Zebra-vliegendeken, mijn paard wordt aangevallen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Black2000

Zebra-vliegendeken, mijn paard wordt aangevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:43

Hallo,

Mijn verzorgpaardje staat sinds gisteren onder een zebra-vliegendeken met hals, ze heeft vaak last van bulten van de steekvliegen, dus dit leek een goede oplossing. Ze heeft een gewone vliegendeken, maar daarmee wordt ze nog geprikt, en deze deken heeft geen buikflap en geen hals.

Aangezien de verhalen van de zebradeken me wel aanspraken, heb ik er een gekocht bij Nika Horseproducts, gisteren binnen gekregen, gepast en zit prima! Heb haar met deken op het land gezet.

Nu hebben we een kudde van 4 dames, allemaal familie, haar oma, moeder en tante! Haar tante heeft het sinds gisteren op haar voorzien en reageert heel heftig op de deken, ze jaagt haar op en laat haar niet rustig eten! De eigenaar van de paarden heeft gisteren uiteindelijk de deken bij Romaly afgedaan!

Ik baal er wel van, Romaly is toch niet opeens een ander paard geworden, haha!

Wat moet ik hier nu mee??

Misschien rustig opbouwen, of de deken opdoen waar de andere paarden bij zijn, ik heb geen idee of toch de deken maar verkopen en de bulten voor lief nemen, of heeft iemand een andere suggestie?

Ik vind het echt een rare situatie, haha, Romaly is altijd de laagste in rang geweest en haar tante op het moment de hoogste, maar dit had ik niet gedacht!

Groetjes,

Mandy

hielkebro

Re: Zebra-vliegendeken, mijn paard wordt aangevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:47

wat vreemd,, ik volg even.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:50

Kan je niet een stukje weiland afzetten naast de andere paarden en haar daarin zetten met deken en al om de anderen te laten wennen aan het idee? Misschien dat dat helpt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:55

Is niet zo heel gek hoor. Ik heb het ook wel eens gehad dat paard met nieuwe deken achterna werd gezeten omdat het anders was. Kudde lijkt het dan niet helemaal te begrijpen. Het ziet en ruikt natuurlijk niet naar het huidige paard en dat is vreemd.
Of introduceren met een draadje ertussen, zodat ze rustig kunnen wennen aan de deken op dit paard en de geur van het paard er ook in kan trekken. Of alleen op doen als je erbij bent zodat je het in de gaten kan houden. Na gewenningsperiode (en hoe lang die duurt is altijd anders) zal het wel over gaan. Je kan de deken ook een paar keer ophangen in het land, zodat ze het rustig kunnen bekijken.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:56

Zou ik kunnen proberen, als de eigenaar dat goed vindt, haha.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:58

Zo had ik het idd in gedachten, als ik erbij ben de deken even opdoen en dan gelijk weer af, dat ophangen zou ik ook kunnen proberen, dank jullie alvast voor het meedenken!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:02

Ik heb precies hetzelfde! Heb mijn paarden allebei zo'n zebradeken om gedaan en ze vallen elkaar aan.
We hadden ze ook maar apart gezet, want samen lukte echt niet meer. :=
Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, is er ook niks meer aan de hand hoor.
Het is alleen wel zo dat als ze vandaag na een tijdje weer aan elkaar gewend zijn, ze elkaar morgenvroeg weer aanvallen als ze opnieuw de deken om krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:45

Mijn paarden zijn ook altijd helemaal van de leg als er een nieuwe deken op ligt of als deze weer af gaat na een lange winter. Het is bij mij steeds een kwestie van wennen, dus hopelijk kalmeert de boel straks ook weer bij jou in de wei.