moeilijke haflinger help a.u.b. !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

devany

moeilijke haflinger help a.u.b. !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:54

hallo , ik ben devany en ik ben nieuw op deze site , ik rijd sinds kort een haflinger voor een vrouw.
Hiervoor heeft er een meisje op gereden die hem een beetje heeft verpest , die ging eraf als Marnix (zo heet mijn haflinger) bokte of eng deed, nu denkt hij dus bij mij dat ik er ook af ga als die bokt, en ik dacht naar een paar keer in de week rijden is het bokken er wel uit maar dat is dus niet zo , ik maak hem moe en dan zweet hij erg maar alsnog met het aan galoperen probeert hij mij eraf te bokken niet dat hem dat lukt want ik zet gewoon mijn been er onder , en met de zweep tikken bij elke bok ga ik niet aandurven want dan krijg ik rodeo.
Ook stelt hij zich erg aan in de omgang , hij doet vaak alsof hij ergens van schrikt , kan niet normaal achter hem langs lopen en niet normaal zijn hoeven uitkrabben en naar het rijden als hij moet ik kan ik alles met hem doen.
En dan nog 1 ding hij is echt heel erg bank voor spuitbusjes dus kan hem niet inspuiten met vliegenspray want daar is die echt als de dood voor , terwijl hij meestal dood shagerijnig is van de vliegen.
hier beschrijf ik alleen de problemen maar het is ook vaak echt een schatje !
zouden jullie tips hebben voor mijn problemen ?
Laatst bijgewerkt door devany op 05-06-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

GekeRona

Re: moeilijke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:57

Ga met hem grondwerken en wat schriktrainingen doen is mijn tip ;)
Alles met kleine stapjes opbouwen en geduld hebben. Ga bijvoorbeeld met een leeg spuitbusje oefenen en laat hem er eerst aan snuffelen/voelen etc.
Dat hij zo bokt kan aan een verkeerd zadel liggen of rugproblemen! Ga altijd opzoek naar een achterliggende oorzaak!

devany

Re: moeilijke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:02

nee gekerona heb het zadel en de rug al naar laten kijken .. bedankt voor de tips !

Caira

Re: moeilijke haflinger help a.u.b. !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:06

neem les!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:35

Bokken is vaak een uiting van pijn of ongemak. Door wie/wat is het zadel en de rug nagekeken?

Alsof schrikken kan hij alleen maar doen als hij onvoldoende leiding krijgt.

De spuitbus kun je oplossen door eerst met andere middelen (zachter geluid) het uit te bouwen. Van een spons naar een plantenspuit in de lucht waar hij het kan zien. Dan deze 2 combineren. Paard afsponsen terwijl je in de lucht spuit. Daarna de spons weglaten. Dit bouw je op naar hardere geluiden van een spuitbus.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:40

Leiderschap tonen. Een paard hoeft niet te kijken naar iets zolang hij erop vertrouwd dat jij kijkt. Doen veulens ook..

Veulens schrikken van iets, kijken direct naar de moeder en als die niet schrikt leren ze dat het niet eng is. Jij moet nu de taak van de moeder overnemen.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:41

Hoe oud is de pony? Misschien mist hij/zij een stukje balans? Ik had dit ook met mijn jonge pony. Ik hen het gewoon opgelost door voorwaarts te blijven rijden. Het probleem is nu helemaal opgelost en hen nergens meer last van :)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:21

Lijkt het je iets om eerst wat aan grondwerk te doen? Krijgt het paardje ook wat meer vertrouwen in jou waardoor hij minder gaat schrikken, als jij het niet eng vind gaat het paardje het ook minder eng vinden. Met de spuitbus kan inderdaad opgelost worden met die spons en plantenspuit. Dat probleem heeft mijn vriendin ook gehad met haar pony, haar pony was voor de dood van een spuitbus. Zij heeft dan vanaf een afstand (elke dag iets dichter) met water rond gespoten (niet naar de pony toe) zo dat hij kon wennen aan het geluid. Van het moment dat haar pony ging stilstaan en doorhad dat die spuitbus hem niet op at stopte ze. De volgende dag weer, op den duur kon ze hem helemaal inspuiten.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:56

Je zou zijn rug kunnen laten controleren, les nemen en jezelf tonen als leider ;)
Heel veel succes!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:51

Hallo,
Als aller eerst, welkom!

Bij het rijden; Mijn tip daarbij is, ga grondwerk doen om een beetje vertrouwen op te wekken, als die er is gaat hij (tenminste wat ik heb ervaren bij een paardje) helemaal voor je. Het is uittesten omdat je nieuw bent(OF):Ik geef de andere bokkers gelijk, laat de rug nakijken. En eventueel kun je vragen naar een gelpad.

Ik ken ook een pony die helemaal niet gek is van de sprays. Meestal doe ik het op een sponsje\borsteltje en doe ik dat door zijn vacht.

Geduld is een schone zaak. :)

Ik hoop dat je er wat aan heb, ElisaAppie6

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:34

Ik heb eigenlijk hetzelfde advies als de anderen hier

Met de spuitbus heb ik wel een toevoeging
Is hij bang voor de spuitbus of het geluid?
Want ik heb een verzorgpony die het geluid heel eng vindt maar het spuiteb zelf niet dus als hij aan de beurt is (er staan meerderd pony's) gaan we altijd de hele tijd tegen hem praten of liedjes zingen ofzo, zodat wij boven het geluid uitkomen. Dan kan hij ineens wel blijven staan.
En het eerst op een borstel of spons spuiten den daarmee over je paard heengaan werkt ook goed, als je jet spuiten van een afstandje doet en niet pal naast je paard blijft staan (anders win je er nog steeds niks mee)