Wat mag je een jaarling hengst allemaal leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iljaaa

Wat mag je een jaarling hengst allemaal leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:53

Hallo,

Ik heb kort geleden een hele leuke arabische jaarling hengst gekocht.
Nadat het in de wei niet zo heel goed ging met de andere paardjes staat hij momenteel even alleen in de wei. ( wel naast een wei met de andere paarden ).
Hij vind dit eigenlijk allemaal wel prima en kijkt ook niet op of om naar de andere paarden.
Wel vind hij het echt heel erg leuk om nieuwe dingen te leren en om aandacht te krijgen.
Nou is mijn vraag aan jullie;
Wat kan ik hem allemaal leren zonder hem te belasten?
Ik doe niks uit dwang hij moet alles zelf willen.

Alvast bedankt!

Groetjes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:54

Volgen, een beetje spelen in de rijbak, wandelen. Maar niet te veel. 1 keer in de 1 of 2 weken van de weide halen is zak voor zo een jonkie.

ThreeFingers

Re: Wat mag je een jaarling hengst allemaal leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:57

Halster om halster af. Lekker knuffelen, beentjes betasten, voetje geven.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:58

Een beetje volgen idd, leiden, stoppen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:01

Ik zou vooral overal betasten doen. Heb je veel baat bij later. Verder niet veel.. Af en toe poets beurtje, de rest komt later wel

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:03

Kijk bij dat 'spelen' erg uit. (= niet doen) Een jonge hengst speelt anders dan een mens. Sta niet verbaasd als hij eens probeert om op jouw rug te klimmen.
Laat het opvoeden over aan andere paarden. Een jong paard is het beste af in een heterogene kudde (jonge en oudere paarden). Daar leert hij ook hoe hij zich hoort te gedragen als paard.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-05-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:03

Op die leeftijd zijn de belangrijkste lessen de lessen die ze van hun soortgenoten krijgen. Is het niet mogelijk om er 1 van de paarden van de groep bij te zetten? Als je geluk hebt en het wordt een hecht koppeltje, dan kan dat paard je jaarling ook begeleiden als hij weer terug bij de anderen moet.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:08

Ik denk dat je hem niet te veel moet belasten maar ik zou hem toch wel overal rustig aaien, halster om en af doen en misschien laten wennen aan bijvoorbeeld honden die misschien wel vaak langs komen (of weet ik wat) ook zou ik toch echt proberen hem misschien toch bij een ander paard te zetten hij zal echt veel hiervan moeten leren.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:40

Ik lees even mee, ik heb ook zo'n jonge knul :)
Staat samen met mijn 3 jarige en 18 jarige. Met hem doe ik nog niet meer als af en toe even borstelen, voetjes oppakken, volgen, stoppen, wijken voor druk tegen zijn flank ( hem gewoon een stapje omzetten dus.) Omgang met andere paarden is in deze fase wel belangrijk, mijn jaarling stoeit de hele dag met de 3 jarige, soms gaat het er best lomp aan toe.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:49

Met mijn jaarling SHETLANDER hengst ging ik toen 3 a 4 keer wandelen per week voor namelijk op gras, leerde hem alvast commando's voor halt houden, stap, draf en galop links, rechts, achterwaarts aan de hand. Maakte hem daarbij ook verkeersmak. Onderhand is het een energieke, 22-jarige.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:12

joafan2003 schreef:
Met mijn jaarling SHETLANDER hengst ging ik toen 3 a 4 keer wandelen per week voor namelijk op gras, leerde hem alvast commando's voor halt houden, stap, draf en galop links, rechts, achterwaarts aan de hand. Maakte hem daarbij ook verkeersmak. Onderhand is het een energieke, 22-jarige.

_/-\o_ wat leuk al 21 jaar samen!

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:48

ThreeFingers=hij is 28 mei 1992 geboren, 19 juni 2014 is het 22 jaar geleden dat ik hem kocht. 6 oktober is het 22 jaar geleden dat hij 'thuis' kwam en ik begon met zijn 'opvoeding'.

Deze foto is van gisteren.

Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:51

Juist zoveel mogelijk! Dan bedoel ik geen zware lange trainingen maar je kan hem wel vast desensibiliseren. Overal aanraken, wennen aan verkeer, schriktraining dus. :Y) En goed naar jou laten luisteren aan het halster

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:59

waarom kan hij niet met soortgenoten? Jonge hengsten zijn soms ruw met elkaar maar dit is wel de beste opvoeding die ze kunnen krijgen

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 19:39

Bedankt voor alle reacties super!

Ik had hem in de kudde gezet maar de andere paarden lieten hem niet met rust.
Ik weet dat het er heftig aan toe kan gaan maar nu had hij echt diepe wonden en duurde het twee dagen voor hij zich weer normaal gedroeg.

Ik heb hem vandaag voor het eerst weer bij twee paarden van de kudde gezet.
Hij is gelukkig veel sneller dan de andere twee dus hij gaat ze gewoon uit de weg.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:42

Bijvoorbeeld meelopen aan n touwtje is erf handig, maar ook dat als jij stopt hij ook stopt. Voetjes geven, overal aanraken/borstelen, soort peuter"schriktraining" dus laten snuffelen aan verschillende gekke dingen. Ook kan je stukjes wandelen of even buiten zn weide met hem staan als er een trekker ofzo langskomt. Verder ja knuffelen en lekker peuter laten zijn!

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:42

Eerst en vooral mag zo een jonge hengst gewoon niet alleen staan... Ze leren elkaar een lesje als de ander zich niet gedraagt, niet altijd mooi om te zien, maar zo gaat het een 'duts' blijven en waarschijnlijk ook nog een vreselijke draak... En dat is eeecht niet slecht bedoelt...

Daarbij moet je nog niet te veel met een jaarling kunnen. De jaarling hier kan goed geborsteld worden, hoefjes geven, aan de hand lopen ( achteruit gaan op commando, stoppen op commando) en voort geniet hij in de wei...

Ik zou tevens ook oppassen met het spelen met zo dieren, ik speel hier niet met mijn hengst, hij moest idd maar eens op je springen...

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:08

Ik snap heel goed dat het niet goed is voor hem om alleen te staan.
Maar ik weet ook heel goed het verschil tussen elkaar een lesje leren of elkaar in een hoek zetten en blijven trappen en jagen.
Ik heb hem uiteindelijk uit de wei weten te halen nadat hij overal sneën had en door alle draden was gegaan.

Het echte spelen met hem doe ik ook niet.
Volgen, borstelen, verkeersmak, overal aan kunnen raken, dat zijn dingen die ik met hem doe.
Voor de rest mag hij natuurlijk nog lekker paard zijn.

Bedankt voor de reacties!

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:19

Misschien idd dan eens proberen met wat rustigere paarden te zetten ofzo? Probeer natuurlijk maar wat mee te denken, veel succes nog!

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:25

Ja ik bedoelde het ook zeker niet verkeerd heel erg bedankt voor het meedenken!(Iedereen!)

Hier een paar foto's van hem :D
Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft nu al wel meer zn palomino kleur.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:27

Ik heb zelf ook een jaarling hengst en die heb ik nu een aantal dingen geleerd.
* halster aan en af.
* vaststaan aan het halster.
*meelopen en halthouden.
*voetjes geven.
*douchen.
*en ik heb een tijdje terug een parcoursje met vreemde dingen gedaan met hem zodat hij aan vreemde objecten kon wennen.
Gewoon een zeiltje, pion, tonnetje van dat soort dingetjes en hem er rustig bij langs begeleiden.
Zo laat ik jonge paarden op een vertuwde manier aan dingen wennen zodat ze niet zo schrikken als ze onder het zadel komen omdat ze het al gewend zijn.
Hij staat nu lekker in de opfok tot in ieder geval oktober en daarna zie ik wel hoeveel hij heeft onthouden

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:43

Met mijn 2-jarige heb ik ook een aantal dingetjes gedaan. Die staat ook niet in een standaard opfok, dus ben er dagelijks mee aan de wandel als hij van de stal naar de wei toe gaat en weer terug. Ik wandel er mee over straat en door het bos. Ik kan hem overal aanraken en zo'n brave bij de hoefsmid heeft de hoefsmid nog maar zelden gezien. Voor een jong dier dan. Oudere paarden zijn vaak (niet allemaal natuurlijk) wat rustiger door ervaring.
Dus wat basisdingetjes kun je hem wel leren. Het netjes meelopen, halthouden, vaststaan. Toestaan van borstels en handen. Halster om en af doen. Lekker wandelingetjes maken. Voetjes optillen. Aan voetjes afspuiten laten wennen. Eventueel kun je ook al dekjes, enkel en alleen dekjes, al eens op de rug leggen en weer er af halen, mocht hij de rest al vlekkeloos doen.
Dat is een beetje wat ik gedaan heb. Borstelen en vastzetten wat vaker per week, want hij ligt het liefste op de grootste hoop poep die hij neergelegd heeft :') Rest van de tijd heeft hij lekker buiten gestaan en met soortgenootjes samen gestaan. Sinds vorig jaar heeft hij een vast vriendje, een 13-jarig Shetlander ruintje, omdat mijn jonkie ook hengst is en nog niet gecastreerd kan worden. En die Shet voedt mijn jonkie goed op.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:47

Halster om en af doen en overal aanraken... Voor de rest gewoon lekker andere paarden hem op laten voeden... kleine fouten kunnen grote gevolgen hebben bij kuddedieren ;)
Ten minste zover ik weet dan !

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:53

Wat is hij knap!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:01

Begin in ieder geval met de basis opvoeding, wat zijn plaats is in de rangorde.
Dus niet ongevraagd in jouw ruimte komen.
Netjes meelopen aan het touw, dus achter jou en niet naast.
Voetjes geven en uitkrabben.
Leren aan het halster vast te staan op de poetsplaats.

Voor de rest lekker veulen laten, met twee jaar kun je eventueel beginnen met wat vd dingetjes die niet belastend zijn voor het lichaam.

Rond tweeënhalf jaar kun je beginnen met op een speelse manier kennis laten maken met bitje, zadeldekje en uiteindelijk het zadel erop leggen. Puur alleen kennis laten maken, voor de rest er niets mee doen.

Vanaf drie jaar kun je wat meer gaan doen zoals rustig leren longeren eventueel later met zadel.

Alles wat je nu op een speelse manier leert, heb je in de toekomt met beleren alleen maar profijt van.
Dan komt het met beleren niet rauw op z'n dak en kan z'n koppie er beter mee omgaan.