en het idee van achterwaarts staat mij ook niet zo aan, ik vind dat je paard echt het recht heeft om goed te kunnen zien wat er gebeurd
veel geduld hebben, zo is het mij ook gelukt. En je hebt het begin al, een plasje lukt. (Was bij mij dus niet zo)
Heb je misschien de optie om een waterplas steeds groter te maken tot het formaat van een waterbak?
Lijkt me niet, (miss ook wel), probeer eens langs de rand van een meertje te lopen. Ik had een poeltje waarmee ik vaak met haar langs de rand liep (idd ook aan de hand er zelf ingestaan!), en uiteindelijk liep ze ineens een stapje verder achter een ander paard aan.
Vooral heel veel geduld hebben, en besef je goed dat dit voor je paard een angst is die overwonnen moet worden. Beloon bij ieder stapje vooruit (stem, eten maakt niet uit), maar straf niet als paard weer een stapje terug neemt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:25

Dat neusbontje is helemaal niet raar. Been there,done that. Heeft dus bij mijn haflinger ook gewerkt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:26

Lous schreef:
Dat neusbontje is helemaal niet raar. Been there,done that. Heeft dus bij mijn haflinger ook gewerkt.

Ik zeg ook persoonlijk, bij mijn haf werkte het namelijk gewoon zonder

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:30

Kan ook,maar is niks raars aan. Aangezien het vaak genoeg bij renpaarden word gebruikt die niet voluit durven te gaan. Doordat ze met neusbontje de grond niet kunnen zien worden ze daar ook niet angstig van. Zo kan het ook werken met water. Maar goed dan zijn er nog zat andere manieren over en is het aan TS om zelf een keuze te maken.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:36

Lous schreef:
Kan ook,maar is niks raars aan. Aangezien het vaak genoeg bij renpaarden word gebruikt die niet voluit durven te gaan. Doordat ze met neusbontje de grond niet kunnen zien worden ze daar ook niet angstig van. Zo kan het ook werken met water. Maar goed dan zijn er nog zat andere manieren over en is het aan TS om zelf een keuze te maken.

Klopt helemaal :J
maar ik vind (let op ik zeg vind niet is,) het nog steeds raar, want ik vind dat paard het recht heeft om goed te kunnen zien wat er gebeurd
Zoals mn moeder het zou zeggen; je doet een kind met waterangst toch ook niet een blinddoek om en trekt hem vervolgens het water in :')

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:37

ik hebt ook achterwaarts aangeleerd. achterbeentjes erin en dan kwartslag draaien. dit steeds verder uitbouwen. Paard heeft vandaag fantastisch gelopen in de cross, ook de waterbak!

Met bruggen heb ik het trouwens ook op deze manier gedaan. uiteraard wel eerst gewoon geprobeerd.

Eenmaal de "drempel" over is het vaak niet zo erg meer, is mijn ervaring.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:55

laraxXxemma schreef:
dat neusbontje vind ik persoonlijk beetje raar, en het idee van achterwaarts staat mij ook niet zo aan, ik vind dat je paard echt het recht heeft om goed te kunnen zien wat er gebeurd.

Paard heeft vaak genoeg gezien wat er moet gebeuren. Het is ook niet dat net paard niet weet dat hij het water in moet. Eerst zet je M er voor en probeert hem er in te laten lopen doet hij dat niet, kun je het achterwaarts proberen. Paarden moeten toch ook achteruit een trailer aflopen met schuine klep? Ook niks mis mee. En vergeet niet dat paarden een ruim blikveld hebben door de positie van de ogen in het hoofd. Zoë zien dus wel (gedeeltelijk) dingen schuin achter zich. Sommige paarden moeten gewoon een drempel over om ze te laten zien dat er geen krokodillen in het water zitten. Achteruit er in zetten kan ze helpen over die drempel heen te komen. Zo lang het paard niet doodsbang is kun je prima andere manieren aanwenden om hem het water in te krijgen zonder dwang.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:59

Die van mij ontweek ook alle poeltjes, waterplassen en alles wat verder met water te maken had. Ben toen een keer met een vriendin en haar paard meegegaan die wel makkelijk het water ingaat, een ondiep stukje uitgezocht(waar hij echt maar tot zn hoeven nat werd), en dat andere paard erin gestuurd. Hij blijft niet graag alleen achter en ging dus aarzelend het water in. Toen hij erin stond gewoon laten staan, snuffelen, drinken enz. Op een gegeven moment ging hij met het water spelen(met zn hoeven stampen) en sindsdien krijg ik 'm het water niet meer uit :')

Misschien is dat een idee? op een speelse manier laten wennen? Gewoon erin proberen te gaan, al is het maar één of twee hoeven, op een ondiep stukje en dan lekker laten staan, niet verder erin vragen maar wachten tot ze het water 'accepteert'?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:18

In de openingspost staat toch dat een ander paard voor laten gaan prima werkt? Als ze alleen is met de pony lukt het niet, daar moet ze dus op trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:23

SuperAssie schreef:
Die van mij ontweek ook alle poeltjes, waterplassen en alles wat verder met water te maken had. Ben toen een keer met een vriendin en haar paard meegegaan die wel makkelijk het water ingaat, een ondiep stukje uitgezocht(waar hij echt maar tot zn hoeven nat werd), en dat andere paard erin gestuurd. Hij blijft niet graag alleen achter en ging dus aarzelend het water in. Toen hij erin stond gewoon laten staan, snuffelen, drinken enz. Op een gegeven moment ging hij met het water spelen(met zn hoeven stampen) en sindsdien krijg ik 'm het water niet meer uit :')

Misschien is dat een idee? op een speelse manier laten wennen? Gewoon erin proberen te gaan, al is het maar één of twee hoeven, op een ondiep stukje en dan lekker laten staan, niet verder erin vragen maar wachten tot ze het water 'accepteert'?

Ja, zo heb ik het ook gedaan! Gewoon met rust en ontspanning(en veeeeeeeel geduld). Mijne staat nu ook uitgebreid te spetteren in de waterbak. Ook als we helemaal alleen zijn.

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:30

Mijn paard wou eerst ook alleen erin als ik achter iemand aanging. Mocht hem bij mijn crossles absoluut niet dwingen om er alleen te gaan, daar forceer je het juist mee. Ik moest haar rustig laten staan en laten kijken, met de stem belonen en haar vertrouwen geven. Zodra ze haar lichaam begint te ontspannen, iets je been aanleggen, zo ging de mijne na een paar minuten spetteren en uiteindelijk vrijwillig en alleen in! Het is een kwestie van oefenen, waarbij een crossles denk ik heel belangrijk is voor jullie beide :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:38

Ik heb zes jaar lang op echt iedere mogelijke manier geprobeerd om mijn pony zo ver te krijgen dat ze door waterplassen heenloopt. Daarna heb ik het opgegeven. Zelfs in haar eigen wei loopt ze nooit door plassen heen.

Aangezien jouw paard wel achter een ander aan erdoorheen loopt, is dat niet je probleem. Is het geen optie om gewoon heel vaak achter iemand anders aan te rijden, totdat je paard er gewoon totaal niet meer van opkijkt? Dat werkte bij mijn pony bij snelwegviaducten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:39

Geloof het of niet, maar mijn paard vond water ook eerst dood eng. Waarom? Hij kan niet zien waar hij zijn voeten zet. Door een plasje water lopen vindt hij niet fijn maar echt zwemmen doet ie wel graag.

Ik heb hem dat geleerd in eigenlijk maar 1 zomer de tijd. Aan de hand laten wennen, laten zien dat het niet eng is en in het water er een spelletje van maken. Dus gewoon geduld hebben en steeds in kleine stapje vooruit willen, niet nu al denken aan het eindresultaat ;)

Zo diep gaat mijn paard nu : http://imageshack.us/a/img254/6048/dscf5592y.jpg :D

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 17:58

Heel erg bedankt voor alle reacties,tips en ervaringen! ik ga haar maar eens meenemen aan de hand en misschien dat dat achterwaarts ook helpt maar ben alleen bang dat ze daarvan alleen maar omhoog komt.
Ja het probleem bij mij is dat ik echt weinig geduld heb haha maar dat gaat al veel beter en word hard aan gewerkt! achter mijn huis heb ik een klein meertje liggen maar omdat die schuin afloopt na beneden ben ik bang dat ik haar daar niet eens af krijg haha..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:07

Mijn pony was ook bang. Ik ben op een dag aan de hand naar een grote plas getrokken. Laarzen aan en met veel geduld (ik had er een hele dag voor gepland) haar er achter mij aan door gekregen. Toen dit goed ging, hoofdstel in, en met mij er achter (lange lijnen) opnieuw begonnen. Toen dit goed ging thuis de koets gaan halen en opnieuw door de plas gaan rijden. Wij hebben op die ene dag wel 50 keer door die plas gewandeld. Alle rust en alle tijd genomen.

Na die dag kreeg ik haar netjes door een plas gestuurd in stap. Elke grote plas die ik in de weken erna tegenkwam, zijn we minimaal 3 keer doorgereden.

Kleine plassen: hier stuur ik express langs. Het is voor haar te gemakkelijk om er langs te gaan, dus ben ik haar voor en stuur ik haar erlangs door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:11

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:22

Crossles nemen waar ze ook een waterbak hebben en veel oefenen. Als plassen e.d. geen probleem zijn kom je er wel. Geduld en vertrouwen geven aan je pony dat het niet eng is. Misschien is schriktraining ook een goede oefening om de band tussen pony en ruiter in vertrouwen te versterken. Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:03

Veel oefenen gaat het probleem niet oplossen. Je moet GOED oefenen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:14

Cassidy schreef:
Veel oefenen gaat het probleem niet oplossen. Je moet GOED oefenen.

Als je oefent, ga ik er vanuit dat je altijd goed oefent, anders heeft oefenen weinig zin :')