Ze volgt me maar ik kan haar niet pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Ze volgt me maar ik kan haar niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:23

Hoi,
Alvast sorry als het verkeerd staat.
Misschien een rare titel, maar ik heb een shet van 12 jaar oud.
Ze heeft heel erg last van hand angst als je haar heel voorzichtig bij haar hoofd wilt aaien raakt ze in paniek.
Als ik bij de wei aankom hinnikt ze naar me en komt ze op 3meter afstand staan. Dan loop ik heel voorzichtig naar haar toe, op dat moment rent ze ook meteen weg. Als ik haar dan negeer en verder de wei inloop volgt ze me in stap draf en galop.
Maar er zit altijd een paar meter afstand tussen.
Ik kan haar heeel soms pakken als ik eerst met mijn andere shet aan de slag ga, en dan steeds iets dichter bij kom.
Maar dat lukt niet vaak. Ik heb haar nu inmiddels een jaartje en ze is nog geen inimini stukje vooruit gegaan.
Ik heb alle gedult voor haar maar het blijft vervelend.
Ik heb ook geprobeerd om haar een tijdje te negeren maar dan word ze super druk en gaat ze mijn andre shet opjagen,die andre shet heeft astma dus is het niet handig dat ze word opgejaagd.
Dus negeren is ook geen oplossing.
Op dit moment weet ik het gewoon even niet meer.
Is er iemand met dezelfde ervaring of tips/oefeningen om met haar te doen.
Alvast bedankt

Anoniem

Re: Ze volgt me maar ik kan haar niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:50

elke dag naar de wei en uit de hand laten eten, langzaam steeds zachtjes aaien op haar hood, of als ze dat zelf liever heeft op haar hals/borst, als dat vertrouwd is eens rustig een touwtje over haar hals leggen, eten geven en weer weg gaan. zo uitbouwen :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:56

En wat gebeurd er als je de rollen nu eens om draai?

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 07:38

mnkortleve schreef:

Dus dat ik voor haar wegloop??

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 07:39

Grease schreef:
elke dag naar de wei en uit de hand laten eten, langzaam steeds zachtjes aaien op haar hood, of als ze dat zelf liever heeft op haar hals/borst, als dat vertrouwd is eens rustig een touwtje over haar hals leggen, eten geven en weer weg gaan. zo uitbouwen :)

Ik heb al een hele dag in de wei gezeten met eten voor haar in me hand maar ze blijft egt op afstand. zelfs als ik alle andere pony's eten geef komt ze niet

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:41

Ik volg even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:22

Je zegt dat er ook momenten zijn dat je haar wel te pakken krijgt. Hoe pak je haar dan? probeert ze dan voor je weg te rennen maar ben je snel genoeg om haar te pakken of laat ze het wel gewoon over zich heen komen? loopt ze dan braaf mee of vlucht of protesteert ze?

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:28

Grease schreef:
Je zegt dat er ook momenten zijn dat je haar wel te pakken krijgt. Hoe pak je haar dan? probeert ze dan voor je weg te rennen maar ben je snel genoeg om haar te pakken of laat ze het wel gewoon over zich heen komen? loopt ze dan braaf mee of vlucht of protesteert ze?

Dan is het meestal dat ze in een hoekje staat, en dat ze het maar overzicht heen laat komen.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:22

Ik zou het gewoon rustig blijven proberen. Ga anders op de grond zitten. Dit is minder bedreigend voor haar. Ik zou dan een klein stapeltje brokjes vlak voor je op de grond leggen en dan wachten. Veel succes!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:25

Mag je haar aaien met een touw? Niet langs haar hoofd, maar langs haar hals, met een gestrekte arm?

Anders zou je dat kunnen proberen, en op een keer rustig aan het halstertouw over de hals leggen. Misschien dat je haar dan zo kunt meenemen? Ideaal is het niet, maar het neemt wel de druk weg van jij die aan haar hoofd wilt komen, terwijl ze toch wat meer vertrouwd met je raakt.

Edit: O ja, en als je haar een keer te pakken krijgt, de eerste keren haar meteen weer loslaten. Een snoepje, en los. Want touwen en halsters = leuk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:27

Stukje afzetten waar geen eten/gras is, alles daar naar toe halen voor brokjes. Iedereen een emmer (ik maak er een touwtje aan zodat het als voeremmer om blijft (touwtje gaat achter de oren zodat emmer om de neus blijft). En deze een losse emmer (altijd dezelfde en op dezelfde plek). Daar wat voer in en even bij staan/later aanraken totdat ze rustig door eet. Dan kan je weglopen (wel voordat de emmer leeg is). Eten ontspant en er is meteen motivatie om bij je te komen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:06

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga er vanavond weer heen en dan kijk ik ff hor het gaat

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 17:23

Bhriseis schreef:
Mag je haar aaien met een touw? Niet langs haar hoofd, maar langs haar hals, met een gestrekte arm?

Anders zou je dat kunnen proberen, en op een keer rustig aan het halstertouw over de hals leggen. Misschien dat je haar dan zo kunt meenemen? Ideaal is het niet, maar het neemt wel de druk weg van jij die aan haar hoofd wilt komen, terwijl ze toch wat meer vertrouwd met je raakt.

Edit: O ja, en als je haar een keer te pakken krijgt, de eerste keren haar meteen weer loslaten. Een snoepje, en los. Want touwen en halsters = leuk :)

Een touw ziet zij meer als iets engs/pijnlijks. Als ze een touw ziet is ze meteen weg daar is ze egt super bang voor.
Het lijkt wel of ze iets heeft meegemaakt waardoor ze egt super bang is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:32

Als je haar een maal hebt, hoe moeilijk ook, even een week of 2 binnen en intensief aan de gang met haar. Halster om en heel veel aanraken met lieve woordjes en eventueel zelfs snoepjes.
Ga wandelen met haar, aan de longeerlijn bezig gaan enz. enz.
Dan op een klein stuk los, dus niet op het land, weer pakken en los en zo steeds verder gaan.
Ze is bang voor een touw, dus juist daar veel mee bezig gaan als je haar eenmaal hebt gevangen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 17:42

aerdenhout1 schreef:
Als je haar een maal hebt, hoe moeilijk ook, even een week of 2 binnen en intensief aan de gang met haar. Halster om en heel veel aanraken met lieve woordjes en eventueel zelfs snoepjes.
Ga wandelen met haar, aan de longeerlijn bezig gaan enz. enz.
Dan op een klein stuk los, dus niet op het land, weer pakken en los en zo steeds verder gaan.
Ze is bang voor een touw, dus juist daar veel mee bezig gaan als je haar eenmaal hebt gevangen.

Op zich wel een goed idee, maar binnen houden vind ik het te warm voor aangezien ze dat niet gewend is.
Maar ik kan haar wel op een kleiner stuk zette

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:23

Ik ben nu bij haar en ik kon haar pakken omdat ze in de schuilstal stond. Ik heb haar geaait maar ze reageerde wel heel angstig , heb haar gekalmeerd en ben weggelopen. Toen rende ze weg en ben ik mijn andre shet gaan aaien. Ze is toen naar me toe komen lopen ik kon haar zo aaien en ook haar oren aanraken. Nu blijft ze de hele tijd bij me staan.
Ik weet niet wat ik er van moet denken want nu doet ze dus heel lief enzo. Moet ik haar nu gaan poetsen en longeeren of juist niet. Bij longeeren ontspant ze wel alrijd

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:45

Larissbruil schreef:
mnkortleve schreef:

Dus dat ik voor haar wegloop??

Idd ja.

Ze zal het aanraken met touw oid best spannend vinden dat geloof ik ook wel, maar anderzijds denk ik ook dat ze heel brutaal en nieuwsgierig is en daar moet je gebruik van maken je moet haar naar jou laten komen en niet andersom.
Heb je ze vast dan loop je weg en negeer je weer.
Een paard is van nature zeer nieuwsgierig aangelegen, bukken friemelen frutten op de grond weer opstaan en verder lopen, weer bukken en doen of een schat ligt die je helemaal moet onderzoeken, klein zakje er bij wat wat geluid maakt als je er in knijp oid.
Maak haar maar nieuwsgierig.
Wbt het touw daar kan je haar ook voor desensibiliseren, 1 touw doe je aan het halster (als het met een touw aankomen al een probleem is dan rol je hem netjer op en stop hem achter je in je broek of je zorg dat je eerst een dun touw heb wat je makkelijker kwijt kan en vervang het even later voor een stevig touw als je haar heb) het liefst een leadrope zodat je iets wat lengte heb en dan pak je een ander touw en ga je haar daarmee aanraken, gewoon wat wrijven en als ze stil staat haal je je hand met touw weg en geef je rust, tel tot 5 ( 21 22 23 24 25) en weer opnieuw is het een groot probleem dan ga je in stukjes werken dus vandaag doe je haar schouder morgen haar rug en overmorgen haar hals, het belangrijke hier in is wel dat je contact moet blijven houden zolang zij nog beweegt het loslaten is de beloning.
Ik zou niks doen met haar eerst maar eens zorgen dat ze normaal naar je toe komt en je haar normaal met een touw kan benaderen/aanraken.

mikkiej4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:51

o in de wei gaan zitten in het gras en dan komt ze van eigens wel dichterbij en ala ze met haar hoofd omlaag in is dan kan je probreren haar te aaien wel natuurlijk snoepjes bij de hand hebben

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:09

[/quote]
Dus dat ik voor haar wegloop??[/quote]

Idd ja.

Ze zal het aanraken met touw oid best spannend vinden dat geloof ik ook wel, maar anderzijds denk ik ook dat ze heel brutaal en nieuwsgierig is en daar moet je gebruik van maken je moet haar naar jou laten komen en niet andersom.
Heb je ze vast dan loop je weg en negeer je weer.
Een paard is van nature zeer nieuwsgierig aangelegen, bukken friemelen frutten op de grond weer opstaan en verder lopen, weer bukken en doen of een schat ligt die je helemaal moet onderzoeken, klein zakje er bij wat wat geluid maakt als je er in knijp oid.
Maak haar maar nieuwsgierig.
Wbt het touw daar kan je haar ook voor desensibiliseren, 1 touw doe je aan het halster (als het met een touw aankomen al een probleem is dan rol je hem netjer op en stop hem achter je in je broek of je zorg dat je eerst een dun touw heb wat je makkelijker kwijt kan en vervang het even later voor een stevig touw als je haar heb) het liefst een leadrope zodat je iets wat lengte heb en dan pak je een ander touw en ga je haar daarmee aanraken, gewoon wat wrijven en als ze stil staat haal je je hand met touw weg en geef je rust, tel tot 5 ( 21 22 23 24 25) en weer opnieuw is het een groot probleem dan ga je in stukjes werken dus vandaag doe je haar schouder morgen haar rug en overmorgen haar hals, het belangrijke hier in is wel dat je contact moet blijven houden zolang zij nog beweegt het loslaten is de beloning.
Ik zou niks doen met haar eerst maar eens zorgen dat ze normaal naar je toe komt en je haar normaal met een touw kan benaderen/aanraken.[/quote]
Dit ga ik zeker doen. Zo leert ze me ook vertrouwen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:12

mikkiej4 schreef:
o in de wei gaan zitten in het gras en dan komt ze van eigens wel dichterbij en ala ze met haar hoofd omlaag in is dan kan je probreren haar te aaien wel natuurlijk snoepjes bij de hand hebben

Snoepjes lijkt me nie zo'n goed idee want dan komt ze straks alleen mAr voor het eten.terwijl ik juist iets zoek om haar vertrouwen te winnen

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:40

Als ze naar je toe is gekomen en je kan haar aaien dan zou ik niet meteen aan de slag gaan, maar hele kleine stapjes nemen. Anders gaat ze naar je toe komen mss linken aan werken of zich weer terug trekken als je te veel van haar vraagt.
Dus gwn beginnen met wat gewenning en veel aaien, ook altijd belonen ook al was het maar een kleine vooruitgang !
Succes :-)

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:04

Hele kleine stapjes nemen, en je klein maken. Desnoods laat je een spoor van snoepjes achter, en ga je gewoon op de grond zitten, waar het spoor eindigt, en wacht je tot ze komt. En elke keer dat je haar eindelijk hebt, zonder dat ze heel angstig is en wilt vluchten (zolang ze angstig is moet je ook niets vragen, want dan wil ze waarschijnlijk alleen maar meer vluchten), gewoon haar gaan aaien, vervolgens met het halstertouw langs haar hoofd en nek strijken, vervolgens met het halster. En heel veel belonen! In het begin, als je het halster eenmaal om kan doen, mooi maar niet verder gaan. Gewoon halster om, belonen, halster weer af en opnieuw belonen. En zo steeds een stapje verder. Ga er maar van uit dat er urenwerk in gaat zitten, maar het is enkel een kwestie van vertrouwen opbouwen in alle rust en zonder haast. :) En ik las dat je liever geen snoepjes wou, omdat ze dat dan linkt aan eten in plaats van vertrouwen. Op zich is dit in het begin niet zo slecht, zolang ze weet dat ze alleen een beloning krijgt als ze iets goeds doet, en hoe meer ze voor je wilt doen voor eten, is ook vertrouwen hebben. En wanneer ze iets standaard durft (als halster toelaten oid) dan daar geen snoepje meer geven, maar voor het volgende stapje. En ik zie dat je al heel veel goede tips hebt gekregen, dus succes! ;) Zal vast wel goed komen met tijd en geduld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:16

Grappig je hier tegen te komen Zowie!

Maar ik snap dat je liever niet met snoepjes werkt, vooral een shet kan daar erg opdringerig van worden. Toch zou ik het ook proberen te linken aan wat leuks: nu had je haar, dus aai haar een beetje, misschien met een borstel en wanneer ze maar iets ontspant belonen. Misschien is het wel handig om meteen te werken met een commando koppelen aan het snoepje, zoals ' toe maar'. ALs je dit hebt hebt gezegd, krijgt ze wat lekkers. Dit hebben ze erg snel door, en dan kun je dus ook wanneer je het halster weer af doet, het laatste snoepje geven: op die manier blijft ze dus ook nog even die seconden wachten ipv weg te spurten...

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 12:21

Marocje schreef:
Grappig je hier tegen te komen Zowie!

Maar ik snap dat je liever niet met snoepjes werkt, vooral een shet kan daar erg opdringerig van worden. Toch zou ik het ook proberen te linken aan wat leuks: nu had je haar, dus aai haar een beetje, misschien met een borstel en wanneer ze maar iets ontspant belonen. Misschien is het wel handig om meteen te werken met een commando koppelen aan het snoepje, zoals ' toe maar'. ALs je dit hebt hebt gezegd, krijgt ze wat lekkers. Dit hebben ze erg snel door, en dan kun je dus ook wanneer je het halster weer af doet, het laatste snoepje geven: op die manier blijft ze dus ook nog even die seconden wachten ipv weg te spurten...

Een comando geven voor ze wat krijgt vind ik wel een goed idee en ga ik ook zeker doen

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 12:23

ZowieZo schreef:
Hele kleine stapjes nemen, en je klein maken. Desnoods laat je een spoor van snoepjes achter, en ga je gewoon op de grond zitten, waar het spoor eindigt, en wacht je tot ze komt. En elke keer dat je haar eindelijk hebt, zonder dat ze heel angstig is en wilt vluchten (zolang ze angstig is moet je ook niets vragen, want dan wil ze waarschijnlijk alleen maar meer vluchten), gewoon haar gaan aaien, vervolgens met het halstertouw langs haar hoofd en nek strijken, vervolgens met het halster. En heel veel belonen! In het begin, als je het halster eenmaal om kan doen, mooi maar niet verder gaan. Gewoon halster om, belonen, halster weer af en opnieuw belonen. En zo steeds een stapje verder. Ga er maar van uit dat er urenwerk in gaat zitten, maar het is enkel een kwestie van vertrouwen opbouwen in alle rust en zonder haast. :) En ik las dat je liever geen snoepjes wou, omdat ze dat dan linkt aan eten in plaats van vertrouwen. Op zich is dit in het begin niet zo slecht, zolang ze weet dat ze alleen een beloning krijgt als ze iets goeds doet, en hoe meer ze voor je wilt doen voor eten, is ook vertrouwen hebben. En wanneer ze iets standaard durft (als halster toelaten oid) dan daar geen snoepje meer geven, maar voor het volgende stapje. En ik zie dat je al heel veel goede tips hebt gekregen, dus succes! ;) Zal vast wel goed komen met tijd en geduld.

Dat er heel wat uren in gaan zitten maakt niet uit. Ik kom tog elke dag en heb heel veel gedult met haar