6 jaar alleen gestaan, hoe zal ze reageren op andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milo2012

6 jaar alleen gestaan, hoe zal ze reageren op andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:50

Heeft iemand ervaring met een paard dat een aantal jaar alleen heeft gestaan..en nu weer bij andere paard (zoals het hoort!!!) Komt te staan?

Zal ze hun 'taal' nog wel snappen of moet ze dit echt weer opnieuw leren?

Graag ervaringen! :)

antje_vip

Re: 6 jaar alleen gestaan, hoe zal ze reageren op andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:52

Ik denk dat je paard alleen maar dolenthousiast is, uitgaande van eigen ervaringen :) Die taal snapt ze nog wel.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:56

De taal is het probleem niet, maar mijn pony wilde die indringers niet in ZIJN wei :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:57

Zou niet te hard roepen net als bovenstaande.
Ik heb ervaringen dat de pony niet wist wat ie moest doen en volledig in paniek was Door de rest.
Hij werd daarna eerst bij 1 paard geplaatst en dat ging stukken beter.
Dus zou gewoon even de situatie afwachten

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:57

Mijn verzorghaflinger had ook heel lang alleen gestaan (ik denk meer dan 10 jaar), in januari was hij verhuisd naar een pensionstal en ging de wei op met andere paarden. Hij ging wel wat pesten/plagen naar andere paarden en was de eerste weekjes een beetje een buitenstaander, maar hij was dolblij en is een veel vrolijkere pony geworden. :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:00

Mijn vorige paard had van jongs af aan alleen gestaan, met een geit als gezelschap. Toen ik haar kocht en rustig introduceerde bij een ander paard, reageerde ze daar niet normaal op. Extreem hengstig en opdringerig, geen normaal paardengedrag. Heeft een jaar of 2 geduurd voordat ze normaal in de wei of paddock kon staan bij andere paarden.

Ik denk dat een paard dat als jong dier wel bij andere paarden heeft gestaan, makkelijker weer erbij te zetten is.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:06

Ze is nu 10 jaar en de mensen waarvan ik haar koop hebben haar nu een jaar of 6.
Ze zal eerst op een eigen stukje land komen te staan met aan 2 kanten paarden met een draadje ertussen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:11

Prima oplossing!
Je merkt vanzelf de reacties.
Bij de Shetlander bij mij op stal gaat het nu kei goed en de geit waarmee deze stond is Nog Het grootste probleem.
Die wil alleen maar naar de paarden toe en denkt dat hij er eentje is :')

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:36

Wij hebben een dominante merrie (17) die al enkele jaren alleen stond (wegens familiale medische omstandigheden hier, na het verlies van de oudere merrie tijdelijk geen tijd voor een extra paardje).
Een maand geleden is daar een merrietje van 9 bijgekomen... Na amper 1 dag waren ze de allerbeste vriendinnen.
De oudere merrie voelt zich echt een pak gelukkiger nu.
Heerlijk! :-))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:41

Milo2012 schreef:
Ze is nu 10 jaar en de mensen waarvan ik haar koop hebben haar nu een jaar of 6.
Ze zal eerst op een eigen stukje land komen te staan met aan 2 kanten paarden met een draadje ertussen.

Goede tijdelijke oplossing. Zo zie je snel zat hoe ze reageert. En ook de andere paarden op haar. Zo kan ze ook weer wennen aan maatjes om haar heen.

Hier een goede ervaring gezien. Maar dan wel een pony die 'maar' 2 jaar alleen had gestaan en daarvoor 13 jaar samen. Zij was het in ieder geval niet verleerd. Ze moest alleen erg wennen aan een nieuw paard op HAAR terrein :D
Maar na een maandje gescheiden te hebben gestaan was dat ook goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:51

Hier een goede ervaring, paard kwam als weidegenoot bij mijn paard en was meteen dolenthousiast. Hij heeft daarna wel een enorme plakneiging gekregen, denk dat hij zo blij was om terug bij paarden te staan, dat hij verlatingsangst ontwikkelde. Maar goed, dat is allemaal te trainen he :) Paard werd er alleszins gelukkig van.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:41

Bedankt allemaal voor jullie antwoord :) !!

Ik denk en hoop dat het zichzelf allemaal op zal lossen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:24

Als ze vanaf jongs alleen heeft gestaan, zou ik het echt rustig aanpakken. Het zal toch behoorlijk wennen zijn.

Mijn verzorgpony heeft vanaf haar 3de tot ongeveer 18 alleen gestaan. Nu staat ze nog steeds alleen (wens eigenaar) op een pensionstal met meer paarden. Eerst vond ze andere paarden heel eng en had ze ook een stalletje een beetje apart.
In de loop van de tijd is ze gewend aan stalling tussen andere paarden en na een jaar of 2 heb ik haar een keer betrapt op kroelen met het paard aan de andere kant van het draadje!
Nog steeds kan ik wel aan haar merken dat ze de "taal" soms moeilijk vind, maar ze heeft al heel veel geleerd van haar paardenmaatjes!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:38

Hier een slechte ervaring. ik nam een oudere ruin over om bij mijn jonge ruin te zetten. Dat paard had 15 jaar alleen gestaan. Eenmaal bij jonge paard kleefde hij daar zo aan, dat ik hem er dus niet meer bij weg kreeg zonder dat hij begon te flippen. Kon je ook echt niet fatsoenlijk meer mee rijden. Jammer want ik hem voor mijn zus en ouders gekocht om mee te rijden maar die durfden dat echt niet. Dus maar met pensioen gezet. Als ik mijn jonge ruin mee nam kwam hij door de draad naar buiten. Stonden tevens altijd paarden van de buren in de wei langs hem. Maar dat was niet goed genoeg. ik zou ook eerst met een draadje er tussen doen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:52

Ik denk dat dat per paard verschilt i.v.m. verschillende karakters.
Ik ken een paard dat bijna 11 jaar alleen heeft gestaan. Er stond een shet bij maar die werd altijd de wei uit gejaagd.

Nu staat hij met vriendjes, maar dat levert soms nog wel problemen op.
Meneer is namelijk altijd eigen baas geweest en nu moet het voer "gedeeld" worden.

Kortom: het ene paard zal er gemakkelijker mee omgaan dan het andere :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:48

Met een draadje er tussen is inderdaad een slimme oplossing! Als het echt niet gaat, kan t draadje er weer tussen, en heeft ze toch nog iemand naast haar staan, voor wat contact.
Het kan zijn dat jouw paard heel heftig kan reageren, omdat ze overdonderd is bijv. Of ze reageert heel vrolijk! Dat ligt inderdaad aan het karakter :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:57

Voor de taal is het vaak moeilijker als ze jong alleen hebben gestaan. Gemerkt aan het jonge paard dat ik nou rij. Heeft moeite met respect, plakkerig, opdringerig extreem hengstig in het begin. Mijn oudere merrie pony kon zich makkelijk integeren na 5 jaar alleen te hebben gestaan met wisseling.

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:57

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar 9 jaar lang alleen gestaan, eenmaal bij mij weer in de kudde.. Paardje heeft nu last van verlatingsangst en is ondertussen al 7 weken hengstig, nu verhuisd naar een stal waar ze een veel minder grote kudde heeft en apart staat van de ruinen. Ik ben benieuwd of het aan de mannen lag waar ze zoveel 'plezier' mee had.
Als het een merrie is zou ik daar trouwens mee oppassen, de mijne had wat jaren in te halen en niet alle mannen zijn even handig en ik haalde haar dus geregeld met wonden uit de wei

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:00

Hier hebben ze van de week geprobeerd een paard ergens bij te plaatsen.
Wat een feest... Sloeg door dubbele draden heen. (met afstandje ertussen), paarden konden wel neuzen.
Gevolg.. mijne vanwege de vele heibel kreupel.
(wist ook niet dat ze het gingen proberen, want dan had ik erbij willen zijn)

Kortom, als ermee begonnen wordt voorzichtig en met afstand ertussen, zodat ze niet meteen bij elkaar kunnen.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:03

Mijn pony heeft ook alleen gestaan bij de vorige eigenaren en daarvoor ook. Hij reageerde ook niet normaal naar andere paarden, heel opdringerig en hij wist tegelijkertijd niet hoe hij op ze moest reageren, hij snapte het gewoon niet. Heeft toen in de winter alleen gestaan, en toen ze het land op gingene mocht hij er weer bij want er is meer ruimte. Nu bijna een jaar later gaat het super. Hij staat nu bij de andere paarden in de paddock, op het land, en hij doet het echt top. <3 :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:04

Verlatingsangst zie je inderdaad heel veel bij paarden die lang alleen geweest zijn.
Of ze de 'taal' spreekt kun je niets over zeggen. Ik had er een die het nooit geleerd heeft en dus ook altijd blessures had door andere paarden. Ander paard dat ik kende vond het eng en kalmeerde pas na een week sederen op de wei :=
Weer een ander kon er niet aan wennen en bleef ijsberen langs de draad, maar die was helemaal geen wei gewend.
Op mijn oude stal stond er een die wel in de groep stond maar asociaal bleef en regelmatig andere paarden kapot schopte.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:06

Ja mijn pony heeft inderdaad ook regelmatig schrammen en bulten, toen hij er net een maandje bij de rest stond ook een heel dik been. Maar hij is zelf ook wel opdringerig, en de andere paarden worden dat gewoon zat. Nu gaat het al veel beter, en weet hij meer afstand te houden. :)

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:05

Ik ben erg benieuwd hoe ze zal reageren en maar duimen dat alles goed gaat!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:09

Mijn kleine pony heeft voor we haar kochten een half jaar alleen gestaan. Ze was nog jong (twee) dus heeft wel in een belangrijke fase contact gemist. Toen we haar twee maanden geleden kochten hebben we haar eerst ook apart gezet achter een draadje.
Na vijf minuten stonden ze echter al bij elkaar, want beide partijen wilden door het draad. Ze moest wel weer even leren hoe kuddegedrag werkte, ze was wat opdringerig en bazig, maar dat ging al heel snel beter. Nu gaat het top.

Hopelijk heeft jouw paardje de basis van vroeger behouden, dan gaat het vast goed komen!

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:11

Mijn paard was 9 toen ik hem kocht en had nadat hij veulen-af was niet meer met andere paarden samen gestaan en ook alleen maar op stal. Hij had geen idee hoe hij met andere paarden om moest gaan en hij heeft het op een harde manier moeten leren. Nu gaat het heel goed met onze andere paarden, maar hij heeft meerdere malen onder de wonden gestaan. Hij moest echt even leren hoe paard te zijn...