[video] Wat is dit voor gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

[video] Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:41

Hallo :wave:

Vandaag zijn mijn paarden bij andere paarden gegaan, die al een week achter stroomdraad in dezelfde wei stonden, ze hebben dus al wel kunnen snuffelen en neuzen.

Alles ging perfect, na een paar uur weer teruggekomen, en wat valt me op, de grote witte claimt mijn vos shetlander. Wat is dit nu precies voor gedrag?
Wat de witte doet; zodra de shetlander naar een ander paard loopt, schermt hij hem af van het andere paard (zoals op de video te zien). Zodra de shet met een ander paard neust, gaat het witte paard zich ermee bemoeien en na een tijdje ertussenin staan om de shet en het andere paard te scheiden. Hij wijkt niet van de shetlander zijn zijde.

Wat ik denk is dat de witte hem nu ziet als best friend forever ( :+ ) en daarom de rest bij hem weg jaagt. Maar wat denken de bokkers? Ik heb dit gedrag nog nooit zo snel na een kennismaking gezien, dus ben erg benieuwd of iemand nog andere suggesties heeft! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:45

Is die witte een merrie, ruin. Hengst of laat gecastreerd? Zolang het hierbij blijft...even een weekje tijd geven.

Borisje

Re: [video] Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:48

Oh sorry vergeten te vermelden. Alles is een ruin behalve de shetlander, die is hengst.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:49

Hij beschermt de shetlander. Ik denk dattie verliefd is. Goed op blijven letten hoe de andere paarden tegen over de shet staan. De shet zal willen domineren maar heeft zijn maat niet mee.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:53

Dat de shet wil domineren klopt inderdaad. Hij domineert alles al behalve de vos, die ontloopt hem, maar die komen er nog wel uit. De shet is niet agressief oid dus dat zit wel goed.

Ik denk ook dat ie homo is :')

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:13

mrie schreef:
Hij beschermt de shetlander. Ik denk dattie verliefd is. Goed op blijven letten hoe de andere paarden tegen over de shet staan. De shet zal willen domineren maar heeft zijn maat niet mee.

Dit denk ik ook. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:16

Misschien was de witte forever alone en denkt meteen best friends forever!! nu een ander paard hem lief vind.

:')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:18

Hij was wel een beetje forever alone inderdaad :') dus ik had ook al het idee dat hij nu denkt (beetje vermenselijken) deze vind mij aardig en nu istie van mij :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:20

mrie schreef:

Heeft niks met "verliefd" zijn te maken hoor.
Mijn merrie doet dit ook en wil het liefst mijn Fjord (ook merrie) voor zichzelf houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:21

Kan ook een stukje baas spelen zijn. Als hij de shet kan afschermen van de rest beweegt hij hem, dus oefent hij de macht uit.

Mijn merrie beschermt de pony die s'nachts samen met haar op de paddock staat ook alsof het haar veulen is. Merrie is de baas in de groep, iedereen die ook maar boos naar haar kind kijkt heeft een probleem.
Pony gedraagt zich echt als een etterbak nu. :=

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:22

ooow dat zien wij weleens vaker op stal :P dat er dan eentje zich over de nieuweling ontfermt en deze ook beschermd. Meestal is dat na n paar weekjes als de nieuweling goed gesetteld is in de groep weer voorbij :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:24

Gypsy de shet mag alles doen, alleen alle andere paarden jaagt de witte weg. Daarom dacht ik geen dominantie want de shet kan gaan en staan waar hij wil de witte komt alleen hysterisch erbij staan voordat zn vriend een andere vriend krijgt :+

Brainless dat bedoelde ze vast niet letterlijk. Beetje vermenselijkt.

Callandra dat zou wel fijn zijn :') kan de shetlander ook eens met zn oude vriend spelen die er ook bij staat.

Ik vind het toch wel bijzonder dat paarden binnen zon korte tijd vriendschappen kunnen sluiten!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:10

die witte is duidelijk dominant.. Die heeft jou shet onder controle haha:p
je ziet ook in het filmpje dat die witte nieuwschierig is naar een ander paard (vos?) alleen dat zodra de shetlander ook niewschierig word, de witte gelijk weg rent met de shet.. Het kan ook zijn dat de witte nog geen ander paard had om te domineren en dat de shet nu een 'makkelijk' slachtoffer is.. Verder niks zorgwekkends.. het kan maar zo zijn dat over een paar weken de rangorde weer rouleert..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:59

Mijn pony doet dit ook als er een vreemd paard in het land komt. Mijn pony is een ruin en de 'nieuwe' paarden waren wel allemaal merries. Meestal ging het na een paar dagen over. Één keer was het erger en kom ik hem helemaal niet uit het land krijgen omdat ie contant bij de merrie in de buurt wilde blijven.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:07

Dit kan beschermen zijn, maar mss ook de shet voor zichzelf opeisen ?
De witte blokt de shet echt af, hij probeert zijn richting te bepalen. Dat lijkt mij eerder dominant ...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:37

Bedankt voor de reacties!
Dominantie van de witte is het zeker niet. Misschien niet heel duidelijk te zien op het filmpje, maar is wel duidelijk als je ze gewoon samen ziet in real life.
Gelukkig kan ik nog wel gewoon alles doen, het zijn ook allemaal vriendelijke lieve paarden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:44

Ik vind het ook geen dominantie hoor. En mijn grote merrie doet dit al jaren bij haar "kind" mijn shetlandmerrie als er nieuw volk bij komt, wat dus heeft geresulteerd in dat paasei overal mee wegkomt...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:27

Ik hoop niet dat dat in dit geval gaat gebeuren :') De shet is al zo'n geniepig sluw poedersuiker (ik hou wel van hem hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:01

Borisje schreef:
Ik hoop niet dat dat in dit geval gaat gebeuren :') De shet is al zo'n geniepig sluw poedersuiker (ik hou wel van hem hoor).

:D :D :D Heel herkenbaar dit. En ik ben ook hartstikke gek op allebei hoor!