Boze pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Boze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:56

Hallo bokkers

Mijn pony is in haar stal meestal heel cagrijnig en boos, dit laat ze zien door haar oren flink in haar nek te leggen, haar kont naar je toe te draaien of soms zelfs met haar hoofd dreigend naar je toe wijzen om je te waarschuwen.

Het is eigenlijk altijd s'ochtends en s'avonds bij het voeren. Ze doet het als ze al eten heeft, maar net zo erg als ze nog staat te wachten op haar eten. Als je bij haar tijdens het eten gaat staan, valt het nog wel mee. Maar zodra dat we met de schep of de bezem aan komen lopen doet ze pas echt boos. Ik ben bang dat als het zo langer doorgaat ze misschien een keer een schop zou willen/kunnen geven. Soms als wij haar door stem verheffing laten weten dat het niet mag, gaat ze ineens een beetje bang in een hoekje staan.

Is dit voernijd of iets anders? Het is gewoon vooral de combinatie van stal-eten-schep/bezem... Of is het toch iets anders, en wat kan ik eraan doen om het te verbeteren?

Kermis

Re: Boze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:01

Hoe lang staat je paard per dag op stal? Wie mest er bij jullie uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:03

Ik denk toch voornamelijk voernijd, het is precies het gedrag wat mijn paard naar andere paarden laat zien. :j
Alleen dat bang in een hoekje staan vind ik vreemd.

Ik zou er trouwens wel echt moeite mee hebben dat ze het naar mensen doet... naar paarden, oke, maar naar mensen...

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:06

Klinkt idd als voernijd. :j

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:07

Ze staan van 's ochtends 10/11 uur tot 's avonds ongeveer 8 uur buiten. We mesten de stal uit als de pony's buiten staan, maar 's avonds en 's morgens schuiven we de mest opzij (in een hoekje) en vegen we haar hooi/strooi weer netjes bij elkaar. Mijn vader doet dat door de weeks, samen in het weekend.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:10

KoudbloedKim schreef:
Ik denk toch voornamelijk voernijd, het is precies het gedrag wat mijn paard naar andere paarden laat zien. :j
Alleen dat bang in een hoekje staan vind ik vreemd.

Ik zou er trouwens wel echt moeite mee hebben dat ze het naar mensen doet... naar paarden, oke, maar naar mensen...

Ja dat vind ik ook, ze is trouwens best wel dominant naar mijn andere pony toe. Die mag haar meestal niet aanraken, in de buurt eten etc.

Maar wat doe ik eraan?

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:16

Wat is haar achtergrond? Dit is geen natuurlijk gedrag volgens mij.. Mijn merrie doet ook lelijk met voeren, maar dan echt alleen naar andere paarden, wij kunnen er gewoon bijkomen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:06

Waarom laat je haar niet simpelweg met rust rond etenstijd? Zolang ze buiten die momenten wel respectvol is, dus keurig meelopen en geen gedram, dan zou ik er eigenlijk geen punt van maken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:13

Ik hou niet van paarden die drammen als ze eten krijgen.
Wacht net zo lang tot ze rustig staat en geef dan het eten. Zo leert ze dat drammen niets oplevert.
Verder denk ik inderdaad aan voernijd. Misschien heeft ze erg honger. Staat ze op stro in de stal?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:51

troi schreef:
Waarom laat je haar niet simpelweg met rust rond etenstijd? Zolang ze buiten die momenten wel respectvol is, dus keurig meelopen en geen gedram, dan zou ik er eigenlijk geen punt van maken.

Met rust laten gaat niet echt, bijv. 's avonds moet de mest opzij worden geschoven en ze moet eten krijgen. Al doen we eerst mest opzij en dan pas eten, dan is ze nog 'boos'.

Over het algemeen is ze eigenlijk wel echt een dram oor, ook met opzadelen etc.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:54

DianXX schreef:
Ik hou niet van paarden die drammen als ze eten krijgen.
Wacht net zo lang tot ze rustig staat en geef dan het eten. Zo leert ze dat drammen niets oplevert.
Verder denk ik inderdaad aan voernijd. Misschien heeft ze erg honger. Staat ze op stro in de stal?

Ze staat gedeeltelijk op stro, op de plek waar we voeren is het 'kaal'

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:39

joeluna schreef:
Mijn pony is in haar stal meestal heel cagrijnig en boos, dit laat ze zien door haar oren flink in haar nek te leggen, haar kont naar je toe te draaien of soms zelfs met haar hoofd dreigend naar je toe wijzen om je te waarschuwen.

Het is eigenlijk altijd s'ochtends en s'avonds bij het voeren.
Soms als wij haar door stem verheffing laten weten dat het niet mag, gaat ze ineens een beetje bang in een hoekje staan.

Is dit voernijd of iets anders? Het is gewoon vooral de combinatie van stal-eten-schep/bezem...

Ik heb geen helder beeld van wanneer je paard het nou doet. Is dat meestal, of alleen tijdens het voeren (icm met schep/bezem).
Het feit dat je paard in een hoekje gaat staan, geeft aan dat er zeker angst/onzekerheid in zit. (Een dominant paard zou echt niet zomaar in een hoekje gaan staan) Gewoon met rust laten in de stal dus. Nee, je hoeft dat stukje mest niet bij te vegen als zij op stal staat. Als je dat zo belangrijk vindt, gooi je ze maar even los in de bak.
Kun je ondertussen oefenen (BUITEN STAL) met eten+schep/bezem. Op een plek waar het paard ook gewoon weg kan lopen als het haar niet bevalt. Iets wat in een stal niet kan.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:25

Als dit in de stal is heb ik denk ik wel een tip voor je:
De meeste paarden leren dingen door af te kijken. Als ze van andere paarden ziet hoe zij doen, kan ze het gaan nadoen. Misschien is het van: ik kijk boos rm doe chagereinig, nu krijg ik eten!
Wacht op een rustig moment om voer te geven. Als de andere paarden er niet bijstaan bijvoorbeeld dan denk ik dat ze het niet doet :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:10

Pily schreef:
De meeste paarden leren dingen door af te kijken. Als ze van andere paarden ziet hoe zij doen, kan ze het gaan nadoen. Misschien is het van: ik kijk boos rm doe chagereinig, nu krijg ik eten!
Wacht op een rustig moment om voer te geven. Als de andere paarden er niet bijstaan bijvoorbeeld dan denk ik dat ze het niet doet :)

Mijn pony staat in de stal apart van de andere pony
(dit om een paar redenen, maar daar gaat het nu niet om ;))
Van een andere pony afkijken ofzo kan ze dus niet haha

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:51

joeluna schreef:
Pily schreef:

Mijn pony staat in de stal apart van de andere pony
(dit om een paar redenen, maar daar gaat het nu niet om ;))
Van een andere pony afkijken ofzo kan ze dus niet haha

Dat is inderdaad wel slim als ze chagrijnig doet bij het eten haha (sorry nog niet over nagedacht)
Dan zou ik het advies van DianXX opvolgen :j

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 11:22

Dankjewel
Kan het ook niet zo zijn dat ze een beetje chagrijnig is en doet in de stal omdat ze misschien apart staat van de andere pony?