introduceren nieuw paard....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

introduceren nieuw paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 23:53

Ik weet het, er zijn al tal van dit soort onderwerpen maar elke is weer anders, dus toch even een nieuw topic.

Wij hebben gisteren een nieuwe paard gekocht, hij zou vandaag gebracht worden, maar hier in Portugal is het toch vrij normaal dat je niks van je laat horen als het toch anders wordt dan afgesproken en nu inmiddels 22:30 nog geen paard gezien......

Maar goed, eerdaags wordt hij gebracht. Het is een Lusitano ruin van ongeveer een jaar of 15. onder het zadel mak, lief in de omgang..wel een beetje een happert als je aan zijn halster zit maar alleen met het lipje en niet met tanden, dus dat is wel snel af te leren.... leuk beestje...heeft wat extra bespiering nodig maar dat komt wel goed.... heel lief en een gemoedelijk koppie heeft hij! Maar ik verwacht niet dat hij over zich heen laat lopen door andere paarden en zijn mannetje staat! hieronder onze nieuwe aanwinst......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij moet met een paar week bij onze 2 merries en ruin in de weide.... Sita (NRPS) is de baas.... Chris (Fjord) staat net onder haar en Festa (Lusitano) is de laagste in rang.....

Sita
Afbeelding

Chris
Afbeelding

Festa (vorig jaar zomer hoog drachtig)
Afbeelding

Wij hebben al heel wat paarden bij elkaar geintroduceerd, en ook weer verkocht, maar wij hebben deze 3 als heel stabiel lief groepje en perfect voor het doeleinde waar wij ze voor gebruiken...het rijden met toeristen!...... Bij deze nieuwkomer (Naam wordt nog over gedacht) hebben wij beiden het gevoel deze niet zomaar bij de rest te kunnen zetten...wij hebben een mega weide met heel veel terrassen, water, vlakke stukken..noem maar op...een heel veelzijdige weide waar je ze soms in kwijt bent.... maar ook een kleinere weide die wij voornamelijk rond deze tijd gebruiken als gras eet weide... Daar willen wij de nieuwe eerst alleen inzetten. Ze kunnen elkaar uit bepaalde hoeken zien en natuurlijk horen. Nu is er nog een stuk van de grote weide waar de 3 in lopen afgezet omdat dit nieuw ingezaaid gras is maar kan nu gegeten worden...dan staan ze op 10m van elkaar af. Wij hebben de grote weide al in 2en...1 gedeelte gewoon de andere helft was bewerkt en opnieuw ingezaaid en staat nu weer te groeien...hier zouden wij ook de boel kunnen delen met enkel een stroomlint ertussen..... IK verwacht niet zo zeer problemen met de merries..hoewel Sita wel even haar hoeven in zijn bil zal planten, maar meer Chris...die is ook niet zomaar door een vreemde aan de kant te zetten en zal vast vel reageren op een mannelijke nieuw komer, ik verwacht ook zeker een vel antwoord van de nieuwe....

hoe zullen jullie dit aanpakken?? ik zou ze graag einde juni als een gezellig 4 tal door de weide zien lopen...... Achter ijzers zullen worden weg gehaald.....Chris heeft geen ijzers, alleen sita 4, de nieuwe nu 4 en festa alleen voor.

graag jullie mening en ideeen om dit zo spoedig en veilig mogelijk te laten verlopen....om onze eigen ideeen hierin eventueel aan te passen....

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:59

Ik ben daar zelf nooit zo voorzichtig mee, ik zet ze eerst even alleen in de weide zodat ze die kunnen onderzoeken, weten waar water etc is, en laat dan 1 voor 1 de paarden erbij, meestal begin ik met de laagste in rang en werk dan omhoog in rang, tenzij het bekend is dat het paard dominant is dan gaat de kudde leider eerst.
Eigenlijk op de gebruikelijke eerste trappen en happen altijd goed gegaan zolang ze maar de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 00:03

Zo zijn wij ook..gewoon erbij gooien...weide is echt groot en heel veel ruimte om elkaar uit de weg ta gaan, ze kunnen elkaar ook op plekken niet zien......maar op de een of andere manier hebben wij het gevoel dat dit bij deze niet helemaal goed zou gaan met mijn Fjord.

Onze Festa hebben wij er ook gewoon bij gedaan...toen nog met Sita, Chris en een andere die wij niet meer hebben omdat hij niet geschikt was voor het doeleinde waarvoor hij was bedoeld...maar dit ging vrij snel goed, genoeg ruimte om weg te kunnen en na een week was alles koek en ei.....kan sneller maar Festa is erg afwachtend en laag in rang....

tamary

Re: introduceren nieuw paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:14

Optie die je ook nog hebt is meteen zadel er op, en samen met een van je eigen paarden een buitenritje maken. Samen werken schept ook een band nl.

Ruzie tussen de mannen over van wie de merries zijn/"eigenaar" die geen andere kerels bij zijn dames accepteerd is zeer goed mogelijk en dat kan lang doorsudderen. Eerst de ruinen kennis laten maken kan helpen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 00:15

Ik krijg wel een idee naar wat Patsab zegt....om bv na een paar dagen de nieuwe alleen in de grote weide te zetten en hem daar een paar uur in te laten lopen, en dan alleen Chris erbij...als dit goed gaat de dames erbij......

Of Chris bij de nieuwe in de gras eet weide.........

mijn man dacht eerst in de gras eet weide een van de merries te zetten, maar daar kwamen we al snel op terug dat als dit goed gaat de nieuwe misschien extra vel op Chirs kan reageren omdat hij de merries ook voor hem zelf wil houden.....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 00:19

tamary: ook over gedacht...ik zal een vriend vragen mee te gaan, ook wel prettig als er iemand anders mee gaat voor de eertse keer....ken het beestje natuurlijk nog niet.......manlief is altijd aan het werk door de weeks en in het weekeinde zijn de kinderen thuis, dus samen op stap lukt niet..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:40

Is het paard inmiddels al aangekomen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:47

Nee, wordt je niet goed van.....Net nog proberen te bellen en sms gestuurd...inmiddela al weer een uur geleden maar nog niks gehoord....We beginnen ons af te vragen of ie niet snel aan een ander is verkocht......(zouden betalen als ie wordt gebracht)...... krijg er wel een punt hoofd van...... We wachten nog maar weer even af....

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:53

Wauw wat een rare praktijken, kun je niet bij de verkoper langs of zit die te ver weg?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 18:54

Hij zit wel een eind rijden bij ons vandaan..... maar wel te doen opzich...maar we wachten nog eventjes...Het is hier alleen heel normaal alleen aan je zelf te denken....afpraken worden gewoon gemaakt terwijl men al weet dat het niet gaat lukken....even afbellen is er niet bij, en terug bellen ook niet.... Dit zijn we inmiddels al wel gewend maar is echt zo irritant!! Kan best dat ie straks gewoon komt opdagen.

Het gekke is dat hij ons belde toen hij te horen kreeg dat wij opzoek waren naar een paardje, op dat moment stond hij nog niet bij hem thuis, maar eenmaal aangekomen heeft hij ons meteen gebeld om te komen kijken..... Dus je zou denken dat ie blij is dat hij hem heeft verkocht..... allemaal raar....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:37

Nou, dit paard gaat niet door....waar wij al bang voor waren is gebeurt....de eigenaar heeft hem zo even aan een ander verkocht...... Ik ben echt pissig...hij beweerde geen deal te hebben met ons?! terwijl ik en een vriend er naast stonden dat er een hand werd geschud en een afspraak werd gemaakt dat hij hem de volgende dag tussen 3 en 6 zou brengen...... echt pissig nu!! (was nog niet betaald)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:59

Lekker dan -O-
Zijn toch geen manieren als je als verkoper zoiets doet, ongeacht welk land?
Nu dus weer op zoek naar een ander paard?
Weet niet of je in het bezit bent van een trailer, maar die nam ik mee bij een volgend paard, inladen en wegwezen :D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 12:47

Wij hebben zelf geen trailer....en als je met een trailer aan komt zetten verwacht men ook dat je hoe dan ook een/het paard wil kopen...... helpt niet altijd.... maar we kunnen wel een andere dag met iemand anders die wel een trailer heeft zelf heen gaan....... we zoeken gewoon weer verder....bah